“سالی که نکوست از بهارش پیداست!”

این ضرب المثل همگانی، در کشاورزی نیز قابل قبول است. یعنی اگربهار هردرختی به خوبی سپری شود، بقیه سال نیز برای او احتمالا خوب خواهد بود. بهار اولین فصل سال و مهم‌ترین فصل در باروری درختان و گیاهان است یکی از ویژگی های مهم درختان در فصل بهار جوانه زنی و شکوفه‌دهی است و همین عوامل سبب مهم‌شدن این فصل به نسبت سال های دیگر می‌شود. در این مقاله به بررسی بهترین‌ کود بهاری درختان میوه می‌پردازیم:

بهترین فصل برای کوددهی چه فصلی است؟

بدون شک بهترین فصل برای کود دهی بهار است. به دلیل بیدار شدن درختان بعد از فصل زمستان و شروع فعالیت های زیستی بعد از چند ماه، ریشه های درختان به وجود موادمعدنی به جهت رشد حساس می‌گردد و اگر مواد معدنی مورد نیاز درخت تامین گردد در فصل آتی محصولات بیشتری پرورش خواهند داد. از طرفی و آماده شدن درختان میوه برای شکوفه دهی، میزان نیاز به مواد مغذی توسط درخت افزایش می‌یابد.

در شرایطی که بتوان مواد مورد نیاز درخت را برآورده کرد و کود دهی مناسبی اجرا کرد، میتوان آن را در مقابل سرمازدگی، آفت و خشکی و بی آبی مقاوم کرد. پس این جا سوالی به میان می‌آید،

پیشنهاد خرید فارم کالا
بهترین کود بهاره درختان میوه ، چه کودی است؟

کود فروت ست و زمان مصرف آن

638,000 تومانبیشتر بدانید

بهترین کود بهاره درختان میوه چیست؟

بدون هیچ شک و تردیدی کود کامل یا NPK بهترین کود بهاره درختان میوه است که می‌تواند عمده ترین نیاز های درختان را برطرف کند. این بهترین کود برای رشد سریع درختان است. اما اگر خاک شما ضعیف باشد و ریز مغذی بسیار پایینی داشته باشد، استفاده از سایر کودها نظیر “کلسیم و کود فروت ست و هیومیک اسید” علاوه بر کود کامل بهترین کود بهاری برای شما خواهد بود.

چرا کود کامل NPK؟

آیا فقط جهت فروش بیشتر است که می‌گویند کود های کامل NPK بهترین کود بهاره است؟

نه! ولی چه چیزی باعث شده تا در علم کشاورزی به کود های NPK بهترین کود کشاورزی گویند؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانیم که کود بهاره باید چه ویژگی های داشته باشد تا بتوان به آن بهترین کود بهاره گوییم.

  • ویژگی اول: (برطرف کردن نیاز ها ومقاوم سازی) کود بهاره، کود استارتر یا آغازین است(اولین کود سال کشاورزی) پس نمی‌توان از کود های سایر فصول برای آن استفاده کرد. کود بهاره باید دارای عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم باشد تا بتواند نیاز های ریشه را برطرف کرده و درخت را برای رشد بیشتر جهت میوه آوری و شکوفه دهی بیشتر تحریک کند و مقاومت آن را در مقابل سرمازدگی و آفت و کم آبی بیشتر کند و مواد معدنی خاک را اصلاح نماید.
  • ویژگی دوم: (زودجذب بودن) کود بهاره بر خلاف کود سایر فصول زودجذب باید باشد (همانند کود های زمستانه به روش چالکود دیر جذب نباید باشد) و به موقع و به مقدار مناسب استفاده گردد چرا که بعد از مدتی کوتاه شکوفه ها جوانه خواهند زد. روش های معمول نیز به صورت محلول پاشی و آبیاری و یا چالکود با عمق بسیار کم است.
  • ویژگی سوم: (تامین ریزمغذی) کود بهاره باید ریزمغذی هارا هم در ساختار خود داشته باشد و یا به آن اضافه گردد. کمبود ریزمغذی ها می‌تواند آسیب به سیستم رشد درخت وارد کند. برای این که بدانید خاک زمین شما دچار کمبود است یا نه باید با استفاده از آزمایش خاک به آن پی ببرید و در صورت کمبود در پی اصلاح کمبود های خاک باشید.

با این سه ویژگی، هیچ کودی در بازار نیست که بتواند با کود کامل پودری یا NPK رقابت کند، پس کود های NPK بهترین کود های بهاره درختان میوه هستند. کود کامل از سه حرف انگلیسی عناصر N و P و K تشکیل شده است که نشان دهنده مواد ساختاری و تشکیل دهنده کود کامل است.

کلمه NPK مخفف کلمات زیر است یعنی:

N از ابتدای کلمه(Nitrogen)نیتروژن، P از کلمه(Phosphorus)فسفر و K از کلمه (Potassium)پتاسیم گرفته شده است.

سوال پیش می‌آید که:

نقش عناصر نیتروژن و فسفر و پتاسیم در درختان چیست و چرا در کود بهار باید باشند؟

  • نقش نیتروژن در رشد درختان:

نیتروژن نقش بسیار زیادی در خاک و رشد و نمو گیاهان و طبیعت بازی می‌کند. آمینواسید ها، پروتئین ها و آنزیم ها همگی بر پایه ای از نیتروژن بنا شده اند. اما مهمترین کار نیتروژن در گیاهان و درختان نقش آن ها در فتوسنتز است. نیتروژن به دلیل حضور داشتن در ساختار کلروفیل(سلول گیاهی) که وظیفه تبدیل انرژی نور خورشید و تولید اکسیژن را دارد، نقش بسیار مهمی در رشد و نمو گیاه و درختان بازی میکند. اگر نیتروژن خاک( ازت) کمتر از حد مقدار باشد، رشد گیاه تا حد زیادی متوقف خواهد شد. در کود کامل پودری NPK نیتروژن جزو عناصر اصلی کود بهاره است.

  • نقش فسفر در رشد درختان:

فسفر نافلزی بسیار مهم در زندگی موجودات است. در گیاهان و درختان فسفر به عنوان مهمترین عنصر در تقویت گیاه و توسعه و رشد ریشه و شاخه درختان و جلوگیری از سرمازدگی و افزایش مقاومت درختان در مقابل آن، آفت و بیماری و خشکی و کم آبی دارد.

در سلول های جانداران اعم از گیاهان همواره نقش مهمی در ذخیره و انتقال انرژی به صورت مولکول های آدنوزین تری فسفات(ATP) و در آنزیم ها بازی می‌کند.

سوال:کدام نوع از کود NPK فسفر بالا نامیده می‌شود؟

کود NPK در یکی از انواع خود که به 10-52-10 معروف است، کود فسفر بالا نامیده می‌شود که بیشترین مقدار فسفر یعنی 52% فسفر دارد. در کود بهاری درختان میوه استفاده از کود های فسفربالا توصیه می‌شود.

  • نقش پتاسیم در رشد درختان:

پتاسیم مهمترین نقش در انتقال آب به برگ های درخت را از ریشه بازی میکند که به آن تنظیم گر اسمز نیز گویند. همچنان یکی از مهمترین، نقش هارا افزایش مقاومت درخت در برابر بی آبی بازی می‌کند و یکی دیگر از نقش های پتاسیم در خوشرنگ کردن محصولات و افزایش قند و شیرینی محصولات مخصوصا در درخت سیب است.

بهترین کود بهاری برای درخت سیب چیست؟ +زمان مصرف و روش کوددهی

بهترین کود بهاره برای سیب، کود کامل پودری NPK خواهد بود. برای بهترین نتیجه باید چهار مرحله کوددهی سیب در بهار را در پیش گرفت تا بتوان به بهترین ترکیب کود بهاری درخت سیب با بالاترین نتیجه رسید.

بهترین کود برای سیب در فصل بهار - بهترین کود بهاره فصل بهار - کود برای بزرگ کردن سیب - کود فروت ست سیب در بهار - کود سه بیت برای سیب در بهار - کود NPK 20-20-20 سیب در بهار - کود پتاس بالا برای سیب در بهار - فایده پتاس برای سیب - کود - بهترین زمان استفاده از کود برای سیب - کود بهارانه سیب - میزان مصرف کود 20-20-20 برای هر درخت سیب

بهترین زمان کوددهی به درخت سیب چه زمانی است؟

قطعا بهترین زمان برای کوددهی سیب بهار و تا زمان قبل از تشکیل میوه است.

1.بهترین کود بهاره قبل از جوانه زنی سیب:

قبل از جوانه زنی هم میتوان از کود های فسفربالا نظیر 10-52-10 NPK استفاده کرد. کود فسفر بالا قبل از جوانه زنی به مقاومت جوانه ها و شکوفه ها در مقابل سرما و تنش های محیطی نظیر کم آبی و افزایش ریشه های درخت سیب برای افزایش جذب ریشه کمک می‌کند.

2.بهترین کود بهاره در زمان تورم جوانه سیب:

علاوه بر سه بیست، کود فروت ست نیز در صورت مصرف در فصل بهار(موقع تورم جوانه)، تمام ریز مغذی های درخت سیب شما را برطرف خواهد کرد. در نتیجه گلدهی شکوفه بیشتر خواهد شد و میوه بیشتری به عمل خواهد آمد. حتی شگوفه در مقابل سرمازدگی، مخصوصا در نواحی غربی ایران همانند آذربایجان ها و کردستان ،بیشتر نیز خواهد شد. فروتست دارای روی بور و منگنز است و 4 بار در سال بر روی درخت محلول پاشی می‌گردد. اولین محلول پاشی فروتست بر روی کود سه بیست، در زمان جوانه زنی درخت سیب اتفاق می‌افتد پرا که در این زمان به راحتی کود می‌تواند از طریق جوانه ها مستقیما جذب درخت شود.

3.بهترین کود بهاره بعد از جوانه زنی سیب:

بعد از جوانه زنی هم بهترین کود بهاره، کود سه بیست با ترکیب 20-20-20 NPK است. این کود، اکثر نیاز های درخت سیب را برطرف می‌کند و آن را برای باردهی آماده می‌کند. زمان کوددهی سه بیست برا سیب هم از بیدارشدن کامل درخت (بعد از جوانه زنی) تا انتهای فصل بهار است. استفاده از 2 کیلوگرم کود NPK 20-20-20 در 1000 لیتر آب (محلول پاشی) برای هر درخت سیب و یا از 100 تا 200 گرم کود 20-20-20 برای هر درخت به صورت چالکودی. توصیه می‌گردد.

4.بهترین کود بهاره بعد از تشکیل میوه بر روی درخت سیب:

در این زمان به دلیل تشکیل میوه بر روی درخت سیب و به جهت آماده شدن درخت برای برداشت محصول و افزایش سایز و شیرینی میوه باید از کود پتاس بالای NPK با ترکیب 36-12-12 و یا 33-7-12 NPK با ترکیب کلسیم استفاده کرد. کلسیم به عنوان یک عنصر مهم در افزایش تردی سیب و افزایش ماندگاری سیب در انبار و سردخانه و جلوگیری از خراب شدن در داخل انبار و سردخانه می‌گردد. اگر می‌خواهید عوامل موثر بر رنگ میوه را بدانید و این که چگونه میتوان میوه ها را خوشرنگ تر کرد، مقاله عوامل موثر بر رنگ میوه را مطالعه کنید.

زمان مصرفکود توصیه شدهنتایج استفاده
قبل از جوانه زنیفسفربالا نظیر 10-52-10 NPKافزایش مقاومت درخت
حین تورم جوانهمحلول پاشی فروت ستافزایش مقاومت و گل دهی درخت
بعد از جوانه زنی کود سه بیست 20-20-20 NPKتامین نیاز های اساسی درخت
بعد از تشکیل میوه33-7-12 NPK + کلسیمافزایش کیفیت و ماندگاری محصول

میزان مصرف کود 20-20-20 برای هر درخت سیب چه قدر است؟

میزان مصرف کود سه بیست برای درخت سیب بستگی به سایز و اندازه درخت سیب دارد، اگر درخت شما نهال است، اندازه میزان مصرف کود بهاره 20-20-20 برای نهال سیب 50 گرم به صورت چالکودی خواهد بود و اگر درخت شما مرحله نهال را پشت سر گذاشته و بزرگ است، 150 تا 200 گرم به صورت چالکودی میزان مصرف کود سه بیست برای هر درخت سیب خواهد بود.(میزان مصرف کود بهاره)

خواص کود پتاس برای درخت سیب چیست؟

بهترین کود بهاره برای باردهی سیب استفاده کردن از کود های NPK و فروت ست است. استفاده از کود های پتاس بالا سبب افزایش قدرت درخت سیب و کیفیت میوه و استفاده از کود فروت ست سبب افزایش باردهی میوه خواهد شد.

بهترین کود برای بزرگ شدن سیب چیست؟

بهترین کود برای بزرگ شدن درخت سیب، استفاده از کود فروت ست است. اما فروت ست چیست؟ فروت ست یک کود مخصوص بزرگ کردن و افزایش کیفیت میوه است و تمامی عناصر و ریزمغذی های درخت را برطرف می‌کند. فروت ست دارای خواص بسیاری است و استفاده از آن به صورت محلول پاشی روی جوانه و یا میوه است و می‌تواند تا 4 بار در سال در فصول مختلف بر روی میوه و درخت محلول پاشی خواهد شد.

خواص کود پتاس برای درخت سیب چیست؟

خواص کود پتاس برای سیب بسیار زیاد و بسیار مهم است. کود پتاس مورد استفاده کود کامل پتاس بالا NPK با ترکیب 36-12-12 33-7-12 NPK است که در ترکیب کود پتاس بالای 33-7-12 NPK کلسیم نیز هست که باعث افزایش ماندگاری محصولات در سردخانه خواهد شد. از نتایج کود پتاس می‌توان به:

  • یک سایز شدن سیب ها
  • بزرگ شدن سیب
  • خوش رنگ شدن سیب
  • خوش بو شدن سیب
  • مقاوم شدن در برابر تنش های محیطی
  • مقاوم شدن در مقابل بیماری ها و آفت ها

فواید کود آهن برای درخت سیب چیست؟

استفاده از کود آهن سبب افزایش تولید کلروفیل می‌شود. کلروفیل خود وظیفه تبدیل انرژی نورخورشید به انرژی شیمیایی و ذخیره آن و بالابردن تعداد میوه می‌گردد همچنین باعث افزایش تولید مواد غذایی می‌گردد و نقطه جالب این که با مصرف آهن افزایش مقاومت درخت نیز منتج می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر مقاله تاثیر کود کلات آهن بر درخت سیب را بخوانید.

بهترین کود بهاری برای انگور چیست؟ +زمان مصرف و روش کوددهی

بهترین کود انگور در بهار، کود NKP است. اما کدام نوع از کود ها در بهار میتواند برای انگور مناسب باشد؟ بهترین کود بهاره انگور کودی است که بتواند نیاز بالای انگور به پتاسیم را برآورده سازد. پس بهترین کود بهاره انگور کود پتاس بالای NPK یا 36-12-12 است. در این کود بهاره تمامی نیاز های اصلی انگور به عناصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم و حتی ریز مغذی ها هم رفع می‌گردد و نیازی به استفاده از سایر کود ها در صورت غنی بودن خاک در انگور حس نخواهد شد.

بهترین کود بهاره انگور - بهترین کود بهاری انگور - فروت ست برای انکور - طریقه مصرف کود سه بیست برای انگور - کود فسفر بالا برای انگور - کود هیومیک اسید برای انگور - طریقه مرصف کود انگور - کود انگور در بهار - کود آهن برای انگور

انگور، درختی ای که سرعت رشدش بسیار بالاست، پس نیاز به کود بیشتر با قدرت بالاتری دارد و اصلا شوخی بردار نیست. مهمترین نیاز این درخت عنصر پتاسیم است چرا که شاخه های انگور ذاتا شکننده اند و در صورت کمبود پتاسیم (Potassium) درخت انگور دارای شاخه های بسیار شکننده خواهد بود. دیگر نیاز های درخت انگور، نیتروژن فسفر و ریزمغذی های آهن و منیزیم و کلسیم است.

سوال: بهترین زمان کوددهی به درخت انگور چه زمانی است؟

قطعا بهترین زمان برای کوددهی انگور بهار است.

1.مرحله اول از بهترین کود بهاره انگور: 202020 NPK یا همان سه بیست

به دلیل نیاز بسیار زیاد انگور به مواد مغذی به دلیل رشد بسیار زیاد، بهترین کود برای انگور شامل کود های قوی و کامل “سه بیست، کود فروت ست و هیومیک اسید” است. کود سه بیست به صورت چالکود 150 گرم کود سه بیست برای هر اصله انگور مصرف می‌شود.

2.مرحله دوم از بهترین کود بهاره انگور: محلول پاشی فروت ست

کود فروت ست: بهترین زمان برای مصرف و بیشترین اثر بخشی کود فروت ست در اوایل بهار و از اسفند تا اردیبهشت است. اگر در این زمان کود فروت ست برای انگور استفاده گردد سبب ازدیاد برگ و بیشتر شدن گل می‌گردد. در مرحله بعدی به هنگام تشکیل میوه محلول پاشی کود فروت ست نیز اثر بخشی بیشتری به نسبت بقیه خواهد داشت.

میزان مصرف کود فروت ست برای انگور 50 تا 200 میلی لیتر به صورت آبیاری مستقیم و یا مقدار 2 کیلوگرم در هر 1000 لیتر آب به صورت محلول پاشی خواهد بود.

3.مرحله سوم از بهترین کود بهاره انگور: هیومیک اسید

در این مرحله برای این که کاملا نیاز درختان رو رفع کنیم باید از هیومیک اسید استفاده کنیم. هیومیک اسید یک کود طبیعی است، یعنی این کود به مقدار کم در خود طبیعت وجود دارد و از تجزیه موادآلی خاک به دست می‌آید و شیمیایی نیست. هیومیک اسید برای خاک ایران که اکثرا دارای خاک های قلیایی است بسیار مناسب است و در صورتی که بین 4 تا 6 درصد خاک شما از مواد آلی یا هیومیک اسید تشکیل شود خاک شما بسیار حاصلخیز خواهد شد و آنوقت با معجزه هیومیک اسید مواجه خواهی شد. از نتایج استفاده از هیومیک اسید میتوان به :

  • 1.کمک به افزایش و رشد ریشه و درنتیجه افزایش قدرت درخت
  • 2.کمک به حاصلخیزی خاک با تامین مواد معدنی و افزایش هوادهی
  • افزایش مدت زمان حضور عناصر مورد نیاز برای درخت در خاک و جلوگیری از هدررفت
زمان مصرفروش استفادهمقدار مصرف (در هر 1000لیتر آب)
جوانه زنیریشه ای2-4 لیتر در هر هکتار
رشد برگاز طریق برگ1-2 لیتر در هر هکتار
پس از گلدهیریشه ای2-4 لیتر در هر هکتار
حین تشکیل میوهاز طریق برگ1-2 لیتر در هر هکتار
مراحل استفاده از هیومیک اسید برای انگور با استفاده از ترکیبات کود بهاره

بهترین کود بهاری برای گردو چیست؟ +زمان مصرف و روش کوددهی

گردو یا گردکان، درختی اهلی خاورمیانه که به صورت وارداتی در چین و آمریکا هم کشت می‌شود، از مهمترین درختان مثمر کشاورزی ایران است.

بهترین کود گردو در بهار - کود گردو در بهار - کوددهی گردو در بهار - کود پتاس بالا برای گردو - فایده کود پتاس بالا برای گردو - نحوه ککوددهی به گردو - میزان مصرف کود سه بیست برای گردو

بهترین زمان کوددهی به درخت گردو چه زمانی است؟

بالاترین زمان جذب کود در درخت گردو در اوایل فصل بهار است پس باید از این فرصت استفاده کرد.

بهترین کود بهاره برای درخت گردو چیست؟

درخت گردو از جمله درخت هایی است که نیاز بسیار بالایی به پتاسیم دارد(به دلیل ای که گردو خود دارای پتاسیم بالایی است)، پس باید از کود هایی که پتاس بالا هستند استفاده کرد. در اینجا باید به نکته ای در تهیه بهترین کود بهاری گردو توجه کنید:

بهترین کود NPK درخت گردو چیست؟

بهترین کود NPK برای درخت گردو با توجه به زمان و شرایط درخت متفاوت است در این شرایط می‌توان از 2 نکته زیر استفاده کرد و بهترین کود NPK را برای درخت گردو را انتخاب کرد

1.آیا درخت شما دارای رشد مناسبی است؟ در اینصورت می‌توانید مسقیما از 36-12-12 NPK استفاده کنید تا محصولات شما بیشتر گردد چرا که این کود با دارا بودن پتاسیم بالاتر می‌تواند گردو ها و کیفیت آن هارا افزایش دهد و از مصرف کود سه بیست که تحریک کننده رشد شاخه و برگ هست عبور کنید(مصرف نکنید) چرا که درخت گردوی شما خودبخود دارای رشد بیشتری است و نیازی به کود اضافه برای بالابردن رشد شاخه و درخت نیست.

2.آیا درخت شما رشد مناسبی ندارد؟ اگر بله، کود 20-20-20 NPK زیگلر که بهترین کود خارجی در بازار ایران برای شما بهترین خواهد بود(همان کود سه بیست) چون در این حالت رشد شاخه و درخت را افزایش خواهید داد و درخت را آماده بالابردن بارآوری و میزان محصولات خواهد کرد و این کاری است که کود بهاره سه بیست به راحتی میتواند انجام دهد.