کود کامل یکی از انواع کودهای شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی و باغبانی است. علت اینکه به این نوع کودها لقب کامل داده شده است این است که این نوع کودها شامل تمام مواد مورد نیاز درخت و گیاه از جمله موارد ماکرو و میکرو می‌باشد. همانطور که می‌دانید عناصر ماکرو به عناصری گفته می‌شود که درخت به مقدار و دفعات زیاد به آن‌ها نیاز دارد. عناصر میکرو دیگر عناصر مورد نیاز گیاه هستند که به مقدار کم و به دفعات کم نیاز هستند ولی وجود آنها برای گیاه یا درخت ضروری است. اما کود کامل شامل یک نوع یا فرمول نیست و در ادامه با انواع مختلف کود کامل خارجی بیشتر آشنا می‌شویم.

انواع کود کامل خارجی موجود در فارم کالا

کودهای کامل به شکل‌ها و حالات مختلف در بازار عرضه می‌شوند. بیشتر کودهای کامل بصورت پودری در بازار عرضه می‌شوند. کود کامل پودری درجه یک با اولین تماس با آب در آن حل می‌شوند و بصورت محلول در می‌آید. نحوه‌ی استفاده از کود کامل پودری بصورت خاکی یا چالکود،‌ بصورت آبیاری با سیستم‌های تحت فشار و همچنین در انواع درجه یک بصورت محلول‌پاشی و برگپاشی استفاده می‌شود. نوع دیگر این نوع کودها که بصورت مایع می‌باشند به تازگی وارد بازار شده‌اند. هدف از تولید کود مایع اولا تولید کودی مخصوص محلولپاشی با جذب بالاست. و دوما رفع کردن مشکل حل نشدن برخی کودهای پودری در آب است. اما کود مایع نمی توانست درصد بالایی از عناصر ماکرو و میکرو را در داخل خود حل کند. در نتیجه نوع جدیدی از کودها به شکل ژل عرضه شدند که توانایی بیشتری در حل مواد همراه داشتند.

فرمول‌های مختلف کود کامل خارجی

کود کامل برای تمامی فصول و مراحل رشد گیاه می‌تواند استفاده شود. اما برای اینکه نیازهای گیاه را به خوبی تامین کند در فرمول‌هایی متناسب با نیاز گیاه عرضه می‌شود. به عنوان مثال گیاه در بهار به رشد ریشه به فسفر و برای رشد برگ و شاخه به نیتروژن نیاز دارد. پس کودهایی با این فرمول برای گیاه بازدهی بیشتری خواهد داشت. در ادامه با فرمول‌های مختلف کود کامل بیشتر آشنا می‌شویم.

کود 202020،‌ پرمصرف ترین کود کامل خارجی

این کود در هنگام رشد درخت بسیار مفید می‌باشد. بیشتر باغداران از این فرمول استفاده کرده‌ و تاثیر آن را مشاهده کرده‌اند. کود سه بیست به دلیل دارا بودن هر سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم تاثیر بسیار خوبی بر افزایش میزان رشد گیاه می‌گذارد. کود 202020 زیگلر یا PNP آلمان با بهترین کیفیت ممکن تولید می‌شوند و علاوه بر عناصر ماکرو با عناصر میکرو و اسید‌آمینه‌ها نیز غنی‌سازی شده‌اند. این کود را می‌توان بصورت محلول‌پاشی، آبیاری و چالکود استفاده کرد.

در ویدیو زیر به بررسی بیشتر ویژگی های کود سه بیست زیگلر آلمان می پردازیم.

خرید بهترین کود کامل خارجی برای درخت در فارم کالا

کود پتاس بالای 121236

کود 121236 دومین کود پر مصرف می‌باشد. زمان مصرف کود 121236 بعد از فصل رشد و از زمان میوه دهی تا برداشت میوه است. این کود که شامل 36٪ پتاس می‌باشد با افزایش سوخت و ساز گیاه و افزایش تولید مواد غذایی باعث افزایش سایز و رنگ میوه می‌گردد. همچنین باعث خوشبو شدن و خوش طعم شدن میوه نیز می‌شود که فروش میوه و بازارپسندی آن را افزایش خواهد داد. کود پتاس بالا علاوه بر تاثیر بر میوه‌ها باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها می‌شود. همچنین استفاده از کودهای پتاس بالا باعث زودرس شدن میوه‌ها نیز می‌شود. در ویدیو پایین کود 121236 زیگلر آلمان مورد بررسی بیشتر قرار می گیرد.

کود فسفر بالا 105210

عنصر فسفر یکی دیگر از عناصر ماکرو مورد نیاز گیاه است. این عنصر تاثیر بسیار خوبی در گلدهی و رشد ریشه‌ گیاه و درخت دارد. در نتیجه بهترین زمان استفاده از کود فسفر بالا در هنگام گلدهی و بیدار شدن درخت از خواب زمستانی است. استفاده از کود 105210 در اواخر زمستان، قبل از بیدار شدن گیاه باعث می‌شود تا ریشه‌ها تارهای بیشتری را جهت جذب مواد غذایی خاک تولید کنند. همچنین فسفر باعث تحریک گیاه به گلدهی شده و در نتیجه افزایش محصول می‌شود.

کود مایع کامل خارجی

این نوع از کودها به صورت محلول عرضه می‌شوند. یعنی مواد کودی تا حداکثر میزان ممکن درون حلال حل می‌شوند. در برخی مواقع این مواد تا بیش از 50٪‌ وزن حلال را شامل می‌شوند. این نوع کودها نیز همانند کودهای پودری با فرمول‌های متنوع عرضه می‌شوند. از جمله مزیت‌های کودهای مایع نسبت به کودهای پودری حلالیت کامل آن‌ها و عدم رسوب‌گذاری در سیستم‌های آبیاری و سمپاشی است. کودهای مایع به راحتی از طریق برگ جذب می‌شوند. این نوع کودها معمولا در بسته‌بندی‌های 1 الی 5 لیتری عرضه می‌شوند.

زمان استفاده از کود کامل خارجی

باید فصلی که گیاه یا درخت در آن قرار دارد و نیازهای آن به مواد غذایی را در نظر گرفت. به عنوان مثال گیاهان زراعی در روزهای ابتدایی کشت و درخت‌های باغی در روزهای اولیه بهار نیاز به رشد ریشه دارند. وجود ریشه‌ای سالم و قوی تضمین کننده‌ی جذب بهتر مواد غذایی به درخت می‌باشد. برای رشد خوب و کامل گیاه در دوره رشد باید تمامی موارد مورد نیاز به حداکثر میزان ممکن در اختیارش قرار گیرد. یعنی در این دوره بهتر است از کود 202020 استفاده شود. برای دوره میوه‌دهی یا پر کردن مغز دانه گیاه نیاز به غذاسازی دارد و اینکار با وجود پتاسیم در برگ‌ها شتاب بیشتری می‌گیرد.

نتیجه‌گیری

کود کامل خارجی چه به صورت پودری یا مایع دارای فرمول‌های مختلف می‌باشند که برای عملکرد بهتر آنها باید با توجه به نیاز گیاه استفاده شوند. میزان استفاده از کود کامل بسته به گیاه و نوع کشت متفاوت است اما می‌توان آن‌ها را به 3 صورت محلول‌پاشی، آبیاری و چالکود استفاده نمود. بهترین کودهای کامل وارداتی را می‌توانید از فروشگاه تخصصی کشاورزی،‌ باغبانی و دامپروری فارم کالا تهیه نمایید.