سیب یکی از پرفروش ترین و پرمصرف ترین میوه ها محسوب می شود. به همین دلیل کشاورزانی که باغ سیب دارند، همیشه به دنبال بالاترین راندمان هستند. برای رسیدن به بیشترین میزان برداشت محصول، باید کیفیت را بهبود ببخشید. یکی از راههای بالا بردن کیفیت، مبارزه با آفات و بیماریها و روش دیگر دادن تغذیه و کود مناسب به درخت است.
آهن دارای مواد ریزمغذی مورد نیاز و ضروری برای گیاهان بوده و در فرایند سنتز، تنفس، فتوسنتز و کلروفیل مصرف میشود. به این نکته توجه داشته باشید که با آبیاری نکردن، باعث از دست دادن حجم بالایی از آهن در درخت سیب خواهید شد با ما همراه باشید برای مقاله تاثیر کود آهن بر درخت سیب.

پیشنهاد خرید فارم کالا
تاثیر کود آهن بر درخت سیب

کود فروت ست و زمان مصرف آن

550,000 تومانبیشتر بدانید

اگر درخت سیب با کمبود آهن مواجه شود چه روی خواهد داد؟


ابتدا باید تاثیر کود آهن بر درخت سیب را بدانیم .در صورتی که درخت سیب شما با کمبود آهن مواجه باشد، رنگ برگها زرد می شود. مقدار میوه کاهش یافته و طعم در میوه از بین می رود. میوهها همچنین رنگ پریده شده و ضعیف خواهند شد.

عوامل ایجاد فقر آهن بر روی درخت سیب


کمبود آهن، یکی از معضلات درخت سیب به شمار میرود. فقر آهن با کمرنگ شدن برگها مشخص میشود و میتواند به دلیل عواملی باشد که بیان میکنیم. یکی از این عوامل، زیاد شدن بی کربنات در خاک است. اما بی کربنات چگونه در خاک زیاد می شود؟
هنگامی که خاک فشرده شده یا آبیاری به صورت سنگین در باغ انجام میشود، کربن دی اکسید در خاک نیز زیاد می شود.

همچنین آهک که معمولا در تمامی خاکها یافت میشود، با کربن دی اکسید خاک، بی کربنات را تشکیل میدهند. این عنصر به خاصیت بازی خاک افزوده و PH اطراف درخت و ریشه را بالا نگه میدارد.
بالا بودن PH خاک سبب جذب نشدن آهن در درخت سیب میشود. در واقع اگر این مشکل را حل نکنید، ممکن است هر چقدر هم که کود آهن به درخت بدهید، نتواند آن را جذب کند.


حال میخواهیم به عوامل دیگر فقر آهن در درخت سیب بپردازیم. آیا میدانستید که چاههای عمیق منبع بالایی از بی کربنات هستند؟ با آبیاری زمین توسط چاههای عمیق، بی کربنات موجود در آب را به زمین میرسانید. این حجم از بی کربنات باعث بالا رفتن خاصیت قلیایی خاک میگردد.
برای حل این مشکل میتوانید از اسید سولفوریک در خاک استفاده نموده و یا کود آمونیوم سولفات به خاک اضافه کنید. همچنین میتوانید PH آب را کنترل نموده یا از فواره های آب استفاده کنید. فوارههای آب به دلیل هوادهی آب، بی کربنات موجود در خود را از دست میدهند.

آمونیوم سولفات


کود آمونیوم سولفات یکی از روشهای کنترل شیمیایی و بهبود بخشیدن به فقر آهن در درخت سیب به شمار میرود. این کود ضمن این که درخت را تغذیهرسانی میکند، همچنین درجه اسیدی بودن خاک را نیز کنترل مینماید. این عمل باعث میشود تا جذب آهن به وسیله ریشه افزایش یابد. لازم به ذکر است که 21 درصد این کود را نیتروژن تشکیل میدهد


یکی دیگر از کودهای تامین کننده غیر مستقیم آهن درخت سیب، کود شیمیایی هیومیک اسید میباشد. البته میتوان از به طور همزمان از هر دو کود هیومیک اسید و آمونیوم سولفات استفاده کرد. استفاده از کودهای هیومیک اسید و آمنیوم سولفات یک مزیت نسبت به کود آهن دارند و آن این است که علاوه بر رساندن آهن به خاک، عناصر ضروری دیگری نیز در خود دارند.


پیشنهاد این مجموعه این است که برای پیشگیری از فقر آهن درخت سیب از کودهای هیومیک اسید یا آمنیوم سولفات و جهت درمان فقر آهن از کود آهن یا کلات آهن استفاده کنید.


روش استفاده از کود شیمیایی کلات آهن


پس از بررسی تاثیر کود آهن روی درخت سیب و عوامل ایجاد فقر آهن در آن، به نحوه استفاده از کود کلات آهن برای درخت سیب میپردازیم که امری ضروری بوده و ممکن است سوال بسیاری از باغداران باشد.
روش جذب کود کلات آهن از طریق ریشه بوده و نباید آن را روی برگها محلولپاشی کنید.
سعی کنید آن ها را به صورت ترکیبی استفاده نکنید. ترکیب این کود با مواد دارای مس یا فلزات سنگین دیگر اصلا پیشنهاد نمیشود.
همچنین ترکیب نمودن کود کلات آهن با کودهای دارای فسفر ابدا ممنوع است.


به طور کلی کود کلات آهن بر روی ترکیبات حساس بوده و در صورتی که توصیه ها را جدی بگیرید، محصولی خوب داشته و تاثیر آن را روی ریشه ها و گلدهی مشاهده خواهید کرد.
استفاده از کود کلات آهن همچنین باعث میشود تا درخت شما در مقابل آفات، بیماریها و نیز تنشها مقاومتر شده و به راحتی بتواند فصل سرما را رد کند.

زمان توصیه شده جهت مصرف کود


زمان توصیه شده محققان برای استفاده از این کود، فصول تابستان و پاییز است. بیشتر میزان استفاده از این کود نیز برای هر درخت 60 گرم بوده و در حین جوانه زنی نیز 15 گرم میباشد. البته برای نهاله ای جوان هم 5 تا 10 گرم از این کود پیشنهاد می شود. در نهایت پیش از گلدهی درخت خود میتوانید از این کود استفاده نمایید.

روشهای پیشگیری کمبود آهن در درخت سیبهمیشه میگویند پیشگیری بهتر از درمان است. این مطلب درباره کمبود آهن در درخت سیب نیز صدق می کند. اگر روشهای پیشگیری از کمبود اهن در درخت سیب را عملی کنید، هرگز با مشکل کمبود آهن و هزینههای گزاف مواجه نخواهید شد.

روش های پیشگیری از کمبود آهن

  • کشت ارقام و واریت ههای مقاوم به کمبود آهن مثل سیبهای قرمز شمیرانی که مقاوم تر از سیب زرد هستند.
  • آبیاری سبک اما در دفعات بیشتر (به دلیل تهویه مناسب خاک و کاهش بی کربنات)
  • هم زدن خاک و زیر و رو کردن خاک پای درخت به منظور هوارسانی بهتر به خاک
  • کاهش رفت و آمد ماشین آلات در باغ و بین درختان (به دلیل جلوگیری از فشردگی خاک)
  • ترکیب یک کیلوگرم گوگرد همراه کود حیوانی و اضافه نمودن ترکیب در پای درختان
  • استفاده از کود آمونیوم سولفات به جای کودهای ازته نیترات و اوره
  • استفاده کمتر از کودهای دارای فسفر (زیرا ازدیاد این عنصر، میزان جذب آهن را کاهش میدهد)
  • اضافه نمودن مواد آلی به خاک (اسفنجی کردن خاک و کاهش فشردگی آن)
  • نکته: مواد آلی شامل کود دامی، کمپوست، کود سبز و بقایای گیاهی هستند. این کودها میزان کربن خاک را نسبت به ازت بیشتر کرده و سبب جذب بیشتر آهن و کاهش میزان اسیدی بودن خاک میشوند. همچنین این کودها میزان حلالیت آهن را نیز بیشتر میکنند.


چند نوع کود کلات آهن وجود دارد؟

به طور کلی کودهای کلات آهن با توجه به منشاء خود به دو دسته طبیعی و شیمیایی تقسیم بندی می شوند. کود کلات آهن با منشاء طبیعی، همواره جواب میدهد اما کود کلات آهن با منشاء شیمیایی دارای تاریخ انقضا بوده و عامل کلات کننده آن نیز شیمیایی میباشد.
همچنین کود طبیعی کلات آهن مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش بوده و کود شیمیایی کلات آهن اینگونه نبوده و تنها میتوان از آن در خاک استفاده نمود. به این نکته توجه داشته باشید که کود کلات آهن طبیعی را نمیتوان روی برگها به صورت پاششی استفاده کرد.

برای مشاهده سایر مقاله ها کلیک کنید.