گردو یکی از درختان پر طرف دار در باغبانی کشور است که در مناطق کوهستانی به وفور یافت می شود. چیدن گردو یکی از سخت ترین مراحل کاری گردوکاران است. معمولا بصورت سنتی محصولات گردو با استفاده از چوب های بلند برداشت می شوند. در برخی مواقع باغدار مجبور می شود جهت برداشت گردو از درخت بالا برود که خطر سقوط و خطرات جانی به همراه دارد. برای رفع این مشکل و تسهیل برداشت گردو، دستگاه گردو تکان یا گردو ریز و یا ویبره درخت گردو ابداع شده است. این دستگاه به انواع تراکتور های باغی و زراعی قابل نصب می باشد و می تواند هر نوع گردو، حتی گردوهای بلند را برداشت نماید. در ادامه با این دستگاه بیشتر آشنا می شویم.

پیشنهاد خرید فارم کالا
فیلم دستگاه گردو تکان یا گردو ریز

دستگاه پشم چین برقی اسپرینت مدل ST001D

3,200,000 تومانبیشتر بدانید

ویژگی های دستگاه گردو تکان تراکتوری

این دستگاه برای همه ی محصولات باغی مثل بادام، زرد آلو، آلوچه، زیتون، توت و … قابل استفاده است. نحوه ی نصب گردو تکان بصورت اتصال استاندارد سه نقطه است. به همراه دستگاه یک گاردان ساخت ترکیه و با کیفیت بالا نیز ارسال می شود. کابل یا سیم بکسل همراه دستگاه به طول 10 متر می باشد. در شرایط اظطراری می توان 5 متر بیشتر نیز به آن اضافه نمود تا به شاخه ی مورد نظر برسد. وزن دستگاه قابل حمل به وسیله ی یک نفر می باشد و حدود 30 کیلو می باشد. اما توصیه می شود برای حفظ سلامتی دو نفری حمل شود. همچنین ابعاد دستگاه (بدون کارتن) به گونه ای است که قابل حمل با اتومبیل های سواری است و نیازی به استفاده از وانت نیست.

توصیه های استفاده از دستگاه شیکر تراکتوری یا گردوتکان

دستگاه گردو تکان وسیله ای هست که به وسیله ی کابل به شاخه های درختان میوه متصل می شود، و با تکان دادن آن باعث ریختن میوه ها می گردد. این کابل نباید به شاخه قطر 15 سانتیمتر به بالا نصب شود، وگرنه ممکن است باعث آسیب به تراکتور، شیکر، کابل و حتی درخت شود. روی دستگاه گردو تکان چند گریس خور طراحی شده است که می بایست گریس کاری شوند.

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه، توصیه می شوند دستگاه بیش از 10 ثانیه بصورت مداوم استفاده نشود و پس از وقفه ای کوتاه دوباره فعال گردد. هنگام استفاده از دستگاه شیکر تراکتوری، دقت بفرمایید که شیکر در محل خود در پشت تراکتور محکم شده باشد. هنگام استفاده از دستگاه ترجیجا بهتر است کابل به سرشاخه های اصلی درخت متصل گردد. مهمترین نکته اینکه کابل هنگام اتصال به دستگاه باید بالاتر از دستگاه قرار بگیرد تا دستگاه کارایی خوبی داشته باشد.

فیلم دستگاه گردو تکان یا گردو ریز

فیلم دستگاه گردوتکان

نحوه ی عملکرد شیکر تراکتوری یا گردو تکان یکی از سئوالات عمده خریداران از فارم کالا بوده است. برای اطمینان از عملکرد این محصول در برداشت گردو و دیگر محصولات باغی فارم کالا از خریداران درخواست ارسال ویدیو عملکرد دستگاه را نموده است. در پایین می توانید ویدیو های ارسالی خریداران را می توانید مشاهده بفرمایید:

ویدیو ارسالی از عملکرد دستگاه گردو تکان از مراغه

شهرستان مراغه در جنوب آذربایجان شرقی قرار دارد، این شهرستان دارای انواع مختلف گردوهای بومی و جدید است که برای برداشت آن معمولا به روش سنتی استفاده می شود.

ویدیو عملکرد شیکر تراکتوری در فیروزآباد فارس

ویدیو دیگر ارسالی از فیروزآباد استان فارس می باشد. این منطقه یک منطقه ییلاقی است و در آن گردوهای زیادی نیز کشت شده است.

4 مزیت استفاده از شیکر تراکتوری برداشت گردو یا ویبره گردو

این محصول جهت تبدیل برداشت سنتی گردو به برداشت مکانیزه طراحی گردیده است. استفاده از آن برای باغداران مزایای بسیاری دارد. مزیت اول و مهمترین آن کاهش هزینه های باغداران است. یک باغدار متوسط گردو، حداقل سه برابر هزینه دستگاه را به کارگر می دهد تا برای برداشت گردو کمک کنند. این در حالی است که خود باغداران و خانواده آنها نیز در این مسئله درگیر هستند. مزیت دوم کاهش نیروی کار مورد نیاز است. با استفاده از شیکر یا ویبره درخت گردو، شما به 2 نفر جهت برداشت نیاز دارید. یک نفر جهت کنترل و جابه جایی تراکتور و یک نفر برای اتصال کابل به شاخه ها در بالای درخت. مزیت سوم کاهش زمان برداشت محصول است. در حالت مکانیزه در برخی باغات، باغداران تا یک ماه درگیر برداشت گردو هستند، اما با این محصول زمان را به یک دهم کاهش می دهند. مزیت چهارم کاهش شکستگی شاخه های درخت می باشد. هر ساله بسیاری از شاخه های مثمر درختان گردو در اثر ضربات چوب می شکنند و در نتیجه درخت محصول سال بعد خود را از دست می دهد. با استفاده از دستگاه گردو تکان، این مشکل کاملا حل می شود و محصول سال های بعد درخت افزایش می یابد.