در این مقاله میخواهیم نکاتی که قبل از خرید چراغ پیشانی بند را بررسی کنیم،‌ اما اول باید چراغ پیشانی بند یا همان هدلایت در واقع طرحی متفاوت از چراغ قوه است. این طرح برای برطرف کردن نیاز بسیاری از کاربران برای داشتن روشنایی موقع کار و فعالیت طراحی شده‌است. تفاوت چراغ پیشانی با چراغ قوه در این است که چراغ پیشانی سبک‌تر طراحی می‌شود و میزان روشنایی آن نسبت به برخی مدل‌های چراغ قوه کمتر است. با توجه به نیاز به سبکی آنها، چراغ پیشانی باتری‌هایی با ظرفیت کمتری دارد و در نتیجه شدت یا ساعات نوردهی آن به نسبت چراغ قوه کمتر خواهد بود. اما مزیتی که چراغ پیشانی ایجاد می‌کند، آزاد بودن دست‌های کاربر هنگام کاربر و آسانی در کنترل جهت نور در مسیر نگاه کاربر است. با استفاده از هدلایت کاربر به راحتی می‌تواند امور مورد نظر خود،‌ از جمله تعمیرات یا کوهنوردی یا گردش در طبیعت را انجام دهد.

پیشنهاد خرید فارم کالا
خرید چراغ پیشانی بند و نکاتی که باید بدانید

بهترین چراغ قوه پیشانی ضد آب مدل ML-98A

1,350,000 تومانبیشتر بدانید

موارد و نکاتی که قبل از خرید چراغ پیشانی بند باید به آن دقت کرد؟

چراغ پیشانی مناسب برای شما، دقیقا بستگی به نیاز شما دارد. یعنی قبل از خرید باید بدانید چند ساعت روشنایی نیاز دارید،‌ چه مقدار شدت نور نیاز دارید و چه ویژگی‌هایی از این چراغ پیشانی ممکن است برای شما حیاتی باشد. مثلا آیا نیاز دارید این چراغ در محیط مرطوب کار کند و ضد آب باشد؟ آیا برای شما میزان ساعات روشنایی زیاد مهم هست؟ پس قبل از خرید اولویت‌های خود را در نظر بگیرید. اما فاکتورها و نکاتی که در هر چراغ پیشانی متفاوت است.

نوع پخش نور چراغ پیشانی

چراغ‌ پیشانی یا هدلایت در چهار مدل از نظر پخش نور تولید می‌شود. چراغ پیشانی کاسه‌ای با نور غیر قابل تنظیم و بدون عدسی، به همراه عدسی و قابل تنظیم، به همراه عدسی و غیر قابل تنظیم و بصورت نواری تولید می‌شوند. در ادامه هر یک از مدل‌ها را بررسی می‌کنیم.

خرید چراغ پیشانی بند کاسه ای با نور ثابت

مدل‌هایی که بصورت کاسه‌ای و با نور غیر قابل تنظیم تولید می‌شوند. این نوع چراغ پیشانی به نوعی تولید می‌شود که هم پخش نور نقطه‌ای با برد بالا را داشته باشد و هم پخش نور پراکنده برای محیط نزدیک. این نوع چراغ قوه برای کشاورزی و باغبانی بسیار مفید است. چون برد نوری مناسبی دارد و میزان روشنایی آن‌ها نیز بالا هست. حتی به این مدل چراغ پیشانی کشاورزی نیز گفته می‌شود. معمولا این نوع چراغ پیشانی مدت نوردهی خوبی دارد و بیشتر مورد استقبال است.

این نوع چراغ پیشانی برای کوهنوردی و طبیعت گردی و کمپینگ و نگهبانی بسیار مناسب است. اما آن را برای استفاده‌هایی مانند تعمیرکاری و کاربردهایی که نور خیلی نزدیک است نمی‌تواند کاربرد خوبی داشته باشد، علت آن نیز تمرکز بیش از حد نور در یک محل و ایجاد مشکل در بینایی فرد است.

چراغ پیشانی کاسه ای - خرید چراغ پیشانی - چراغ پیشانی کشاورزی - چراغ پیشانی کوهنوردی - چراغ پیشانی طبیعت گردی

خرید چراغ پیشانی بند عدسی دار بدون تنظیم

در چراغ پیشانی عدسی دار بدون تنظیم برای پخش نور بهتر عدسی‌هایی در جلوی LED نصب می‌شود. این نوع چراغ‌ پیشانی به واسطه‌ي داشتن عدسی پخش کننده محدب، نور را در زاویه زیادی می‌تواند پخش کند. این نوع چراغ قوه برای استفاده‌هایی که نور بسیار نزدیک نیاز است مناسب است. مثلا برای تعمیرات یا چاه کنی می‌توان از آنها استفاده نمود. نور آنها در مقایسه با مدل‌های کاسه ای کمتر است ولی از نظر باتری می‌توانند مدل‌های مختلفی داشته باشند.

معمولا این نوع چراغ پیشانی برای پخش نور بهتر در محیط نزدیک از چند لامپ ال ای دی استفاده می‌کنند و کاربر می‌تواند حالت روشنایی مورد نیاز خود را تنظیم کند. ایراد این نوع هدلایت در این است که برای محیط‌های باز و مسافت‌های طولانی فضای باز کاربرد خوبی ندارد و روشنایی آن محدود به چند متر اول است. پس هنگام خرید چراغ پیشانی بند به موارد ذکر شده توجه نمایید.

خرید چراغ پیشانی بند و نکاتی که باید بدانید

خرید چراغ پیشانی بند با عدسی و امکان زوم

خرید چراغ‌ پیشانی بند با عدسی و امکان زوم می‌تواند در ظاهر یک انتخاب خوب باشد که در ادامه به بررسی بیشتر آن می‌پردازیم. این نوع چراغ پیشانی معمولا یک چراغ از جنس ال ای دی دارد و روی ال ای دی یک عدسی کار شده‌است. این عدسی دارای یک فریم خاص فلزی است که می‌تواند به جلو و عقب کشیده بشود و با تغییر فاصله کانونی می‌تواند نور را بصورت پخش شده و نقطه ای پخش کند. پس می‌توان از این مدل برای فواصل نزدیک و دور استفاده کرد.

اما نکته‌ای که روی خرید چراغ پیشانی بند با این مدل مدل اهمیت دارد، دارا بودن وزن بالای آن هست. فریمی که عدسی روی آن نصب می‌شود فلزی است و چون حالت زوم دارد وزن آن بیشتر می‌شود. در نتیجه این موضوع ممکن است در استفاده‌های بلند مدت اذیت کننده باشد. همچنین به دلیل دارا بودن حالت زوم و محدودیت در وزن، نمیتوان فریم را بزرگتر کرد و در نتیجه چراغ‌های بزرگتر نمی‌توان در داخل آن نصب کرد. پس میزان نور و روشنایی این چراغ‌ها محدود است. به این نوع چراغ پیشانی ذره بینی هم گفته می‌شود.

خرید چراغ پیشانی بند و نکاتی که باید بدانید

چراغ پیشانی بند نواری

جدیدترین مدل‌ از پیشانی بند یا هدلایت بصورت نواری یا ژله‌ای به بازار عرضه شدند. به این نوع طراحی، چراغ پیشانی بند ژله‌ ای نیز می‌ گویند. خرید چراغ پیشانی بند ژله ای یا نواری مزایای خوبی برای کاربر می‌تواند داشته باشد. اینکه کاملا قابل تا شدن هستند و جای بسیار کمی را هنگام حمل و نقل اشغال می‌کنند از مزایای اصلی آن‌هاست. مقاومت در برابر شکستگی و پاشش آب همچنین زاویه بزرگ تابش نور از ویژگی‌های دیگر این محصول است.

اما این محصول هیچ عدسی یا کاسه‌ای برای پرتاب نور به فاصله‌ی دور ندارد، بنابراین فقط برای استفاده نزدیک مناسب است. مثل فعالیت‌های تعمیرکاری یا برق‌کاری در شب. همچنین باتری آنها کوچک بوده و چراغ بزرگی دارند. در نتیجه میزان نوردهی و حفظ شارژ آنها کم است. معمولا در کنار حالت نواری، یک چراغ کوچک با برد بالاتر هم نصب می‌شود تا کاربر در صورت نیاز از آن استفاده نماید.

خرید چراغ پیشانی بند - چراغ پیشانی بند نواری - فارم کالا

نور و نوع لامپ استفاده شده در هدلایت

قبل از خرید چراغ پیشانی بند باید بدانید چه مقدار نور برای شما کافی و چه رنگی از نور برای شما مناسب خواهد بود. برخی از انواع چراغ پیشانی می‌توانند چند رنگ نور را برای شما فراهم کنند. مثلا رنگ قرمز و رنگ زرد. رنگ قرمز برای علامت دادن در موارد اضطراری استفاده می‌شود و البته از جمع شدن پشه‌ها جلوگیری می‌کنه. اما رنگ زرد برد بهتری ارائه می‌دهد. بیشتر چراغ‌ پیشانی بند‌های بازار تک نور هستند. پس اگر به نور‌های مختلف نیاز دارید،‌ حتما قبل از خرید چراغ پیشانی بند در مورد تحقیق کنید.

حالات و میزان درخشندگی چراغ پیشانی

چراغ پیشانی بند معمولا می‌تواند در حالت‌های مختلفی نوردهی داشته باشد. سه حالت نور حداکثر، حالت مصرف بهینه و حالت چشمک زن را بیشتر چراغ‌های پیشانی بند بازار دارند. نور حداکثر برای زمانی است که به شدت نور زیادی نیاز دارید. این حالت توان زیادی از باتری و LED می‌کشد و توصیه می‌شود برای حفظ سلامت باتری و چراغ، برای مدت محدودی استفاده شود. بهترین حالت روشنایی چراغ استفاده در حالت بهینه است. که هم سلامت باتری حفظ می‌شود و هم لامپ ال ای دی. حالت سومی که چراغ پیشانی بند دارد، حالت چشمک زن هست. این حالت برای علامت دادن در تاریکی یا در خواست کمک استفاده میشود.

میزان درخشندگی وابسته به قدرت لامپ استفاده شده است. هر چقدر قدرت لامپ بیشتر باشد، میزان درخشندگی آن و برد نوردهی آن افزایش پیدا می‌کند. با توجه به قدرت بالای این نوع لامپ استفاده شده در چراغ‌ پیشانی بند، احتمال داغ کردن اطراف لامپ زیاد هست. پس بهتر است در حالت بهینه مورد استفاده طولانی مدت قرار بگیرد. میزان درخشندگی را با واحد لومن اندازه‌گیری می‌کنند. پس هنگام خرید چراغ پیشانی بند به میزان روشنایی یا همان لومن آن دقت فرمایید.

مدت زمان کار هدلایت و باتری

یکی دیگر از فاکتورها و نکاتی که در هنگام خرید هدلایت یا چراغ پیشانی بند باید به آن دقت شود، مدت زمان کار یا همان قدرت نوردهی هد لایت است. هر چند در روی کارتن هدلایت‌ها میزان ساعات نوردهی نوشته شده‌است. اما معمولا این اعداد با عملکرد واقعی دستگاه متفاوت است. ما در فارم کالا سعی کردیم با توجه به تست‌های انجام شده عملی مدت زمان کار هدلایت‌ها را خدمتتون اطلاع رسانی کنیم.

مدت زمان کار هر هدلایت ارتباط مستقیمی با توان ال ای دی استفاده شده و ظرفیت باتری هدلایت دارد. هر چقدر توان کمتر و ظرفیت باتری زیاد باید، مدت زمان نوردهی بیشتر خواهد بود. پس برای اینکه مدت زمان نوردهی مناسبی داشته باشیم، باید تا جای ممکن ظرفیت باتری بالاتری انتخاب کنیم و میزان روشنایی منطقی باشد. بنابراین برای اینکه انتخاب موفقی داشته باشید، قبل از خرید چراغ پیشانی بند به ظرفیت باتری و توان ال ای دی توجه نمایید.