گردو، درختی است مختص مناطق خاورمیانه و مناطق خاصی از جهان. جالب است بدانید که گردو یکی درخت هایی است که توانسته است توسط بشر تمامی دنیا را بگیرد و در هر جایی از جهان هم اکنون به سادگی یافت می‌شود. در ایران گردو یکی از مورد محبوب‌ترین درخت های باغداران و کشاورزان است. از مهم‌ترین مشکلات تمامی گردوپروران گردوداران در مرحله اول کرم خراط و در مرحله دوم سیاه شدن مغز گردو است. در این مقاله به شرح این موضوع و نجوه رفع آن می‌پردازیم.

پیشنهاد خرید فارم کالا
علت سیاه شدن مغز گردو چیست؟ + راهکار رفع سیاهی

کود پودری سولفات پتاسیم زیگلر51-0-0

3,600,000 تومانبیشتر بدانید

چرا گردوی‌ما سیاه می‌شود؟

گردو سرشار از چربی است. چربی غیر اشباع طبیعی باعث خوشمزه شدن گردو می‌گردد. سیاه شدن گردو مربوط به این روغن است. وقتی که گردو دچار تنش شود که در ادامه به آن ها می‌پردازیم این روغن طبیعی دچار فروپاشی می‌گردد و گردو مغزش دچار اکسیداسیون می‌گردد. اکسیداسیون گردو یعنی سیاه شدن مغز گردو.

هر ساله ما با موج عظیمی از پرسش کشاورزان و باغداران مواجه می‌شویم که چرا مغز گردوی ما سیاه می‌شود؟ سیاه شدن مغز گردو برابر است با افت قیمت گردو و کاهش درآمد کشاورزان و باغداران!

در پاسخ به سوال علت سیاه شدن مغز گردو به ترتیب به این مسائل می‌پردازیم.

علت سیاه شدن مغز گردو چیست؟ - سیاهی مغز گردو -

1. مهم‌ترین علت سیاه شدن مغز گردو: نژاد!

متاسفانه باید بگوییم نژاد درخت مهمترین علت سیاه شدن مغز گردوست! خود درخت گردو در بیشتر مواقع از ارقامی است که سیاه پرور است یعنی درخت، گردویی که پرورش می‌دهد ذاتا سیاه است.

در این مورد به هیچ راهی نمی‌توان به سفیدی گردو پرداخت. تنها راهی که می‌توان استفاده کرد پیوند دادن درخت گردو با ارقام سفید تر است. نوع پیوند تاجی در این مدل بسیار معروف است.

2. دومین علت سیاه شدن مغز گردو: کمبود مواد مغذی!

آن چیزی که به دنبال آن می‌گشتید اینجاست!

بسیاری از باغداران ارقام گردو سفید در باغ خود کاشته‌اند اما حالا شکایت می‌کنند که چرا در سال های اول باروری درخت گردو سفید برداشت می‌کردند و حالا گردو های سفید همان درخت به گردو های سیاه تبدیل شده است! این علت ها به تغذیه درخت بازمی‌گردد! البته علت های دیگر نیز می‌تواند داشته باشد که در ادامه به آن ها می‌پردازیم

پس سوال پیش می‌اید چه نوع تغذیه ای باید برای درخت خود تدارک ببینیم تا گردوی سفید برداشت کنیم؟

تا حالا فکر کرده‌اید که چرا در سال های اول گردو سفید برداشت می‌کردید اما رفته رفته گردوهایتان سیاه شدند؟ دلیل به از دست رفتن مواد مغذی به وسیله آبیاری و مصرف توسط درخت برای تولید محصول (در اینجا گردوی سفید) برمی‌گردد.

می‌دانید راز مغز گردوی سفید در چیست؟ این رازی است که هرکسی نمی‌داند!

راز سفیدی گردو در مقدار آهن و روی و پتاسیم و سولفات خاک است! این ها همان عناصری هستند که خاک شما در طی سالیان به صورت مداوم از دست می‌دهد و جایگزینی دریافت نمی‌کند، حالا می‌فهمید که چرا در سال های اول گردوی شم سفید بوده و رفته رفته سیاه می‌شود!

بهترین انواع کود تقویتی برای رفع این کمبود ها، کود سولفات پتاسیم است. این کود خیلی به شما کمک خواهد کرد ولی چگونه؟

علت سیاه شدن مغز گردو چیست؟ - سیاهی مغز گردو -

کود پتاسیم سولفات جزو کود هایی است که شما با آن با یک‌تیر دو نشان می‌زنید! تیر اول رفع نیاز درخت گردو به پتاسیم فراوان است. تیر دوم در سولفات است! سولفات سبب کاهش قلیایی شدن خاک می‌گردد. اضافه کردن سولفات به خاک های آهکی نیز بسیار مطلوب است.

استفاده از کود پتاس بالا نیز در این شرایط بسیار توصیه می‌گردد. پتاسیم در کود پتاس بالا همانگونه که از نامش بر‌می‌آید بالاست و نتیجتا علاوه بر تامین فسفر و پتاسیم و نیتروژن گردو شما، به سفیدی و بهبود کیفیت گردو شما کمک خواهد کرد!

بیشتر بخوانید: تاثیر و نحوه استفاده کود 20 20 20 بر روی گردو!

سومین عامل بیماری بلایت!

بیماری ناشناخته به اسم بلایت!

این بیماری در جامعه کشاورزی زیاد شناخته شده نیست و نمی‌توان آن را یک بیماری شناخته شده به حساب آورد. بلایت نتیجه فعالیت های قارچی است. این بیماری سبب ایجاد نقطه هایی سیاه بر روی برگ و گردو می‌گردد و رفته رفته در اثر بیماری درخت و عدم توانایی در تامین به موقع نیاز های درخت، گردو رفته رفته سیاه می‌گردد.

اثرات این بیماری بر روی برگ درخت و گردو را در پایین مشاهده می‌کنید. این بیماری در جاهایی که رطوبت بالاست بسیار می‌تواند فراگیر باشد. با افت مقدار رطوبت بیماری هم کمتر و کمتر شایع می‌گردد. این بیماری بیشتر در بهار و پاییز بیشتر به چشم می‌آید چرا که در این دو فصل رطوبت بیشتر است.

درمان بیماری بلایت باید با نظر کارشناس کشاورزی صورت گیرد. دو یا سه عدد از برگ های درخت گردو را بکنید و با خود ببرید و به کارشناس کشاورزی‌تان نشان دهید او بعد از بررسی به شما راه حل مناسب را نشان خواهد داد.

چهارمین علت سیاه شدن مغز گردو: آبیاری نامناسب!

آب، ماده‌ای که جهان و طبیعت روی آن ساخته شده است. در صورتی که در تابستان و در دماهای بالا که اکثرا در روز های تیر و مرداد اتفاق می‌افتد آب به گردو ها به میزان کافی نرسد و برگ ها آسیب ببینند(مخصوصا برگ ها و محصولاتی که در تاج درخت گردو هستند) سیاه شدن گردو ها به احتمال بسیار بالا اتفاق می‌افتد.

پس نباید آبیاری در زمان مناسب برای دخت گردو را از یاد ببرید.

پنجمین علت سیاه شدن مغز گردو: دیر برداشت کردن!

هر چیزی بهاری دارد و اوجی! زمانی که دیگر آن اوج و بهار بگذرد باید یک سال دیگر منتظر ماند!

گردو هم از این قاعده استثنا نیست! زمانی که گردو به زمان برداشت رسید و پوست گردو از مغز گردو جدا شد، آن وقت است که باید گردو را برداشت کرد. اگر این زمان طلایی بگذرد و به هر دلیلی برداشت صورت نگیرد. ناگهان در اثر افزایش رطوبت در اطراف ساختمان مغز گردو، انواع بیماری ها از جمله بیماری بلایت قارچی به گردو حمله کرده و سبب ایجاد فشار در داخل گردو می‌شوند.

بسیاری از کشاورزان محصول گردو را دیر برداشت می‌کنند تا تمامی گردو ها باز شوند ولی در حقیقت با این کار گردو را در معرض آسیب بیشتری قرار می‌دهند.

فارم‌کالا ، سرزمین دیجیتالی کشاورزا

در این مقاله ما به بررسی علت سیاه شدن مغز گردو پرداختیم! شما می‌توانید در فارم کالا مقالات آموزشی دیگری را نیز ببینید و استفاده کنید…