آب دادن زیاد به طور غیرمستقیم سبب از بین رفتن مواد معدنی خاک می‌شود و کمبود مواد معدنی از شیرین شدن و خوشمزه و خوشرنگ شدن آن جلوگیری می‌کند. پس نیاز به کود که بتوان این حجم از منابع از دست رفته خاک را برگرداند بسیار زیاد حس می‌گردد. در این مقاله به این می‌پردازیم که بهترین کود برای هندوانه چیست و در چه زمان هایی باید کود دهی کرد.

هندوانه یکی از شیرین ترین محصولاتی است که در تابستان مصرف می شود. میوه ای بیضی مانند ولی آبدار که پر از خاصیت های گوناگون است. اما مثل همیشه همه چیز گل و بلبل نیست! پرورش دادن هندوانه آب زیادی می خواهد و این بزرگترین عیب و سختی پرورش هندوانه است.

باید بدانید که بهترین کود برای هندوانه در هر زمانی از رشد هندوانه متفاوت است و باید جداگانه و در زمان مصرف خودش آن ها را مصرف کنید و به اندازه هم باید مصرف کنید. میزان مصرف کود باید به وسیله کارشناس کشاورزی و کمبود های خاک تعیین و سپس مصرف شود.

کوددهی قبل از کاشت

قبل از کاشت باید به خاک رسید. آماده سازی خاک، شخم‌ زدن و حذف علف های هرز باید انجام داد. کود گوگرد می‌تواند اثرات مثبت زیادی روی خاک بگذارد.

گوگرد می‌تواند خاصیت ضدقارچی داشته باشد و قارچ های خاک را از بین ببرد. همچنین گوگرد روی کیفیت و خاصیت میوه نیز تاثیر بسیار خوبی می‌تواند داشته باشد.

بهترین کود برای هندوانه چیست - کود های هندوانه کدامند - کود مخصوص هندوانه - کود سه بیست برای هندوانه - کود برای رشد هندوانه - کود پتاس بالا برای هندوانه -

کم کردن شوری خاک و پایین بردن سطح نمک در خاک به وسیله گوگرد یکی دیگر از کاربرد های دیگر گوگرد است. یکی از راه های بسیار مهم برای کوددهی گوگرد در خاک استفاده از گوگردپاش موتوری است. پس یکی از مناسب ترین کود برای هندوانه گوگرد است.

یک هفته بعد از کاشت بذر هندوانه

هندوانه یک هفته بعد از کاشت به دلیل این که نیاز شدید به سه عنصر اصلی نیتروژن فسفر و پتاسیم دارد باید تحت تاثیر کود سه بیست قرار گیرد. چرا که کود سه بیست می‌تواند این سه عنصر را به خوبی تقویت کند و نیاز هندوانه را رفع کند. برای این که بدانید کود سه بیست چیست به مقاله ما در این خصوص مراجعه فرمایید.

کوددهی در زمان رشد بذر ها

زمانی که دانه های هندوانه شما شروع به رشد کردند به سرعت باید مواد معدنی در دسترس آن ها قرار گیرد چرا که اگر در دسترس بودن مواد معدنی کاهش یابد تاثیرات بدی روی هندوانه بگذارد. البته لازم نیست که در این مرحله کودی به گیاه اضافه کرد!

بهترین راه برای کمک به هندوانه استفاده از کودرسان است! شاید بپرسید کودرسان دیگر چیست؟ موادی در طبیعت هستند که کود و موادمعدنی را از نقاط دور از دسترس و اطراف ریشه به نزدیکی های ریشه منتقل می‌کنند و باعث می‌شوند که این مواد در گیاه مورد استفاده قرار گیرد.

چون در زمان کاشت دانه های هندوانه و اوایل رشد دانه ها، این بذر ها دارای ریش های بسیار کوتاه‌ند و نمی‌توانند به خوبی مواد معدنی را جذب کنند.

هیومیک اسید در حقیقت همان کودرسان ماجرای ماست! هیومیک اسید را اگر در این زمان استفاده کنید همانند یک کمک‌رسان به گیاه شما کود ها را به ریشه های هندوانه شما خواهند رساند. با استفاده از هیومیک اسید می‌توانید بهتر و سریع‌تر کود برای هندوانه در حال تشکیل برسانید و به آن کمک کنید.

بهترین کود برای هندوانه چیست - کود های هندوانه کدامند - کود مخصوص هندوانه - کود سه بیست برای هندوانه - کود برای رشد هندوانه - کود پتاس بالا برای هندوانه -

دوران رشد برگ های هندوانه

بعد از کاشت و رشد دانه ها، نوبت به رشد برگ ها و ساقه های هندوانه می‌رسد. در این مرحله شما باید برگ های هندوانه را به رشد بیشتر و بزرگتر ترغیب کنید! استفاده از کود فسفر بالای 10-52-10 NPK می‌تواند با افزایش فسفر در خاک و در نتیجه بالارفتن جذب فسفر، گیاه شما را به رشد سریع‌تر و تحریک به بالا بردن میزان گل و درنتیجه بیشتر شدن محصولات تحریک کند.

دوران گل دهی هندوانه

بعد از دوران رویش برگ و بزرگ شدن متناسب ریشه ها، دوران گلدهی فرا می‌رسد. در این زمان باید به فکر تقویت گیاه و ریشه های هندوانه به گونه ای که بتواند گل هارا نگه دارد و به میوه تبدیل کند بود. همچنین باید در این مرحله گیاه را به شرایط سخت نظیر دمای بالا و یا تنش های محیطی نظیر کم آبی مقاوم کرد چرا که هندوانه بسیار به کم‌آبی حساس است.

نیتروژن یکی از مورد نیاز ترین عناصر برای رشد هندوانه است چرا که نیتروژن در تمامی مراحل رشد و کاشت داشت برداشت هندوانه کاربرد دارد. نیتروژن در گلدهی هندوانه، بسیار موثر است ولی در حد و اندازه متناسب اگه نیتروژن بسیار زیاد باشد اثرات غیرقابل جبرانی بر روی هندوانه خواهد گذاشت. پس در زمان مناسب کود مناسب می‌تواند بهترین کود برای هندوانه شما باشد.

دوران تشکیل میوه هندوانه:

دوران تشکیل میوه هندوانه کمی بعدتر از دوران گلدهی شروع می‌گردد. برای این که بدانید چگونه می‌توان در دوران تشکیل میوه هندوانه کوددهی کرد با ما همراه باشید.

در دوران تشکیل هندوانه به دلیل بالارفتن نیاز به پتاسیم بوته می‌خواهد پتاسیم بیشتری جذب کند. کود های پتاسیم بالا نظیر کود 36-12-12 NPK می‌تواند نیاز های پتاسیم را رفع کند. همچنین در این زمان نیز کود کلسیم نیز به دلیل رشد هندوانه بسیار مورد نیاز خواهد بود. پس بهترین کود برای هندوانه در این زمان از تشکیل میوه هندوانه کلسیم و پتاسیم است.

کود برای هندوانه بعد از تشکیل میوه:

حالا که میوه شما تشکیل شده بهترین راه در ابتدا آبیاری مناسب است چرا که آب در هندوانه بسیار مهم است. این مرحله نیز که به مرحله رشد هندوانه مربوط می‌شود به پتاسیم مربوط است. پتاسیم در تمامی مراحل رشد میوه اثر بسیار زیادی بر روی هندوانه دارد. کود پتاسیم می‌تواند اثرات خوبی در دوران رشد و آب دار شدن میوه بگذارد.

یک هفته قبل از تشکیل میوه:

رنگ و خوشمزه بودن و شیرین بودن هندوانه در یک هفته تا ده روز آخر قبل از برداشت تاثیر گذاری بسیار زیادی دارد. در این دوران نیز پتاسیم تاثیر بسیاز زیادی در رنگ و خوشمزه بودن دارد. همچنین در این دوران آمینواسید از گرمازدگی و ایجادتنش در گیاهان جلوگیری می‌کند پس از استفاده از آمینواسید در هندوانه چشم نپوشانید مخصوصا از یک کود آمینواسید خوب. یکی از بهترین آمینواسید هایی که می‌توانید هم اکنون تهیه کنید، آمینو اسید آلمانی PNP است.

حالا که فهمیدیم در هردوره کدام کود برای هندوانه خوب است، سراغ این مطلب می‌رویم که حالا چگونه باید این کود هارا مصرف کنیم؟

طریقه مصرف کود برای هندوانه چگونه است؟

به طور کلی دو روش مصرف کود برای هندوانه وجود دارد.

روش اول: محلول پاشی:

در روش محلول‌پاشی مقداری از کود را در آب حل می‌کنند و آن را برای محلول پاشی آماده می‌کنند سپس آن را بر روی بوته های هندوانه می‌پاشند. با پاشش محلول بوته های گیاه به صورت مستقیم کود را از برگ ها جذب می‌کند و در اختیار گیاه می‌گذارد.

روش دوم:آبیاری

در روش آبیاری مقداری از کود را حل می‌کنند و در داخل آبی که قرار است مورد استفاده هندوانه قرار بگیرد استفاده می‌شود. در این شرایط با حل کردن مقدار مناسبی از کود در داخل آب آبیاری کود به میزان مناسب به تمامی بوته ها خواد رسید.

بهترین کود برای هندوانه چیست؟

می‌توان گفت که بهترین کود برای هندوانه کود 20 20 20 است اما کود های دیگر همانند پتاس بالا و هیومیک اسید هم مناسب اند.

بهترین زمان کوددهی به هندوانه چه زمانی است؟

باید گفت که بهترین زمان برای کوددهی در بهار ( کمی بعد از کاشت و رشد دانه ها) است.

آیا کود برای هندوانه موثر است؟

بدون شک کود های معرفی شده در مقاله برای رشد هندوانه بسیار موثراند.