سرمازدگی، کلمه ای که لرزه بر تن باغدار و کشاورز می‌اندازد! سوال هر کشاورزی این است که آیا می‌توان از سرمازدگی درختان جلوگیری کرد؟ می‌توان کاری کرد که گل های درخت من در سرمای بیهوده بهار تلف نشود؟ جواب به این سوال این است: بله، می‌توان جلوگیری کرد. اگر می‌توان پس راه و روش جلوگیری از سرمازدگی درختان در بهار چیست؟ در ادامه به صورت تخصصی و کامل به این سوال می‌پردازیم:

جلوگیری از سرمازدگی درختان - جلوگیری از سرمازدگی درختان در بهار - داروی جلوگیری از سرمازدگی درختان - پاشش محلول ضد سرمازدگی درختان - روغن پاشی برای جلوگیری از سرمازدگی - کود برای جلوگیری از سرمازدگی
پیشنهاد خرید فارم کالا
جلوگیری از سرمازدگی درختان در بهار با ۷ روش کاربردی

کود آمینو اسید مایع پی ان پی آلمان

640,000 تومانبیشتر بدانید

سرمازدگی چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟

سرمازدگی باغات (یا Garden Frost) یک معضل فصلی است که به سبب افت ناگهانی دما در بهار به زیر صفر درجه سانتی گراد و رسیدن به دمای پایین تر از دمای بحرانی سرمازدگی درخت است که سبب تلف شدن شکوفه‌ها و محصولات آتی می‌گردد و می‌تواند حتی همه شکوفه‌ها را از بین برده و درخت مثمر را به درخت بی ثمر تبدیل کند!

در جدول زیر سردترین دمای قابل تحمل شکوفه درخت‌های مختلف و گیاهان را می‌توانید ببینید.

شکوفهدمای حساس به سرمازدگی (°C)
سیب2.2
گیلاس2.8
هلو2.2
بادام2.2
آلو2.7
زردآلو2.5
گردو2.8
پسته3.3
گندم3.5
انگور3.0
آلبالو2.4
جدول سرمازدگی درختان

فرآیند سرمازدگی ساده است، با ورود هوای سرد به منطقه باغ، یا رطوبت هوا بر روی شکوفه‌ها می‌نشیند و با یخ زدن رطوبت و تشکیل یک لایه نازک از یخ روی شکوفه که بسیار حساس به دماست، آن را به سادگی از بین می‌برد و یا خود سرما همانند شلاقی بر گونه شکوفه می‌نشیند و آن را از بین می‌برد.

در هردو حالت شکوفه از بین می‌رود و در نهایت در فصل برداشت دیگر میوه ای در کار نخواهد بود.

آیا داروی جلوگیری از سرمازدگی درختان وجود دارد؟

جواب یک بله قطعی است اما به نه آن گونه که فکر می‌کنید. جلوگیری از سرمازدگی درخت را نمی‌توان با استفاده از یک کار مثل مصرف یک دارو جلوگیری کرد بلکه باید چندین روش در کنار هم دست به دست دهند تا از سرمازدگی درختان جلوگیری شود.

سرمازدگی بهاره به دلیل نفوذ بد موفع توده هوای سرد در زمانی که شکوفه‌ها باز شده اند اتفاق می‌افتد. زمانی که شکوفه‌ها باز شوند، درخت بسیار به تغییرات دمایی حساس می‌گردد و با کوچکترین افت دما و رسیدن شکوفه به حد دمای بحرانی امکان صدمه دیدن شکوفه بسیار بالا می‌رود. پس اگر بتوان با روش هایی دما را به صورت جزیی بالاتر از حد دمایی بحرانی نگه داشت می‌توان شکوفه را از تیر رس سرمای دیررس حفظ کرد!

مهمترین روش‌های جلوگیری از سرمای بهاره درختان:

روش‌های جلوگیری از سرمازدگی درختان در بهار به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

1)روش‌های بلند مدتی

همواره گفته اند که پیشگیری بهتر از درمان است. این روش‌ها روش‌های طولانی هستند ولی همیشه جوابند. مثلا با انتخاب یک گونه مناسب می‌توان همه چیز را به خوبی و خوشی تمام کرد و نیازی به تکرار ندارد.

2)روش های کوتاه مدتی

این روش‌ها برای محافظت موقت و از چند ساعت تا چند روز جواب می‌دهند و بیشتر از آن توانایی جواب دهی ندارند و هر سال زراعی باید تکرار شوند.

بهترین روش های بلند مدتی جلوگیری از سرمازدگی درخت:

1.جنس مقاوم به سرمازدگی:

بله! بهترین راه جلوگیری از سرمازدگی این است که جنس مقاوم به سرمازدگی بکارید. ارقام مقاوم به سرمازدگی بدون نیاز به هیچ عمل خاصی می‌توانند به خوبی در مقابل سرما از خود مقاومت نشان دهند. این گونه‌ها معمولا از ارقام دیرگل انتخاب می‌شوند تا به هنگام ورود سرما در بهار اصلا شکوفه ای در کار نباشد که سرما روی آن اثر کند.

2.کود خوب، شکوفه خوب، مقاومت خوب!

هر چیزی نیاز به نیرو و انرژی دارد شکوفه‌ها و درختان نیز از این قاعده مستثنی نیستند شما اگر به درخت خود برسید و نیاز‌هایش به موادمعدنی را رفع کنید، مقاومت درختان در مقابل سرمازدگی بسیار بیشتر می‌گردد. بهترین راه برای رفع نیاز‌های اساسی و تامین مواد معدنی درخت و گیاه، استفاده از کود 202020 یا همان کود سه بیست است که زیرمجموعه کودکامل NPK است.

انواع کود کامل NPK جزو بهترین کود برای جلوگیری از سرمازدگی هستند. یکی از بهترین کود‌ها برای ایجاد مقامت درختان در برابر سرمای دیررس، استفاده از کود است. کود کامل در ساختار خود عناصر پتاسیم و فسفر را داراست. این دو عنصر سبب ایجاد مقاومت بالایی در مقابل سرما و آفت می‌گردند.

ولی ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود، اگر از کود کامل NPK استفاده کنید علاوه بر افزایش مقاومت، سبب افزایش باردهی و میزان تبدیل شکوفه به میوه نیز می‌گردید! اگر نمی‌دانید که بهترین کود بهاره درختان میوه چیست و می‌خواهید برای درخت خود اطلاعات در خصوص کود کسب کنید به مقاله ما سربزنید.

3.زمین خوب نصف کار است!

اگر زمینتان در جای خوبی باشد یعنی از لحاظ جغرافیایی بالای کوه نباشد و دور و بر آن ساخت و ساز شده باشد تاثیر سرما بر روی آن بسیار کمتر است به نسبت زمانی که دور بر آن ساخت وساز یا باغاتی احداث شده باشد. همچنین اگر خاک شما خاک حاصلخیزی باشد و غنی، قدرت شکوفه‌ها برای مقابله با سرمازدگی بسیار بالا خواهد رفت.

4.ایجاد باد شکن:

دورش را حصار بکشید!

جمله ای که از قدیم تا امروز برای محافظت به کار می‌رود نیز اینجا هم موثر است. شما با ایجاد یک خط بادشکن باغی با استفاده از درختان بلند، می‌توانید تا حد خوبی از شدت سرما و سرعت باد سرد بکاهید. استفاده از درخت سرو و صنوبر تبریزی در این حالت توصیه می‌شود.

جلوگیری از سرمازدگی درختان - جلوگیری از سرمازدگی درختان در بهار - داروی جلوگیری از سرمازدگی درختان - پاشش محلول ضد سرمازدگی درختان - روغن پاشی برای جلوگیری از سرمازدگی - کود برای جلوگیری از سرمازدگی

بهترین روش‌های کوتاه مدتی جلوگیری از سرمازدگی درختان در بهار:

گاهی بعضی چیز‌ها دیگر دست خود آدم نیست. اگر انجام روش‌های بلند مدت در توان شما نبوده یا به اختیار شما نبوده، نگران نباشید، روش‌های کوتاه مدتی درمان و راه جلوگیری از سرمازدگی است.

1.شکستن توده هوای سرد:

سرمای بهار مثل سرمای زمستان جان گداز نیست و دما و ماندگاری بسیاری کمی دارد(البته دیده شده است گاهی چنان سرمایی نفوذ می‌کند که حتی از سرمای زمستان هم سوز دار تر است). با ایجاد گرمای موضعی و موقت می‌توان از تاثیر سرمای بهاره تا 80 درصد کاست. روش‌های ایجاد گرمای موقت:

  • بخاری باغی
  • مشعل (سوزاندن گازوئیل)
  • سوزاندن لاستیک (توصیه نمی‌شود)
  • سوزاندن برگ و شاخه های خشک بریده شده
  • استفاده از لامپ

بخاری باغی:

بخاری باغی، سیستمی است بسیار شبیه به سیستم آبیاری قطره ای که در سرتاسر باغ با استفاده از لوله‌ها کشیده می شود ولی به جای آب از داخل آن هوای گرم عبور می‌کند. با شبکه بندی کردن باغ و ایجاد خروجی‌هایی در زیر درختان، به صورت خیلی مناسب گرما زیر درختان پخش می‌گردد و برودت هوا را به سادگی می‌شکند. ایجاد سیستم بخاری باغی قطعی ترین راه برای جلوگیری از یخ زدگی شکوفه‌ها در بهار است اما مشکلی که این روش دارد در قیمت بالا آن است وگرنه کارایی آن رقیب ندارد.

مشعل:

معروف ترین راه برای جلوگیری از سرمازدگی درخت در بهار، استفاده از مشعل گازوییلی است که با سوزاندن آن در شب و ایجاد گرما و حرارت ملایم سوز هوای سرد شکسته می‌شود. استفاده از مشعل باید بسیار محتاطانه باشد چرا که با کوچکترین اشتباه می‌تواند منجر به آتش سوزی در باغ شود و در آخر نگوییم که می‌خواستیم ثواب کنیم که کباب شدیم!

جلوگیری از سرمازدگی درختان - جلوگیری از سرمازدگی درختان در بهار - داروی جلوگیری از سرمازدگی درختان - پاشش محلول ضد سرمازدگی درختان - روغن پاشی برای جلوگیری از سرمازدگی - کود برای جلوگیری از سرمازدگی - مشعل باغی

سوزاندن لاستیک:

لاستیک سوزانی یکی از راه های معمول در باغداری ایران برای جلوگیری از سرمازدگی درختان در بهار شده است که بسیار اشتباه است. اکثر کشاورزان نمی‌دانند که سوزاندن لاستیک بسیار بدتر از سرمازدگی باغ است! اولا که لاستیک برای سوزاندن طراحی نشده است. ولی حالا این مورد را کنار بگذاریم شما با سوزاندن لاستیک،انواع اقسام ترکیبات سرطان زای دست اول را مهمان بدن خود و خانواده تان می‌کنید که به هیچ وجه برای شما قابل مشاهده یا درک نیستند.

حالا شما بگویید می‌صرفد که به خاطر چند شکوفه سلامتی خود و عزیزانتان را به خطر اندازید؟

2.هرس نکنید!

یکی از بدترین کارهایی که باعث می‌شود سرمازدگی درخت به شدت آسیب رسان باشد، هرس بدموقع است. هرس باعث افت بسیار شدید مقاومت درخت به سرما می‌شود و با کوچکترین افت دما به حتی نزدیکی‌های دمای بحرانی به راحتی کل شاخه و شکوفه هایش همچون باران در زمستان یخ می‌زند.

مه پاش گرم یا ترمال فوگر

3.روغن کاری شکوفه! روغن پاشی برای جلوگیری از سرمازدگی

شاید عجیب باشد ولی از روش های موثر جلوگیری از سرمای دیررس زمستانه بهاری، پاشش روغن خاصی بر روی شکوفه های درخت است. با پاشیدن روغن روی درخت و شکوفه، وقتی نزدیک سحر قطرات آب روی شکوفه آغشته به روغن قرار می‌گیرند به دلیل تفاوت در چگالی آب و روغن، لایه بسیار نازک شبنم به زیر لایه غلیظ روغن می‌رود(درابعاد بسیار ریز) و از آنجا که روغن ماده بسیار عایق تر دمایی به نسبت آب یا یخ است، به سادگی از یخ زدن آب و آسیب زدن شکوفه جلوگیری می‌کند. در حقیقت روغن پاشی پاشش محلول ضد سرمازدگی درختان است که نتایج خوبی می‌تواند به همراه داشته باشد.

ویدیو عملکرد مهپاش گرم یا ترمال فوگر

روغن پاشی شکوفه‌ها و درختان با استفاده از مه پاش فوگر گرم انجام می‌گیرد. ویدیو عملکرد این محصول را می‌توانید در این قسمت مشاهده نمایید.

روغنی که به شکوفه‌ها به منظور جلوگیری از سرمازدگی درختان در بهار به وسیله سمپاش موتوری یا فوگر پاشیده می‌گردد، روغن ولک نام دارد. سوالی پیش می‌آید گه:

روغن ولک چیست؟

روغن ولک روغنی سنگین ( از لحاظ هیدروکربنی) است و جنس پارافین (شمع) طور دارد بنابراین آسیبی به درخت نمی‌زند. برای استفاده از روغن ولک به جهت روغن پاشی برای جلوگیری از سرمازدگی درخت بهتر است در زمان مناسب با استفاده از دستگاه‌های متناسب پاشش روغن را انجام دهید.

در این مقاله ما به بررسی روش‌های جلوگیری از سرمازدگی درختان را به شما معرفی کردیم. مطمعنا روش‌ها و راه‌های دیگری هم برای جلوگیری از سرمازدگی درختان وجود دارد اما یا غیرعملی هستند و یا ایمنی مناسبی برای اجرا ندارند و یا علمی نیستند.

4.کود فروت ست

این نوع از کود در دسته کود‌هایی قرار می‌گیرد که نیاز به استفاده دوباره در هر فصل دارد. تاثیر این نوع از کود‌ها بر درخت بسیار است. در زمان گلدهی و قبل از گلدهی استفاده از کود فروت ست سبب افزایش مقوامت شکوفه و گل به سرما می‌شود. عناصر بور و زینک (روی) جزو اصلی ترین نیاز‌های درخت برای مقابله با سرمازدگی هستند که در این محصول یافت می‌شوند.