به فارم کالا اولین فروشگاه کشاورزی آنلاین خوش آمدید! در این مقاله به یکی از مهمترین سوالات در خصوص کود می خواهیم جواب دهیم. سوال از این قرار است آیا ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست خوب است؟ یا ترکیب این دو کود با یکدیگر مضر است برای درخت؟

استفاده از دو کود هیومیک اسید و کود سه بیست بسیار می‌تواند مفید باشد چرا که ‌بسیار به رشد درخت و جذب کود توسط ریشه کمک می‌کند. ولی چگونه هیومیک اسید و سه بیست را به صورتی استفاده کنیم که برای درخت مفید باشد؟

چشمان زیبای خود را برای مدتی به ما قرض دهید و مقاله مارا بخوانید.

آیا ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست خوب به صورت همزمان خوب است؟

میخواهیم خلاصه و مفید به شما جواب دهیم! و در جواب شما می‌گوییم: خیر خوب نیست! علت خوب نبودن به از بین رفتن هیومیک اسید در اثر ترکیب با کود سه بیست است. اما راهی وجود دارد که می‌توانید هر دو کود را بدون مخلوط کردن همزمان استفاده کنید و از مزایای این کار استفاده کنید!

اما برای این که کامل بدانید که چرا این حرکت یعنی ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست به صورت همزمان و در یک ظرف و یا یک مکان از خاک خوب نیست، با ما همراه باشید تا به صورت جزئی تر نگاه کنیم.

چرا نباید کود هیومیک اسید و کود سه بیست را با هم مخلوط کنیم؟

هیومیک اسید همانطور که از نام آن برمی‌آید یک اسید است در نهایت Ph (منفی لگاریتم غلظت هیدروژن دی الکترون شده یا پروتون) زیر 7 دارد و غلظت +H را در محیط بالا می‌برد. ph تقریبی کود های هیومیک اسید بین 3 تا 5.5 است. تا اینجا که همه چیز عادی است، اما ایجاد کننده مشکل دقیقا در ساختار هیومیک اسید است.

ترکیب کود سه بیست با هیومیک اسید - ترکیب کود هیومیک اسید با سه بیست - مخلوط کردن دو کود سه بیست و هیومیک اسید - قاطی کردن هیومیک اسید و 202020

ساختار هیومیک اسید به گونه است که بسیار به تغییرات Ph محیط حساس است و با کمی تغییر شدت آن ساختار هیومیک اسید دچار تخریب می‌شود و به کل تمامی خاصیت های آن از بین می‌رود. انگار نه انگار شما هیومیک اسیدی به داخل خاک اضافه کرده‌اید.

حالا چه‌ موادی باعث تغییر Ph محیط می‌شوند؟

به نام خدا: کود!

هر نوع کودی که شما به خاک اضافه کنید،Ph خاک را مورد تغییر خود قرار خواهد داد. جالب است بدانید که اضافه کردن آب هیچ گونه تغییری در Ph ایجاد نمی‌کند. ولی ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست به صورت همزمان و هم مکان، شبیه این است که با دستان خود پول خود را بسوزانید!

سوال پیش آید که “کود سه بیست” هم باعث تغییر Ph محیط می‌شود؟

باید گفت بله! بدون شک این‌گونه است. ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست سبب تغییر Ph محیط و در نهایت سبب از بین رفتن بخش قابل توجهی از هیومیک اسید می‌گردد.پس چگونه هیومیک اسید و کود سه بیست را با هم استفاده کنیم؟

خبر خوب: این گونه می‌توانید کود سه بیست و هیومیک اسید را بدون مخلوط کردن استفاده کنید!

شما می‌توانید ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست را استفاده کنید ولی همانطور که گفته شد نه به روش مخلوط کردن! بهترین راه برای این ترکیب کود سه بیست و هیومیک اسید را با هم استفاده کنید این است که هر دو آن ها:

  1. ابتدا در ظرف های جداگانه ای بریزید و به روشی که می‌خواهید آن را استفاده کنید حاضر کنید( معمولا در کود سه بیست به صورت محلول در آب)
  2. سپس در ظرفی دیگر کود هیومیک اسید خود را آماده می‌کنید ولی به هیچ وجه این دو را با ‌هم مخلوط نمی کنید و با یکدیگر تماس نمی‌دهید
  3. در مرحله آخر کود سه بیست را در یک طرف درخت (فرضا جهت شمال درخت) استفاده می‌کنید و سپس کود هیومیک اسید را بدون این که به مکانی که سه بیست را اضافه کرده اید به زمین اضافه می‌کنید این بار درقیقا در جهت عکس کود سه بیست ( درجهت جنوب درخت).

با این روش ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست دیگر اسید هیومیک شما در زمین از بین نخواهد رفت و به صورت کامل در خدمت درخت و ریشه های درخت خواهد بود.

شاید سوال پیش آید اصلا هیومیک اسید به چه دردی می‌خورد؟

احتمالا همه کسانی که این مقاله را می‌خوانند می‌دانند که هیومیک اسید چیست و به چه دردی می‌خورد و به همین دلیل این مقاله ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست را می‌خوانند. ولی شاید برای برخی از عزیزان کامل روشن نشده است که چرا باید این کود یعنی هیومیک اسید را خرید و از آن استفاده کنند.

هیومیک اسید: آسانسور مواد مغذی!

فرض کنید بهترین کود کامل را خریدید و به به درختتان دادید، تمامی مواد مغذی آن را برآورده کردید، آهن و مس و زینک و بور به آن دادید و کود حیوانی هم اضافه کردید! بسیار عالی! ولی آیا تمامی این کود هایی که دادید در اختیار درختتان قرار خواهد گرفت؟ قطعا خیر!

اینجاست که مهندسان کشاورزی دست به کار شدند تا محصولی را بیافرینند که کود را بتواند در اختیار ریشه های درخت قرار دهد و در کمال تعجب دیدند که این ماده به طور طبیعی در خاک وجود دارد و آن را در ابعاد صنعتی ساختند. هیومیک اسید با در دسترس قرار دادن کود ها در اختیار ریشه با عملکرد آسانسوری سبب افزایش جذب کود و رشد بیش از پیش آن ها می‌گردد. در حقیقت ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست سبب رسیدن کود به ریشه های درخت توسط هیومیک اسید می‌گردد.

هیومیک اسید: رفیق شفیق خاک!

قابل چشم پوشی نیست که خاک ایران شور است و خیلی حاصل خیز نیست. به دلایل جغرافیایی ایران تبخیر سطحی آب زیاد بوده و به خصوص در مناطق جنوبی تر آب به شدت تبخیر می‌گردد.

اما آنچه که قابل توجه است، قدرت بالای هیومیک اسید در نگهداری آب در خاک است. ساختار اسید هیومیک به گونه ایست که آب را به مدت زمان بیشتری می‌تواند در خاک نگه دارد و سبب حفظ رطوبت در خاک گردد. این حفظ رطوبت نیاز به آبیاری مکرر گیاهان و درختان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

دقیقا به همین دلیل است که ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست توصیه می‌گردد و در حقیقت کمکی است برای جذب بیشتر کود به درخت که شما با خرید هیومیک اسید این آپشن را به دست می‌آورید.

هیومیک اسید سوراخ کننده خاک!

شاید عجیب باشد که خاک های با تخلخل بالا بهترین خاک ها برای رشد گیاهان و درختان هستند. ریشه ها نیز نفس می‌کشند و نیاز به اکسیژن و هوا دارند. هیومیک اسید با دادن ساختار تخلخلی و افزایش منافذ خاک سبب نفوذ هر چه بیشتر هوا در داخل خاک می‌شوند با قرار گرفتن هوا در خاک از پوسیدگی ریشه ها در اثر وجود زیاد آب ممانعت به عمل می‌آید و ریشه ها در سلامت به وظیفه خود می‌پردازند.

ضدفرسایش خاک

فرسایش خاک پدیده جدی است که گریبانگیر همه شده است ولی خیلی به آن توجه نمی‌شود. خاک های حاصب خیر همگی توسط آب های روان به پایین دسته ها شسته می‌شوند و خاک بالادست ها بیشتر و بیشتر تهی از خاک و مواد معدنی می‌گردد. در این جاست که خاک باید بتواند به خوبی از خود در مقابل فرساش مقاومت نشان دهد. در این حالت هیومیک اسید با دادن ساختار هایی به خاک سبب جلوگیری از فرساش خاک می‌گردد.

حالا که با این محصول آشنا شدیم بهتر است که با کود سه بیست هم آشنایی داشته باشیم تا بدانیم در صورت ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست دقیقا چه کمکی به گیاه و درخت خود می‌کنیم.

کود سه بیست معجزه‌گر درختان و گیاهان شما

رفع نیاز کنید تا رشد کنید!

این جمله حتی در خصوص رابطه کود و درختان هم صحیح است. شما برای رفع نیاز گیاهان و درختان باید کودی را انتخاب کنید که تمامی نیاز های درخت شما را رفع کند.

ترکیب کود سه بیست با هیومیک اسید - ترکیب کود هیومیک اسید با سه بیست - مخلوط کردن دو کود سه بیست و هیومیک اسید - قاطی کردن هیومیک اسید و 202020

کود 202020 Npk همچین کودی است. قدرت بسیار بالای این کود در رفع تمامی نیاز های درخت باعث می‌گردد که نیاز به کود دیگری نداشته باشید. اساسی ترین مواد حاضر در کود سه بیست نیتروژن (Nitrogen)، فسفر(Phosphorus) و پتاسیم (Potassium) است. ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست به نوعی ترکیبی برنده است چرا که تمامی نیاز های زیر را برطرف می‌کند.

نقش نیتروژن در رشد گیاه:

نیتروژن یکی از اصلی‌ترین مواد مغذی برای گیاهان است و کمبود آن سبب آسیب های جدی در رشد و نمو گیاهان و درختان منجر می شود. نیتروژن به صورت ذاتی در خاک وجود دارد و به شکل ازت در دسترس خاک قرار می‌گیرد. بسیاری از فرآیند های مختلف رشد گیاه و همچنین فتوسنتز گیاه زیر سایه این عنصر است.

کافیست نیتروژن خاک کمی کمتر باشد تا بیماری های مختلف و مشکلات زیاد درخت به بیرون رخنه کنند.

نقش فسفر در رشد گیاه:

فسفر یا Phosphorus یکی از مهمترین عناصری است که باید در دسترس گیاه قرار گیرد. فسفر را شاید بتوان اسکلت مالی گیاه عنوان کرد.

چرا که این عنصر فوق‌العاده نقشی عظیم در تشکیل میوه و گلدهی و تکثیر دارد. همچنین این عنصر سبب رشد ریشه ها می‌گردد و همانطور که می‌دانید رشد ریشه ها یعنی بیشتر شدن مواد در دسترس گیاه و بیشتر شدن مواد در دسترس گیاه یعنی محصول بیشتر و درختی قوی‌تر. همچنین این عنصر در تشکیل DNA و RNA نیز نقش بزرگی دارد. همچنین نقش اصلی دیگر فسفر در ذخیره انرژی است!

فرآیند های فتوسنتز که در آخر باعث تولید اکسیژن مورد نیاز ما می‌شوند همگی برای تامین انرژی مورد نیاز برای رشد و تهیه میوه های درخت صورت می‌گیرد. فسفر در ذخیره انرژی به صورت ATP یا آدنوزین تری فسفات می‌گردد. سپس این مولکول فسفردار در طی یک فرآیند شیمیایی به آدنوزین دی فسفات تبدیل می‌گردد.

نقش پتاسیم در رشد گیاه

پتاسیم، عنصری که اسکلت ساختمان گیاه روی آن بناست. به طور ساده تر نقش پتاسیم در گیاه همانند نقش ستون و اسکلت در ساختمان است. مقاومت گیاه و رشد گیاه به طور مستقیم با مقدار پتاسیم در ارتباط است. تمامی مقاومت درخت در برابر عوامل بیرونی به پتاسیم مربوط است.

سرمازدگی، تنش های محیطی و مقاومت در برابر تنش های فیزیکی نظیر مقاومت در برابر ضربه و گشتاور حاصل از چرخش شاخه ها و تنه ها همگی به پتاسیم بستگی دارد.

در این مقاله به صورت کامل به ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست پرداختیم و دانستیم که چرا باید به آن توجه کنیم و چگونه باید این کار را انجام دهیم.