درخت میوه، بخشی از باغ است که همواره قلب توجه باغداران و کشاورزان است! آیا شده است که تا حالا ببینید که در عرض چند روز برگ های درختان زرد شود؟ به نوعی پاییز در تابستان و بهار! در این مقاله می‌خواهیم به علت زرد شدن برگ درختان بپردازیم و ببینیم راه درمان چیست. با فارم‌کالا همراه باشید.

1.آب: اصلی ترین علت زرد شدن برگ درختان

یکی از مهمترین عوامل در زرد شدن برگ درختان، کمبود آب است! با کم بودن آب در دسترس درخت، فرآیند های فتوسنتزی که در داخل برگ ها اتفاق می‌افتند و سبب سبز ماندن برگ درختان می‌شوند، به ناگهان متوقف می‌شوند. این‌جاست که تغییر رنگ برگ درختان مشاهده می‌شود.

اگر در هفته‌های اخیر به درخت خود کم آب داده اید و خاک اطراف آن کاملا خشک شده است، باید سریعا دست به کار شوید و به درخت خود آب برسانید! چرا که همین عامل مهمترین علت زرد شدن برگ درختان شماست درصورتی که آب نداده‌اید!

2.آفت و بیماری: دومین علت زرد شدن برگ درختان

در حوالی ماه های خرداد و تیر که اوج فعالیت بسیاری از موجودات است، آفت ها و بیماری ها هم پا به پای بقیه رشد می‌کنند. اما در بسیاری از موارد این آفت ها و بیماری ها را نمی‌توان به چشم دید و به ناگهان در عرض چند روز سبب زرد شدن برگ درختان شما می‌شوند.

علت زرد شدن برگ درختان در تابستان - چرا در تابستان برگ درختان زرد می‌شود - زردی برگ درختان در بهار -

اینجاست که باید سریعا دست به کار شوید. مراحل زیر را ابتدا باید طی کنید:

  1. برگ های درخت را بررسی کنید. هم روی برگ و هم زیر برگ. زمانی که بررسی کردید و به مورد مشکوکی برخوردید،
  2. باید سریعا برگ را به همراه موجودات و آفت هایی که دیدید در داخل یک نایلون فریزر قرار دهید،
  3. سپس آن را به سرعت به نزد یک کارشناس کشاورزی ببرید تا بتواند راه کار های درمانی را به شما ارائه دهد.
  4. اگر کارشناس کشاورزی به شما گفت که آفت و بیماری سبب به وخیم رفتن وضعیت درخت شما شده است و علت زرد شدن برگ درختان نیز همین آفت ها هستند، به شما برنامه سمپاشی ارائه خواهد کرد.
  5. در نتیجه باید سریعا به سمپاشی درختان بپردازید.

از مهمترین آفت هایی که جزو علت زرد شدن برگ درختان به حساب می‌آیند می‌توان به کرم تنبل و کرم خراط اشاره کرد. کرم خراط با ایجاد سوراخ هایی در تنه درختان و ایجاد تخم‌ریزی و لارو تنه را سوراخ می‌کند و تمامی راه های ارتباطی بین ریشه و برگ درخت را که از داخل شاخه ها می‌گذرد را قطع می‌کند.

3.گرما: دلیل اصلی زرد شدن برگ درختان در تابستان

درختان هم همانند انسان ها یک آستانه تحمل گرمایی دارند. اگر دمای محیط بالاتر از تحمل درخت باشد، تمام فرآیند های زیستی درخت مختل می‌شود و درخت دیگر نمی‌تواند به درستی فرآیند ها را به جلو هدایت کند و مشکل به صورت زرد شدن برگ درختان خود را بروز می‌دهد. ولی چه کار می‌شود کرد؟ اینجاست که باید با استفاده از چند راهکار به پایین آوردن دما به صورت موقتی و یک شوک دمایی مناسب به درخت کار را تمام کرد.

درخت را از آفتاب جدا کنید!

بله! اگر درخت شما در اثر گرمای بیش از حد دارد از بین می‌رود باید آن را از گرمای آفتاب جدا کنید! ولی چگونه می‌شود که یک درخت را از آفتاب و گرمای آن جدا کرد؟

علت زرد شدن برگ درختان در تابستان - چرا در تابستان برگ درختان زرد می‌شود - زردی برگ درختان در بهار -

شما باید با ایجاد سایه بان برای درخت (مخصوصا درختان کوچک و جوان) آن ها را از پرتو های مستقیم آفتاب در امان نگه دارید. جالب است بدانید که بین سایه و زیر نور آفتاب چندین درجه اختلاف دمایی وجود دارد و با استفاده از یک سایبان کوچک و بدون هزینه اضافی به درخت خود چند روزی استراحت می‌دهید تا با قدرت به تمامی فرآیند های خود برسد.

آبیاری را بیشتر کنید!

راه حل دوم: آبیاری را بیشتر کنید. یکی از اصلی ترین علت زرد شدن برگ درختان مخصوصا درختان جوان کمبود دسترسی به آب است. درخت های بزرگ، ریشه های بزرگ دارند و تا عمق بسیار زیادی می‌توانند به آب دسترسی پیدا کنند. اما درختان کوچک این گونه نیستند و جذب آب آن ها همگی سطحی است و همین نیاز آن ها به آبیاری را بیشتر از بقیه می‌کند.

شوک با آب:

اگر در کنار رودخانه اید و یا در جای پرآبی قرار دارید یکی از بهترین کار هایی که می‌توانید بکنید، پاشش آب در گرم ترین ساعات روز است. در این حالت شما با پایین آوردن دما به صورت موقتی یک شوک دمایی مثبت ایجاد کرده‌اید. البته باید قبل از این که این راه را به کار ببرید باید مطمعن شوید که پاشش آب بر روی درختان به سلامت میوه شما آسیبی نمی‌رساند. چون آب می‌تواند دما را تا 10 درجه سانتی گراد کاهش دهد.

4.خاک ضعیف درخت ضعیف برگ ضعیف!

اگر مراحل بالا را چک کردید و هیچ کدام هم‌چنان منطبق با شرایط های شما نبود، باید به سراغ خاک تان بروید. خاک اصلی ترین بستر درخت است. تمامی نیاز های درخت به جز نور از خاک رفع می‌گردد. پس باید حساب شده به سراغ خاک درختتان بروید. برای این که مطمعن شوید درختتان دارای خاک مناسبی است، باید مراحل زیر را طی کنید،

  1. آزمایش خاک: این مدل از امتحان کردن بهترین راه برای اطمینان از وضعیت خاک است. آزمایش خاک تمامی نیاز های خاک شما و نقاط قوت و ضعف آن را نمایان می‌کند و بهترین راه را برای تقویت آن به شما نشان خواهد داد.
  2. نشان دادن آزمایش خاک به کارشناس کشاورزی: کارشناس در آخر کسی است که راه را برای شما نشان خواهد داد و خواهد گفت که چه راهی برای شما بهترین راه برای رسیدن به خاک غنی و قوی است.
  3. سپس کارشناس کشاورزی به شما یک برنامه معین کوددهی سالیانه و ماهیانه برای شما تنظیم خواهد کرد.

مقاوم سازی درخت شما در برابر گرما، آفت و عوامل بیرونی همه بر عهده عنصری فوق العاده به نام پتاسیم است. عنصر پتاسیم به طور ذاتی در زمین وجود دارد ولی درختان سالیانه آن را از زمین مصرف و سپس آن عنصر وارد میوه ها شده و از خاک خارج می‌گردد و رفته رفته خاک تهی از این عنصر فوق العاده می‌گردد.

غنی سازی زمین با پتاسیم و سایر عناصر مهم نظیر نیتروژن و فسفر بر عهده شما کشاورز عزیز است. در خصوص انواع کود هایی که می‌توانند زمین های کشاورزی شما را بسیار غنی کنند می‌توان به کود سه بیست کامل پودری و یا کود 20 20 20 پودری اشاره کرد. کود 20 20 20 دارای تمامی عناصر لازم برای مقاوم سازی درخت شما در برابر گرما، آفت و ضربه و عوامل خارجی خواهد بود.

5.پوسیدگی ریشه!

یکی دیگر از مهمترین علت زرد شدن برگ درختان مربوط به پوسیدگی های ریشه است. ریشه برخلاف تمامی قسمت های درخت کاملا از دید پنهان است و قابلیت تشخیص با چشم ندارد. درحالی که سایر قسمت های درخت همچون برگ به راحتی قابل دیدن و تشخیص است و بیماری های آنان به سادگی مشاهده و درمان می‌شود.

پوسیدگی ریشه یک بیماری بسیار مهم است و در صورتی که نادیده گرفته شود، سبب از بین رفتن کامل درخت طی 2 هفته خواهد شد!

علت پوسیدگی ریشه درختان میوه:

پوسیدگی ریشه علت های مختلفی می‌تواند داشته باشد که در اینحا به این موارد اشاره می‌کنیم.

یکی از مهم‌ترین علت های پوسیدگی ریشه را می‌توان در غرق‌آب کردن درخت عنوان کرد! متاسفانه بسیاری از باغداران و کشاورزان عزیز فکر می‌کنند که هرچه تعداد و دفعات آبیاری بیشتر باشد، درخت آن ها سالم تر و قوی‌تر خواهد بود ولی زهی خیال باطل!

علت زرد شدن برگ درختان در تابستان - چرا در تابستان برگ درختان زرد می‌شود - زردی برگ درختان در بهار -

غیر اصولی آبیاری کردن درختان سبب غرق شدن ریشه های درختان در آب می‌گردد و هوا نمی‌تواند به این ریشه ها برسد. در صورتی که اکسیژن نمی‌تواند به این ریشه ها برسد و ریشه ها در شرایط عدم تنفس می‌مانند، پوسیدگی ریشه شروع می‌شود!

علت دوم پوسیدگی ریشه در بسیار متراکم بودن خاک درختان میوه است. زمانی که خاک دارای حفرات و منافذ خوبی نباید به مرور زمان ریشه در شرایط عدم اکسیژن دچار تجزیه و پوسیدگی می‌گردد.

سومین علت در پوسیدگی ریسه درختان در کود غیر اصولی و بسیار زیاد است. کود بسیار زیاد می‌تواند آسیبی به درخت و خاک شما بزند که آفت و بیماری نمی‌تواند بزند. بنابراین باید از کود غیر اصولی و بسیار زیاد دوری کنید.

6.خاک غیر مناسب و فرسوده

از مهمترین عواملی که جزو علت زرد شدن برگ درختان عنوان کرد، فرسوده بودن خاک و زیاد استفاده کردن از آن است. اگر از خاک باعتان بیش از اندازه استفاده کنید ولی هیچ‌گونه بهینه سازی روی خاکتان انجام ندهید، سبب از بین رفتن ریشه های درخت خواهی شد.

شخم زدن:

شخم زدن یکی از راه هایی است که می‌توانید با استفاده از آن به بهینه کردن وضعیت خاک مورد کشاورزی و باغبانی بپردازید. با زیر و رو کردن خاک و جابجا کردن آن ها می‌توان مواد مغذی که در طول مدتی در روی خاک انباشت شده اند را به قسمت زیرین خاک فرستاد تا دفعه بعدی باز هم از این روش استفاده کرد تا بهتر بتوان به بهورزی خاک کمک کرد.

افزودن خاک جدید:

افزودن خاک جدید و غنی می‌تواند قدرتی جدید و نو به خاک اهدا کند. البته باید توجه کنید که نباید هر خاکی را به خاک خود اضافه کنید و باید درختان باغ و همچنین میزان نفوذ پذیری آن را نیز بررسی کنید.

مقاله علت زرد شدن برگ درختان به اتمام رسید. درصورتی که هرگونه سوالی در خصوص علت زرد شدن برگ درختان دارید می‌توانید در بخش نظرات برای ما نظر بگذارید! خوشحال می‌شویم در صورت خرید انواع کود و لوازم باغبانی از فارم‌کالا به صورت رایگان مشورت بگیرید.