یونجه گیاهی شگفت انگیز است که مزایای زیادی دارد. شاید سوال پیش آید که چرا باید یونجه بکاریم؟ اولا باید بدانید که هر گیاهی خوبی و بدی دارد یعنی باید با مزایا و معایب آن آشنا شوید و سپس وارد کشت آن شوید و هیچ گاه چشم بسته وارد کشت گیاه نشوید. اما یونجه را دیگر همه می‌شناسند! پس اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم . به چند مورد از مزایای آن اشاره می‌کنیم:

خاک خود را سالم نگه دارید:

یونجه گیاهی است که خود و ریشه هایش به سلامت خاک کمک می‌کند. شاید سوال پیش آید چرا و چگونه باعث می‌گردد که یونجه خاک در سلامتی بیشتر باشد؟

جواب در این است که یونجه به دلیل داشتن ساختار های ریشه ای گسترده که در زمین می‌سازد سبب جلوگیری از فرسایش خاک می‌گردد و از به هدر رفتن خاک حاصل خیز و از بین رفتن آن جلوگیری به عمل می‌آورد.

چرا باید یونجه بکاریم - مزایای کاشت یونجه چیست -

درآمدی ثابت با یونجه: جواب سوال چرا باید یونجه بکاریم

کاشت یونجه درآمدی ثابت از نقدینگی را به جیب شما روانه خواهد کرد. سرعت رشد ثابت و مقاوم بودن در برابر انواع عوامل از جمله عللی ایست که می‌توانید روی فروش ثابت آن حساب باز کنید.

تثبیت کننده نیتروژن:

نیتروژن یک عنصر بسیار مهم در رشد و حفظ خاک است. چرا که نیتروژن به صورت مستقیم همواره در داخل ترکیبات موجودات زنده نقش ایفا می‌کند. خود گیاهان مصرف کننده یونجه هستند و برخی از آن ها سبب از بین رفتن هر چه بیشتر نیتروژن از خاک می‌گردند. اما یونجه این گونه نیست.

یونجه با ایجاد ساختار های فیزیکی و شیمایی در خاک سبب حفظ و نگهداری هرچه بیشتر نیتروژن در خاک می‌گردند و حتی می‌توانند پس از سپری شدن زمانشان نیتروژن را از طریق تجزیه شدنشان در اختیار خاک قرار دهند.

غذای بهتری برای دام به نسبت ذرت

برکسی نباید پوشیده باشد که یونجه می‌تواند غذای به صرفه تر و بهتری برای دام به نسبت ذرت باشد. این به ساختار یونجه برمی‌گردد. یونچه فیبر کمتری دارد بنابراین حجم کمتری را در شکم حیوانات به خود اختصاص می‌دهد و به آن ها برای استفاده از حجم بیشتری از سایر غذا ها فرصت می‌دهد.

همچنین یونجه دارای اسید آمینه های بسیاری است که به پروتئین سازی های حیوانات بسیار کمک خواهد کرد در حالی که ذرت اینگونه نیست و به نسبت یونجه دارای اسید آمینه کمتری است. این اسیدآمینه بالا بودن سبب می‌شود که شیر تولیدی از این گونه حیوانات دارای چربی بالاتری باشد.

چتر نجات در برابر حوادث

ایران کشور چهارفصلی است همین عامل باعث می‌گردد که در مزارع بسیاری از از حوادث نظیر تگرگ یا سرمای دیررس و سرمازدگی بر سر آن ها فرود آید. همین عوامل باعث از بین رفتن اساسی محصولات می‌گردد و به آن ها خسارت وارد می‌گردد.

اما یونجه این گونه نیست. یونجه قدرتی دارد که هر کسی ندارد. اگر بلایی سر یونجه فرودآید ریشه ها و ساقه هایش آنقدر مقاوم هستند که به سادگی‌می‌توانند دوباره از خاک سر بربیاورند و رشد کنند. بنابراین شما با کاشت یونجه در زمین های خود به نوعی ریسک درآمدی خود را کاهش می‌دهید و از ضرری که می‌تواند ناشی از عوامل ناخواسته بر درآمد شما اثر بگذارد جلوگیری می‌کنید.

نیاز همواره به یونجه:

یکی از جواب ها به سوال چرا باید یونجه بکاریم این است که چرا نباید نکاریم وقتی همواره مشتری دارد؟ یونجه به دلیل این که بخش بزرگی از غذای دام را پوشش می‌دهد مخصوصا در زمستان دارای مشتری های بسیاری است و همواره آن را با قیمت خوبی می‌خرند پس می‌توانید با کاشت یونجه و درو آن در وقت مناسب درآمد خوبی را کسب کنید.

در این مقاله به بررسی این که چرا باید یونجه بکاریم پرداختیم. این مقاله در تیم فارم‌کالا نگارش شده است. اگر می‌خواهید که مقاله های بیشتری را بخوانید و بررسی کنید مقالات ما را در خصوص آموزش باغبانی کشاورزی بخوانید.