کرم خراط یا پروانه فری یکی از معروفترین آفت درخت در ایران است . کرم خراط کرمی چوب خوار بوده و مستقیما هسته چوب و تنه را مورد حمله قرار می دهد و باعث خشک شدن درخت می گردد. .به دلیل خشکسالی های متمادی این آفت هر سال بیشتر شده و متاسفانه درخت های زیادی قربانی این کرم میشوند و خواهند شد. درخت های گردو بادام سیب آلبالو گیلاس و زیتون از جمله معروف ترین درخت های مورد حمله این آفت هستند. یکی از مهمترین آفت های درخت گردو نیز کرم خراط است ،

مشخصات کرم خراط

کرم خراط معمولا کرمی زرد رنگ بوده که خال های سیاه رنگ تا قهوی ای رنگ روی خود دارد . طول کرم ماده 35 میلی متر و طول کرم نر 25 میلی متر است . این کرم پس از دگردیسی کامل به طول 50 ال 70 میلی متر می رسد و تبدیل به شب پره میگردد . حشره کامل آن سفید رنگ بوده و دارای خال های خاکتری تا سیاه رنگ است.

حمله به درختان

این کرم که به پروانه فری نیز معروف است در صورت حمله به درختان با خوردن تنه آن ها باعث شکستن تنه های آن در اثر وزش باد و یا با کاهش تحمل بار مانند راه رفتن روی شاخه های درخت باعث شسکستن شاخه ها می شوند می شوند . تاج درختان و سرشاخه ها و شاخه های اصلی به ترتیب مورد حمله اولین دسته قرار میگیرند و با گذشت زمان به سمت پایین و ریشه و تنه حرکت میکنند .

این کرم ها ابتدا از شاخه های کوچک تغذیه کرده و با افزوده شدن به نیاز غذایی شان به سمت شاخه های بزرگ تر حرکت می میکنند لارو های کرم تا آخرین لحظه و قبل از پرواز در تنه میماند و لحظه لحظه تنه را می خورند تا برای که یکی از اصلی ترین نگرانی باغبانان است چرا که در صورت حمله به تنه شرایط تنش خیلی بیشتر شده و درخت رو به خشک شدن میگذارد .

بیشترین ضرر به کدام نوع درخت است؟

در سال های اخیر و با مطالعات مشخص شد که درخت گردو بیشترین ضرر را از این آفت میبیند و این آفت علاقه خیلی زیادی به حمله به این نوع درخت دارد. استان های همدان فارس کردستان و آذربایجان شرقی که دارای بیشترین درخت گردو هستند با این آفت بیشتر دست و پنجه نرم می کنند .

در پایین چند روش ساده و قطعی مبارزه با کرم خراط را ذکر میکنیم .

روش های مبارزه با کرم خراط

روش های مبارزه با کرم خراط به 3 دسته کلی تقسیم می شود .:

1}مبارزه فیزیکی

2)مبارزه زراعی

3)مبارزه بیولوژیکی

در این بخش به توضیح مبارزه فیزیکی میپردازیم و در آینده انشالله به بررسی موضوعات دیگر نیز خواهیم پرداخت:

مبارزه فیزیکی با کرم خراط:

1)تله فرمونی

تله فرمونی چیست ؟ تله همانطور که از اسم آن بر می آید برای گیر انداختن است . تله فرمونی هم اینکار را انجام میدهد .در حقیقت روی تله فرمون ماده ای وجود دارد که کرم خراط نر جذب این تله شده و به آن میچسبد و در آن جا از بین میرود . با ازبین رفتن نر کرم خراط ماده ها دیگر قادر به تخم ریزی نخواهند بود و و کم کم جمعیت کرم های خراط درباغ کم میگردد .

  • چه گونه استفاده کنیم؟

قبل از تله گذاری باید ابتدا به درختان موجود نگاه کرد و بررسی کرد که آیا تعداد کرم خراط زیاد است یا نه اگر زیاد است از تله فرمون های زیاد تر باید استفاده کنیم و اگر کم هست از تله ای متوسط . بهتریبن نوع شکل تله معمولا مثلث شکل یا ذوزنقه شکل بوده و هست . سپس سوراخ هایی در ورقه ایجاد کرده و سیمی را از آن میگذرانیم و به درخت محکم وصل میکنیم . تنها عیب استفاده از این روش ، مدت زمان طولانی برای حصول نتیجه است . یعنی برای گرفتن نتیجه مطلوب باید 2 یا 3 سال به طور مداوم استفاده کرد تا نتیجه مطلوب به دست آید.

  • آیا خاک جذب این نوع تله می شود ؟

بله متاسفانه گرد و خاک نیز جذب این تله می شود اما مقدار آن در باغ خیلی کم است . ولی در باغ های تازه احداث شده خاک جذب میگردد. برای حصول نتیجه بهتر از تله فرمونی های سطلی استفاده فرمایید .

مبارزه با کرم خراط ،کرم خراط چیست ؟

2)آنتی تارلو و زئوزران

این خمیر یک ماده شیمیایی بوده و مخصوص از بین بردن کرم خراط طراحی شده است .روش استفاده این گونه است که ابتدا محل سوراخ یا دالان ایجاد شده توسط کرم خراط را پیدا می کنیم . و مقداری از این خمیر را به داخل آن میریزیم به گوه ای که دهانه سوراخ پر شود و با انگشت روی آن فشار میدهیم . سپس این خمیر در داخل چوب بوی خاصی ایجاد کرده و که کرم خراط را مورد هدف قرار داده و آن را از بین می برد.

  • تفاوت آنتی تارلو و زئوزران در چیست ؟

تفاوتی در ماده و خمیر آنتی تارلو و زئوزران نیست . تنها تفاوت آن ها در مقدار ماده و خمیر موجود در آن هاست . برای باغ های بزرگ و به صرفه بودن از زئوزران و برای استفاده های مقطعی از آنتی تارلو استفاده می شود همچنین آنتی تارلو بدون نیاز به هیچ وسیله ای وبا نیروی دست از تیوب همچون خمیر دندان خارج می شود ولی برای استفاده از زئوزران به تفنگ چسب همچون تفنگ چسب آکواریوم نیاز است.

  • آیا این خمیر برای درخت مضر است؟
  • خیر ، این محصول بعد ز آزمایش در آزمایشگاه ساخته شده و فقط برای از بین بردن کرم خراط عمل میکند .

خرید مستقیم خمیر آنتی تارلو از فارم کالا (اینجا کلیک کنید)

آنتی تارلو - مبارزه با کرم خراط - خمیر مبارزه با کرم خراط -
خمیر مبارزه با کرم خراط -  خمیر زئوزران برای کرم خراط - زئوزران

3)تله نوری

تمامی حشرات عاشق نور هستند و کرم خراط هم عاشق نور است. در شب برای جذب کرم خراط چراغی افروخته و در زیر آن سطلی پر از آب یا نفت گذاشته و کرم خراط پس از مدتی داخل آب یا نفت افتاده و از بین میرود.

تله نوری برای مبارزه با کرم خراط - تله نوری

4)سیم مفتول

کرم های خراط پس از خوردن تنه یا ساقه ، دالانی ایجاد میکنند که با چشم قابل مشاهده است. برای از بین بردن کرم خراط که احتمالا داخل دالان باشد سیم مفتول نازک را به داخل دالان فرو کرده و میچرخانیم و چندین بار عمل را تکرار میکنیم و درنهایت سیم را بیرون کشیده و ورودی دالان را با خمیر آنتی تارلو یا زئوزران میبندیم تا لارو های احتمالی وتخم های ریز کرم در داخل درخت از بین بروند .

مبارزه با کرم خراط ،کرم خراط چیست ؟