درخت خرما، درختی ساده و بلند و با برگ های سوزنی شکل است. این درخت ویژگی های عجیبی دارد که تا جایی که چندین بار در کتاب خداوند از آن یاد شده است. میوه‌اش شیرین و ترد است و خودش درختی مقاوم در برابر تمامی تنش ها. نه نیاز به آب بسیار زیاد دارد و نه نیاز به مراقبت بسیار خاص! اما نمی‌شود که درخت خرما را به حال خود رها کرد چرا که درست است نخل خود درخت عالی است ولی خاک آن رفته رفته تضعیف می‌گردد و دیگر چیزی از آن باقی نمی‌ماند که نخل بتواند آن را به خرما تبدیل کند. در این مقاله ما با بررسی استفاده کود 20 20 20 برای نخل خرما می‌پردازیم!

پیشنهاد خرید فارم کالا
نحوه استفاده کود 20 20 20 برای نخل خرما (آموزش کامل)

کود فروت ست و زمان مصرف آن

638,000 تومانبیشتر بدانید

آیا کود سه بیست [20 20 20] برای نخل خوب است؟

این مهمترین سوالی استکه کشاورزان خرما از ما می‌پرسند. در یک کلام بگوییم بله! عالی است.

ولی این گونه که نمی‌شود از هر چیزی تعریف کرد. برای پاسخ دادن به این سوال که آیا کود 20 20 20 برای نخل خوب است یا نه باید بدانیم نیاز های درخت خرما چیست!

بیشتر بخوانید: کود سه بیست (20 20 20) را چه زمان و چگونه مصرف کنیم؟

کود سه بیست برای درخت نخل خرما - کود سه بیست برای خرما - کود 20 20 20 برای نخل خرما

اصلی ترین نیاز های درخت نخل خرما

خرما همانند سایر درخت ها بسیار به سه عنصر مهم کشاورزی یعنی نیتروژن فسفر و پتاسیم نیاز دارد! یعنی اصلی ترین نیاز های درهت خرما به این سه عنصر بوده و خواهد بود و کاه هر یک از عناصر یعنی افت محصول و احتمال آسیب دیدن درخت خرما در اثر بیماری ها. پس باید خیلی به این موضوع حساس باشیم.

نقش نیتروژن در رشد و نمو نخل خرما

نیتروژن با حرف N یکی از مهمترین عناصر سازنده این طبیعت و حتی بدن ماست! نقش نیتروژن در رشد و نمو برگ های درختان و محصولات است! اگر درختی با کمبود نیتروژن و ترکیبات آن در خاک مواجه شود طولی نخواهد کشید که به شکل زردی برگ و ضعیف و کوچک بودن محصولات خود را نمایان خواهد کرد.

کود 20 20 20 برای نخل به این دلیل خوب است که در ساختار خود 20 درصد نیتروژن دارد و می‌تواند تمامی نیاز های درخت خرما را به صورت یک جا رفع کند! البته باید این کود در زمان مناسب و در مقدار مناسب استفاده شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت!

نقش فسفر در رشد و نمو خرما

فسفر با نماد علمی P شناخته می‌شود بعد از نیتروژن مهم ترین نقش را در ساختمان درخت خرما دارد! وجود فسفر به مقدار کافی در خاک سبب یعنی امکان بیشتر شدن میوه درخت خرما بیشتر!

فسفر در درختان وظیفه ذخیره انرژی خورشید و یا انرژی شیمیایی و معکوس سازی آن را دارند! خرما نیز دقیقا محصول چنین فرآیندی است. یعنی انرژی را که خورشید ساطع می‌کند و به برگ درخت خرما می‌رسد طی واکنش فتوسنتز با تولید موادی سبب تبدیل مواد معدنی به موادی دیگر می‌گردد. سپس این مواد از برگ به میوه می‌روند و در آن جا ذخیره می‌گردند که همان ذخیره سازی سبب تولید خرما در درخت می‌گردد.

اما نقش فسفر به اینجا ختم نمی‌شود، فسفر سبب استحکام و مقاومت درخت در مقابل آسیب و تنش های بیرونی نیز می‌گردد! همانند مقاومت در برابر آفات، در برابر باد های شدید ، سرمازدگی و …

کود 20 20 20 برای نخل اگر استفاده شود سبب رسیدن فسفر به میزان کافی به درخت را در پی خواهد داشت و شما از استحکام درخت خود و همچنین از استحکام میوه خود مطمعن خواهید شد!.

نقش پتاسیم در درخت خرما

پتاسیم آخرین عنصر موجود در کود 20 20 20 برای نخل است. عنصری فوق العاده که در بسیاری از درختان بارور و مثمر به ثمر در ایران نقش تعیین کننده دارد. برای مثال کود سه بیست برای گردو به دلیل وجود داشتن پتاسیم کافی یکی از بهترین کود هاست. چرا که اگر پتاسیم به مقدار کافی نباشد، مغز گردو سیاه می‌گردد!

بیشتر بخوانید: علت سیاهی مغز گردو + راهکار حل مشکل

پتاسیم اگر نباشد آب نمی‌تواند از ریشه ها به برگ ها به میزان کافی انتقال پیدا کند. عنصر پتاسیم یکی از اصلی‌ترین عناصر مورد نیاز هر درخت و گیاهی است و اگر میزان کمی از آن در دسترس گیاه قرار گیرد گیاه دچار بیماری و آفت نیز می‌‌گردد. همچنین پتاسیم باید در برنامه کوددهی به نخل باشد به دلیل این که تاثیر به سزایی در مقاومت درخت در مقابل کم‌ آبی نیز دارد.

کود سه بیست برای درخت نخل خرما - کود سه بیست برای خرما - کود 20 20 20 برای نخل خرما

بهترین کود برای نخل: کود سه بیست

تا این جا که با دلایل مختلفی که چرا کود سه بیست بهترین کود برای نخل است آشنا شدیم. به دلایلی که در بالا گفته شد کود 20 20 20 برای نخل یک کود بی‌نظیر است چرا که به سادگی انواع نیاز های درخت را برطرف می‌کند و این رفع نیاز به آن کمک شایانی می‌نماید.

زمان استفاده از کود 20 20 20 برای نخل

بهترین زمان برای استفاده از نخل با توجه به زمین کاشت و نژاد آن متفاوت است اما می‌توان گفت که به طور کلی بهترین زمان برای کوددهی نخل فصل بهار است. در فصل بهار به دلیل حساس شدن ریشه های درخت برای جذب مواد معدنی بیشتر از خاک بهترین زمان برای استفاده کود به شمار می‌رود.

مقدار استفاده از کود 20 20 20 برای نخل

اگر بخواهیم به طور دقیق بگوییم که مقدار استفاده از کود سه بیست چه قدر خواهد بود باید ابتدا به آزمایش خاک متوسل شویم. آزمایش خاک تمامی کمبود ها و نقطه قوت های خاک را نمایان می‌کند و می‌توان با هزینه بسیار کمتری کود بسیار موثر تری را استفاده کرد.

اما به طور میانگین برای هر درخت نخل مقدار کودی سه بیست ای که استفاده می‌شود برابر با نهایتا 200 گرم به صورت چالکودی و 2 کیلوگرم به صورت حل شدن در هر 1000 لیتر است. البته حتما حتما قبل مصرف باید با کارشناس کشاورزی مشورت داشته باشید تا مطمعن باشید که کود سه بیست را به میزان بیش از اندازه نمی‌دهید که دچار خسارت جبران ناپذیری شوید!

روش های استفاده از کود 20 20 20 برای نخل

به طور کلی 2 روش مصرف کود سه بیست وجود دارد. روش اول :

  1. روش محلول پاشی
  2. روش چالکودی و آبیاری

در روش اول شما مقدار مشخصی از کود سه بیست را در داخل یک ظرف می‌ریزید و آن را روی درت محلول پاشی می‌کنید. این روش بیشتر در نهال ها و درخت های کوچک کاربرد دارد.

در روش دوم به روش چالکودی مقداری از کود را به صورت دستی به چالکود ریخته و سپس آبیاری از روی آن انجام می‌شود تا تمامی مواد معدنی کود در خاک حل گردد و در درسترس درخت قرار گیرد.

لازم به ذکر است که در خصوص استفاده از کود های مرغی و کودهای گوسفندی نیز برای نخل خواهیم نوشت ولی بدانید که این کود ها نیز به علت داشتن نیتروژن فراوان در بسیاری از مواقع بسیار مفید اند ولی باید با احتیاط مصرف گردند.

پایان مقاله

در این مقاله ما به بررسی کود 20 20 20 برای نخل خرما پرداختیم. خوشحال می‌شویم از مقاله های دیگر ما نیز در این مورد دیدن فرمایید. اگر نظری نیز دارید خوشحال می‌شویم نظرات و سوالات شما را در پایین این قسمت و در قسمت نظرات بشنویم…