موتور های تک سیلندر در سمپاش های زنبه ای و فرغونی به وفور مورد استفاده می باشند و نیروی حرکتی آن ها را تامین می کنند. برند و انواع مختلف موتورهای موجود در بازار باعث سردرگمی هنگام خرید می شود. برای حل این مسئله فروشگاه آنلاین فارم کالا ویدیو اختصاصی راهنمای خرید موتور تک را تهیه نموده است. این موتورها در قدرت های متنوعی در بازار عرضه می شوند که کاربر با توجه به نوع پمپ سمپاشی مورد استفاده می تواند موتور خود را انتخاب کند. معمولا موتورهای موجود در بازار از 3 اسب بخار تا 25 اسب بخار عرضه می شوند. برای اینکه موتور در هنگام کار به راحتی کار کند و به فشار نیافتد توصیه می شود قدرت موتور انتخابی 20% بیش تر از قدرت مورد نیاز پمپ باشد. به عنوان مثال اگر پمپ شما 5 اسب بخار قدرت نیاز دارد، حداقل قدرت مناسب برای موتور 6.5 الی 7 اسب بخار می باشد. مورد بعدی که باید به آن توجه شود سرعت خروجی موتور هست. حداکثر سرعت خروجی در موتور های ساده 3600 دور در دقیقه و در موتور تک گیربکسی 1800 دور در دقیقه هست. این سرعت بصورت تئوری است و در عمل سرعت موتور ها تا حدودی کمتر از این ارقام یعنی 3000 و 1500 دور در دقیقه می تواند باشد.

در ویدیو پایین می توانید راهنمای خرید موتور تک برای سمپاش موتوری رو مشاهده بفرمایید

برای پخش ویدیو روی آن کلیک نمایید.

در برخی مواقع موتور بنزینی یا دیزلی دارای یک گیربکس کوچک کاهنده سرعت در خروجی خود هستند. معمولا این گیربکس از دو دنده تشکیل می شود. وظیفه ی گیربکس در موتور تک کاهش سرعت خروجی به نصف و به طبع آن کاهش فشار و وارد شده به موتور می باشد. در صورت استفاده از موتور بنزینی گیربکسی باید دقت شود سرعت چرخش پمپ هایی که خروجی بیشتری دارند نیاز به موتور با توان بالاتر نیز دارند. به عنوان مثال موتور مناسب برای پمپ هایی با خروجی 80 لیتر در دقیقه 9 اسب بخار و با خروجی 120 لیتر در دقیقه 11 الی 13 اسب بخار می باشند. با توجه به اینکه موتور تک ها دارای کیفیت های مختلفی در بازار هستند، باید با توجه به ساعات کاری در هر سمپاشی موتور مورد نظر تون رو انتخاب کنید. موتور با کیفیت پایین بعد از مدتی داغ می کند و احتمالا خاموش شود یا توان خروجی خود را از دست می دهد.

موتور دیزلی هم برای نصب روی دستگاه های سمپاش می توانند گزینه مناسبی باشند. مزیت های استفاده از موتور دیزلی در روی سمپاش های موتوری، قدرت بالا، داغ نکردن در ساعات کاری بالا، سوخت ارزان و گشتاور بالاتر می باشند. اما نباید از معایب این موتور نیز غافل بود. قیمت موتور دیزلی بسیار بالاتر از موتورهای بنزینی است. که این امر باعث افزایش قیمت تمام شده ی سمپاش شما خواهد شد. از معایب دیگر موتور دیزلی وزن بالای اون ها هست که با اضافه شدن پمپ و شاسی کل دستگاه سمپاش سنگین خواهد بود و امکان جا به جایی نخواهد داشت. پس هنگام خرید موتور برای دستگاه سمپاش باید به موارد زیر توجه نمود.

راهنمای خرید موتور تک برای انواع سمپاش زنبه ای و فرغونی
راهنمای خرید موتور تک سیلندر برای انواع سمپاش

نکات مهم در هنگام خرید موتور تک بنزینی یا دیزلی

  • انتخاب موتوری با 20 الی 30 درصد قدرت بیشتر نسبت به قدرت مورد نیاز پمپ سمپاشی
  • سرعت چرخش موتور و سرعت چرخش پمپ متناسب باشند.
  • توجه به طول مدت سمپاشی.
  • توجه به وزن دستگاه و نحوه ی حمل و نقل آن، در موتورهای دیزلی دستگاه فقط پشت وانت امکان حمل خواهد داشت.
  • استارتی یا هندلی بودن موتور
  • دارا بودن سنسور روغن.
  • دارا بودن فیلتر هوای کاغذی برای فیلتراسیون بهتر هوا و افزایش عمر موتور

آیا می توان از موتورهای پرقدرت تر برای پمپ سمپاش هم استفاده نمود؟

بله، وظیفه ی موتور تامین قدرت لازم برای چرخش پمپ می باشد، که می تواند با هر موتوری انجام شود. نکته ای که باید به آن دقت شود ایجاد تناسب بین سرعت موتور و سرعت استاندارد چرخش پمپ می باشد.