کل زندگی ما بر روی نور بنا شده‌است. تمام خاطرات، تصاویر، چهره ها همگی با کمک نور در ذهن ما ثبت شده‌اند. ولی نوری که ما می‌بینیم بخش بسیار کوچکی از انواع نور در جهان است که تحت عنوان طیف نوری شناخته می‌شود. طیف نوری قابل دید برای ما از 300 تا 700 نانومتر است و کمتر از این بازه یا بیشتر برای ما قابل دیدن نیست.

یکی از این امواج نوری که برای ما قابل دیدن نیست، امواج فرابنفش است. امواجی که به صورت کامل در محدوده دید ما نیستند و با استفاده از چراغ قوه شارژی تولید می شوند. از معروف‌ترین استفاده ها از نور فرابنفش کاربرد چراغ قوه UV در شناسایی و تشخیص سنگ های معدنی است.

آیا چراغ قوه تشخیص سنگ واقعیت دارد؟

بله، این روشی است که زمین شناسان و گوهرشناسان برای کشف و جمع آوری سنگ های قیمتی و سنگ های معدنی به کار می‌برند. در این روش یک چراغ قوه UV (چراغ قوه یو وی تشخیص سنگ) که نوعی از چراغ قوه شارژی است، نور فرابنفش تولید می‌کند بر روی مجموعه ای از سنگ های ناشناخته تابانیده شود، سنگ های قیمتی شروع به درخشش می‌کند درحالی که بقیه سنگ های بی ارزش هیچ اثری از نور به بیرون نمی‌دهند و در این حالت به راحتی می‌توان سنگ با ارزش را جدا کرد.

فرابنفش به این دلیل به این نام معروف شده‌اند که در طیف نوری، بعد از رنگ بنفش قرار می‌گیرند، و حتی وقتی نور فرابنفش ساطع شود، ما بخشی از نور را به صورت بنفش می‌بینیم که برای ما قابل دیدن است چرا که نور فرابنفش برای ما قابل دیدن نیست. به طور صنعتی برای تولید نور فرابنفش از چراغ قوه UV استفاده می‌شود و کاربرد چراغ قوه UV در صنعت بسیار زیاد است.

با این حال، اما آیا می‌شود سنگ معدنی یا سنگ قیمتی باارزش را با استفاده از چراغ قوه UV از سنگ بی‌ارزش جدا کرد؟ جواب بله است.

کاربرد چراغ قوه UV در شناسایی و تشخیص سنگ های قیمتی و معدنی

این به ساختار مواد تشکیل دهنده و خاصیت فلورسنسی مواد بر می‌گردد. فلورسنس یا شب نمایی، خاصیتی از مواد است که بعد از قرارگیری زیر نور به مدت کوتاهی و سپس قطع نور، شروع به درخشیدن در تاریکی می‌کنند، پس نور فرابنفش بر روی همه مواد تاثیر نمی‌گذارد اما روی برخی از مواد به شدت تاثیر گذار است.

کاربرد چراغ قوه UV در سنگ معدنی

یکی از عجیب‌ترین و شگفت انگیز‌ترین موارد استفاده از چراغ فوه فرابنفش، کاربرد چراغ قوه یو وی در تشخیص سنگ معدنی و سنگ قیمتی است. زمین شناسان و کسانی که دنبال معدن سنگ های قیمتی هستند از این روش استفاده می‌کنند. تشخیص سنگ قیمتی با استفاده از چراغ قوه UV سریع و کم هزینه بوده و یکی از روش های کشف سنگ قیمتی است.

در این روش شما با چراغ قوه UV نور فرابنفش را روی سنگ می‌تابانید و سنگ معدنی مد نظر زیر آن شروع به درخشیدن می‌کند. اما هر سنگی درخشان زیر چراغ قوه UV سنگ معدنی یا قیمتی است؟

نه! این روش هم مانند روش های دیگر شامل جواب 100 درصدی نیست، اما می‌توان بسیاری از سنگ های قیمتی را از سنگ های عادی و بی ارزش را (به وسیله چراغ قوه یو وی در شناسایی سنگ های معدنی و قیمتی) جدا کرد.

تشخیص سنگ قیمتی با چراغ قوه گوشی امکان پذیر است؟

در جواب این سوال باید بگوییم متاسفانه خیر! چرا که نور چراغ قوه گوشی در ناحیه مرئی قرار دارد و با نور خورشید یا هر نور عادی دیگری هیچ تفاوتی ندارد و اگر امکان داشت که با نور چراغ قوه گوشی سنگ قیمتی تشخیص داده شود، دیگر سنگ قیمتی در طبیعت نمی ماند که شما به دنبال آن باشید چرا که قبل شما آن را کشف کرده اند! پس تشخیص سنگ قیمتی با چراغ قوه گوشی افسانه ای بیش نیست و تنها یک راه برای کشف سنگ قیمتی وجود دارد و آن هم استفاده از چراغ قوه مخصوص سنگ شناسی یا چراغ قوه یووی است. برای آشنایی کامل با چراغ قوه مخصوص سنگ شناسی با ما همراه باشید.

برای تشخیص سنگ قیمتی چکار کنیم؟

برای کشف سنگ قیمتی در طبیعت باید از چراغ قوه سنگ یاب استفاده کنید. شاید تا حالا نشنیده باشید که چراغ قوه سنگ یاب چیست؟ چراغ قوه سنگ یاب، چراغ قوه ای است همانند تمامی چراغ قوه های معمولی. اما این چراغ قوه برای سنگ شناسی به کار می رود.

چراغ قوه سنگ شناسی اشعه و نوری از خود تولید می کند که سنگ قیمتی را از سنگ بی ارزش جدا می کند و قابل شناسایی می کند. این چراغ ها به چراغ قوه UV معروف اند و چراغ قوه برای سنگ شناسی نیز است. ناگفته نماند که چراغ یو وی سنگ شناسی همان چراغ قوه سنگ شناسی است و اگر جایی نام چراغ یو وی سنگ شناسی را شنیدید بدانید که منظور یک دستگاه است.

حال سوال پیش می‌آید که…

کدام کانی ها و سنگ‌های معدنی زیر نور چراغ قوه سنگ یاب (چراغ قوه یو وی) شروع به درخشیدن می‌کنند؟

این یک سوال خوب است. حالا به بررسی تشخیص سنگ قیمتی با چراغ قوه UV می‌پردازیم.

1. یاقوت(Corundum) : با استفاده از چراغ قوه یو وی تشخیص سنگ، یاقوت پیدا کنید!

یکی از با ارزش‌ترین کانی های معدنی که زیر نور فرابنفش می‌درخشند، یاقوت یا کرندوم (Corundum) است. شناسایی یاقوت از دیگر سنگ های بی ارزش از مثال های کاربرد چراغ قوه UV در شناسایی سنگ های معدنی است. پس اگر از ما بپرسند که چه سنگی با نور روشن می شود؟ یکی از پاسخ هایمان یاقوت است.

کرندوم یا یاقوت زیر نور چراغ قوه تشخیص سنگ به رنگ قرمز پر رنگ در می‌آیند که به دلیل وجود آلومنیوم اکسید(AL2O3) در وجود این سنگ با ارزش است و به سادگی با این روش از سنگ های اطراف خود جدا می‌شود.

شکار سنگ قیمتی با چراق قوه یو وی - چراغ قوه تشخیص سنگ - چراغ قوه یو وی تشخیص سنگ قیمتی - چراغ قوه سنگ یاب - چراغ قوه یو وی برای تشخیص سنگ های قیمتی - چراغ قوه یو وی برای سنگ - تشخیص سنگ قیمتی با چراغ قوه - چراغ قوه سنگ یاب - چراغ قوه گوهرشناسی - چراغ قوه سنگ شناسی

2. زمرد (beryl) : شناسایی با استفاده از چراغ قوه تشخیص سنگ

زمرد، در گرانبها که معمولا روی گردنبند ها یا تاج پادشاهی استفاده می‌شود از جمله مواردی است که در این مقاله به کاربرد چراغ قوه سنگ یاب (چراغ قوه uv در) سنگ معدنی معنی می‌بخشد. زمرد یا بریل همواره به دلیل ناخالصی رنگ به خود می‌گیرد که ناخالصی آن سبب درخشش زیر نور UV می‌شوند. در زیر نور فرابنفش چراغ قوه یو وی تشخیص سنگ، این کانی زیبا به رنگ آبی کمرنگ تا قرمز جگری در می‌آید. در زمرد به دلیل این که کانی دارای شکستگی های زیاد است، شکستگی ها را به صورت مصنوعی پر می‌کنند. در این حالت این مواد پر کننده معمولا دارای خاصیت فلورسانس هستند و به نور UV واکنش نشان می‌دهند.

شکار سنگ قیمتی با چراق قوه یو وی - چراغ قوه تشخیص سنگ - چراغ قوه یو وی تشخیص سنگ قیمتی - چراغ قوه سنگ یاب - چراغ قوه یو وی برای تشخیص سنگ های قیمتی - چراغ قوه یو وی برای سنگ - تشخیص سنگ قیمتی با چراغ قوه - چراغ قوه سنگ یاب - چراغ قوه گوهرشناسی - چراغ قوه سنگ شناسی

شاید مهم‌ترین شاخصه تشخیص زمرد از بقیه سنگ های معمولی به وسیله چراغ قوه یووی تشخیص سنگ نباشد. مهم‌ترین روش تشخیص سنگ زمرد در تشخیص رنگ منحصر به فرد آن و از آن مهمتر سختی بسیار بالای آن است. یعنی اگر ما زمرد را روی شیشه بکشیم به راحتی روی آن خط می‌اندازد. چراغ قوه تشخیص سنگ (چراغ قوه UV) بیشتر در تشخیص اصل بودن و شدت خلوص زمرد استفاده می‌کنند.

3. اسفالریت(Sphalerite)

کانی بسیار با ارزش معدنی اسفالریت (Sphalerite) که سنگ اصلی معدن روی است و اکثرا به همراه سرب پیدا می‌شود و مقداری آهن هم در ساختار خود دارد و یکی از مهم‌ترین کانی هایی است که مستعد داشتن طلا و نقره در سیستم بلوری خود است. اسفالریت در حالت عادی سنگی درخشان و نقره ای رنگ است و زیر چراغ قوه سنگ یاب UV به رنگ نارنجی در می‌آید. پس اسفالریت هم جزو پاسخ های ما به سوال” چه سنگی با نور روشن می شود” است.

شکار سنگ قیمتی با چراق قوه یو وی - چراغ قوه تشخیص سنگ - چراغ قوه یو وی تشخیص سنگ قیمتی - چراغ قوه سنگ یاب - چراغ قوه یو وی برای تشخیص سنگ های قیمتی - چراغ قوه یو وی برای سنگ - تشخیص سنگ قیمتی با چراغ قوه - چراغ قوه سنگ یاب - چراغ قوه گوهرشناسی - چراغ قوه سنگ شناسی

4. شئلیت(Scheelite) :

یکی از با ارزش‌ترین کانی هایی که زیر چراغ قوه سنگ یاب (چراغ قوه UV) می‌درخشد، شئلیت است که اصلی‌ترین کانی فلز تنگستن به شمار می‌رود. تنگستن فلزی سخت و گرانبها است که معمولی‌ترین کاربرد آن در لامپ رشته ای است. در زیر نور فرابنفش شئلیت به صورت آبی در می‌آید. شیلیت را می‌توان به سادگی با نور فرابنفش شناسایی کرد. از راه های دیگر

شکار سنگ قیمتی با چراق قوه یو وی - چراغ قوه تشخیص سنگ - چراغ قوه یو وی تشخیص سنگ قیمتی - چراغ قوه سنگ یاب - چراغ قوه یو وی برای تشخیص سنگ های قیمتی - چراغ قوه یو وی برای سنگ - تشخیص سنگ قیمتی با چراغ قوه - چراغ قوه سنگ یاب - چراغ قوه گوهرشناسی - چراغ قوه سنگ شناسی

5.هیالیت(Hyalite)

هیالیت نوعی از سنگ اوپال است که در ادامه با آن آشنا می‌شوید. هیالیت یک سنگ قیمتی است که در جواهرسازی به کار می‌رود. یکی از موارد کاربرد چراغ قوه UV تشخیص سنگ قیمتی هیالیت است. در زیر نور فرابنفش، این سنگ قیمتی به رنگ سبز بسیار درخشان در می آید. یکی از بهترین مثال ها برای اثر فلورسنس روی کانی ها در زیر نور چراغ تشخیص سنگ همین هیالیت است که به شدت با نور یووی واکنش نشان می دهد.

کاربرد چراغ قوه UV در شناسایی و تشخیص سنگ های قیمتی و معدنی

6. عقیق (agat) ، سنگ قیمتی که با چراغ قوه یو وی تشخیص داده می‌شود

سنگ عقیق که به وفور یافت می‌شود، یکی از بهترین مثال هایی است که می توان در کاربرد چراغ قوه UV در سنگ معدنی مثال زد. عقیقی که زیر نور فرا بنفش بدرخشد عبارت اند از،

1. عقیق یمانی (Chalcedony)

این نوع از عقیق به راحتی با نور فرابنفش پیدا می‌شود. کلسدونی در نگاه عادی به یک سنگ گرد عادی و بی ارزش شبیه است اما درون این سنگ، عقیقی خوابیده است که به عقیق یمانی یا کلسدونی شبیه است. زیر نور فرابنفش کلسدونی به رنگ سبز تا زرد کمرنگ متمایل است. کلسدونی از بهترین مثال ها برای کاربرد چراغ قوه UV در شناسایی سنگ های معدنی سنگ قیمتی است و این به دلیل پررنگ بودن و به راحتی قابل شناسایی بودن این کانی است.

کاربرد چراغ قوه UV در شناسایی و تشخیص سنگ های قیمتی و معدنی

2. کارنالین یا سنگ خون (Carnelian)

این عقیق در ایران به نام های عقیق جگر خونی نیز شناخته می‌شود. به دلیل رنگ سیاه و قرمز آن شناسایی آن در طبیعت به علت فراوانی این دو رنگ بسیار سخت است اما به راحتی می‌توان آن را زیر نور UV نمایان کرد. رنگ این کانی با ارزش که مخصوص حکاکی است در زیر نور چراغ قوه یو وی تشخیص سنگ به صورت آبی کمرنگ ( آبی متمایل به سفید است).

3. عقیق سنگ باباغوری (Onyx)

این سنگ نیز نوعی عقیق است. عقیق باباغوری بسیار معروف است و در حکاکی بسیار خوش حک است. یکی از راه های شناسایی عقیق باباغوری استفاده از چراغ قوه uv است که هفتمین مثال ما از کاربرد چراغ قوه UV است. در این حالت عقیق باباغوری به رنگ بنفش می‌درخشد و از سنگ های اطراف خود به راحتی قابل جدایش می‌شود.

7. فلوئوریت یا فلوریت(fluorid)

سنگ معدنی فلوئوریت ، از دیگر مثال های کاربرد چراغ قوه UV در شناسایی سنگ های معدنی و سنگ های قیمتی است. این سنگ به شدت با نور فرابنفش یا UV واکنش نشان می‌دهد. این کانی به محض قرار گرفتن زیر نور UV به رنگ آبی پر رنگ (متمایل به بنفش) خود را مشخص می‌کند. از کاربرد های فلوریت ، به دلیل داشتن بلورهای بسیار زیبا و منظم می‌توان به استفاده در صنعت جواهرسازی اشاره کرد.

کاربرد چراغ قوه UV در شناسایی و تشخیص سنگ های قیمتی و معدنی

8. اپال (Opal) را با کمک چراغ قوه یو وی تشخیص سنگ کشف کنید!

اپال، نوعی از اکسید سیلسیم که بلور های بسیار زیبایی دارد. کاربرد چراغ قوه UV یا چراغ سنگ یاب در تشخیص کانی قیمتی اپال قابل تامل است. این کانی در حالت عادی و نور معمولی نور را می‌شکند و به رنگ های مختلفی دیده می‌شود. اما این کانی زیبا در زیر نور فرابنفش چراغ قوه یو وی تشخیص سنگ، به رنگ آبی کمرنگ یا سبز پررنگ (بسته به طول موج نور) در می‌آید. اپال در صنعت های مختلفی کاربرد دارد.

کاربرد چراغ قوه UV در شناسایی و تشخیص سنگ های قیمتی و معدنی

9. کلسیت (calcit)

کلسیت مثالی دیگر در بحث کاربرد چراغ قوه UV در شناسایی سنگ های معدنی است. کلسیت به وفور یافت می‌شود. کلسیت به صورت مرمر و آهک در طبیعت نیز وجود دارد اما این ها فقط بخشی از کلسیت های طبیعت اند. حدود 800 نوع کلسیت مختلف در طبیعت یافت می‌شود.

کاربرد چراغ قوه UV در شناسایی و تشخیص سنگ های قیمتی و معدنی

کلسیت به دلیل بلورهای بسیار درشت در طبیعت معروف است. این بلور ها در جواهرسازی و خمیردندان و لاستیک‌سازی استفاده می‌شود. کلسیت به زیبایی در زیر نور چراغ قوه سنگ یاب (چراغ قوه UV) می‌درخشد. کلسیت به زیبایی با رنگ نارنجی پررنگ می‌درخشد. نوع دیگر کلسیت هم با استفاده از نور نام آراگونیت به رنگ سبز یشمی می‌درخشد که می‌توان آن را با چراغ قوه تشخیص سنگ پیدا کرد.

10. کوارتز

کوارتز با اکسید سیلیس یکی از موادی است که به راحتی با اشعه UV واکنش نشان نمی‌دهد. کوارتز یکی از سنگ های زینتی است گه در چواهرآلات کاربرد فراوان دارد. کاربرد دیگر کوارتز در ساخت مواد الکترونیکی به دلیل خواص خاص این بلور است. کوارتز خود زیر uv خیلی درخشان نیست ولی چون همواره با کانی های درخشان دیگر مثل کلسیت و فلوریت است به راحتی زیر نور چراغ قوه یو وی یا همان چراغ قوه تشخیص سنگ می‌درخشد. در حقیقت کوارتز را می‌توان از درخشش دیگر مواد که به صورت ناخالصی در آن هستند را تشخیص داد. پس تشخیص کوارتز به صورت غیر مستقیم از موارد نادر در کاربرد چراغ قوه UV در سنگ شناسی است و به راحتی بقیه کانی ها نمیتوان آن را با استفاده از چراغ سنگ یاب مشخص کرد.

11. ولفرامیت

از دیگر کاربرد چراغ قوه UV تشخیص ولفرامیت کانی اصلی تنگستن است. همانند شئلیت به شدت زیر نور UV چراغ قوه یو وی تشخیص سنگ می‌درخشد. ولفرامیت علاوه بر درخشیدن بسیار زیر نور چراغ قوه یو وی تشخیص سنگ به دلیل داشتن تنگستن و آهن خاصیت مغناطیسی دارد و به راحتی جذب آهن ربا می‌شود. رنگ این سنگ معدنی زیر نور چراغ قوه تشخیص سنگ به صورت آبی روشن در می‌آید.

کاربرد چراغ قوه UV در شناسایی و تشخیص سنگ های قیمتی و معدنی

13. الماس

کربن خالص یا الماس نوعی نادر از جواهرات و معروف‌ترین آن هاست. شاید بپرسید که الماس را همه می‌شناسند و نیازی به استفاده از انواع روش ها در اکتشاف آن نیست. ولی باید گفت که گاهی الماس ها،آنقدر ریزند که با چشم دیده نمی‌شوند و در این راه باید از چراغ قوه uv بهره گرفت. یکی از مهم‌ترین کاربرد چراغ قوه UV در شناسایی سنگ های معدنی اکتشاف همین الماس های ریز داخل رودخانه ها با استفاده از همین چراغ قوه یو وی تشخیص سنگ است. البته ایران زیاد مستعد شرایط وجود الماس نیست و این روش استفاده از چراغ یو وی برای تشخیص سنگ های قیمتی در کشور های هند و کشور های آفریقایی کاربرد دارد.

البته الماس ها به صورت طیفی به اشعه ماورای بنفش واکنش نشان می دهند. یعنی برخی از آن ها زیاد به نور چراغ قوه یووی سنگ شناسی واکنش نشان می دهند و برخی متوسط و برخی کم و برخی هیچ واکنشی به اشعه ماورای بنفش چراغ قوه یووی سنگ شناسی نشان نمی دهند.

کاربرد چراغ قوه UV در شناسایی و تشخیص سنگ های قیمتی و معدنی

کاربرد چراغ قوه UV به این جا ختم نمی‌شود. از دیگر خاصیت های نور فرابنفش که در آن از چراغ قوه یو وی تشخیص سنگ بهره می‌برند در تشخیص پول تقلبی ، لکه های آلودگی در هتل ها، لکه های خون و اثر انگشت و تشخیص زیورآلات جعلی و اصلی اشاره کرد. شاید کاربرد چراغ قوه UV در تشخیص زیور آلات جعلی و اصلی بیشتر ازهمه کاربردی تر باشد.

کاربرد چراغ قوه یو وی در صنعت بسیار است ولی ما در اینجا مهم ترین کاربرد چراغ قوه UV را برایتان ارایه کردیم و گفتیم که چراغ قوه یو وی برای تشخیص سنگ های قیمتی به کار می‌رود.

روش شناسایی سنگ های قیمتی در طبیعت چه گونه است؟

همانطور که در بالا به طور کامل توضیح داده شد، روش شناسایی سنگ های قیمتی با استفاده از چراغ قوه UV بسیار معروف و پر کاربرد است. از دیگر روش شناسایی سنگ های قیمتی استفاده از فنون و روش های زمینشناسی است.

از دیگر کاربرد های چراغ قوه UV

از کاربرد های معروف چراغ قوه UV که همه امتحان کرده ایم ، درخشیدن پول زیر نور UV است. برای مثال وقتی شما چراغ قوه UV تشخیص اسکناس را روی کاغذ خالی می‌گیرید هیچ چیزی مشاهده نمی‌کنید، اما وقتی چراغ uv را روی پول می‌گیرید، علائمی که روی پول به کمک چاپ شده‌اند و نمی‌دیدید را ناگهان می‌توانید ببینید.

حالا که از کاربرد چراغ قوه UV در تشخیص سنگ قیمتی گفتیم باید به این مطلب بپردازیم که آیا چراغ قوه UV ضرری برای انسان ندارد؟

باید گفت که بستگی دارد. توصیه می‌شود که همواره بیش از اندازه در معرض نور فرابنفش انسان قرار نگیرد.

امروزه چراغ قوه یک نیاز برای همه افراد است . باید یک چراغ قوه خوب را از یک جای مطمعن تهیه کرد. فروشگاه اینترنتی فارم‌کالا اولین فروشگاه آنلاین کشاورزی، دامپروری، دامداری است که در زمینه انواع لوازم شارژی صنعتی همانند انواع چراغ پیشانی شارژی، چراغ قوه، چراغ شارژی خورشیدی و پروژکتور خورشیدی فعالیت می کند. چراغ قوه یکی از لوازم ضروری برای این قشر و طبیعت گردان و غارنوردان است که فارم کالا این نیاز را رفع می کند. امید است که از خواندن مقاله کاربرد چراغ قوه UV یا همان چراغ قوه تشخیص سنگ معدنی لذت برده باشید.

آیا تشخیص سنگ قیمتی و معدنی با چراغ قوه uv امکان پذیر است؟

بله، این روش توسط متخصصان برای تشخیص به کار برده می شود و کاملا علمی است.

کاربرد چراغ قوه یو وی در چیست؟

چراغ قوه یووی در گوهرشناسی، سنگ شناسی، شناسایی حیوانات مثل عقرب و حوزه های سلامت و پزشکی کاربرد فراوان دارد.