زنجیر اره موتوری تنها قسمتی از اره موتوری شماست که همواره در حال تماس با چوب قرار دارد و در سایش مستقیم است و به همین دلیل بعد از مدتی کار، زنجیر اره موتوری دچار مشکلاتی نظیر کند شدن، پاره شدن و یا شکستن تیغه های زنجیر می‌گردد و شما را در نهایت مجبور به خرید زنجیر یدک اره موتوری خواهد کرد.

حتی اگر زنجیر شما بعد از مدتی کار به نظر سالم بیاید بعد از یک زمان معین برای جلوگیری از حادثه باید تعویض گردد. آشنایی با نکات نحوه انتخاب زنجیر اره موتوری بسیار مهم است و اگر به دقت این مقاله را بخوانید به راحتی می‌توانید بهترین زنجیر یدک اره موتوری برای دستگاه‌تان را تهیه کنید و دوباره با اره بنزینی با ایمنی خاطر و قدرت‌کامل به کار ادامه دهید.

انواع زنجیر یدک اره موتوری بر اساس انواع اره :

زنجیر یدک اره موتوری های زیادی در شکل ها و انواع مختلف در بازار وجود دارند، ولی برای خرید زنجیر یدک اره موتوری را بخرید باید بدانید که دنبال چه نوع زنجیر برای دستگاه خود باشید.

زنجیر یدک اره موتوری با چند معیار طبفه بندی می شوند و با چند دسته در بازار وجود دارند که عبارت‌اند از انواع زنجیر یدک اره موتوری براساس:

  • گام زنجیر
  • طول تیغه زنجیر
  • شیار زنجیر
  • نوع کاربری زنجیر

انواع زنجیر یدک اره موتوری بر اساس گام زنجیر :

گام زنجیر چیست؟ خیلی از افراد با کلمه گام زنجیر آشنا هستند ولی نمی دانند دقیقا یعنی چه. گام زنجیر به نصف‌فاصله بین سه پرچ زنجیر گفته می شود و برحسب اینچ بیان می‌گردد. گام زنجیر یدک اره موتوری مهم‌ترین فاکتور در انتخاب و خرید زنجیر یدک اره موتوری است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید.

انواع مختلفی از زنجیر ها بر اساس گام در بازار موجود است که عبارتند از:

گام 0.250 اینچ (یا 1/4 اینچ) : این گام زنجیر برای زنجیر اره های کوچک که کارهایی محدود ولی دقیق انجام می دهند، به کار می روند و در نجاری ها، ساخت اشیا‌‌چوبی و هنری کاربرد دارند و برش‌های ریز ولی بسیاردقیق دارند ولی این نوع زنجیر ها برای ادامه فعالیت با همان دقت، به تیز کردن سریع نیاز دارند چرا که کند شدن آن ها به نسبت سریع است. بنابراین این دسته از زنجیر ها به وسیله زنجیر تیز کن برقی توانایی تیز شدن مجدد را دارند.

گام 0.325 اینچ : این گام برای زنجیر اره موتوری های متوسط و معمولی است که کار آن ها در برش شاخه ها و درختان‌کوچک تا متوسط و هرس‌کاری و تراشیدن چوب به کار می رود. به دلیل مشخصه گام این زنجیر، شما بعد از مدتی کار نیاز به تیزکردن زنجیر اره موتوری دارید تا دوباره با سرعت و دقت قبلی عمل برش‌چوب را انجام دهید. بسیاری از اره موتوری ها مثل اره موتوری هیوندای 650 و اره زنجیری رویال گاردن دارای گام زنجیر 0.325 است.

زنجیر یدک اره - زنجیر یدکی اشتیل - فارم کالا - اره موتوری - اره بنزینی

گام 0.375 اینچ (یا 3/8 اینچ) : این گام مخصوص زنجیر اره موتوری های سنگین و بزرگ است که اکثر کار این نوع اره موتوری ها با این گام زنجیر بریدن درختان‌ بزرگ یا برش الوار های درختان است. زنجیر هایی که این گام را دارند توانایی تحمل قدرت بالایی را دارند. با داشتن این نوع زنجیر نیاز کمتری به تیز کردن زنجیر خود خواهی داشت. برای مثال یکی از بهترین گزینه ها برای خرید زنجیر یدک اره موتوری بازار، زنجیر اره موتوری اشتیل یا به عبارتی زنجیر اشتیل اصل آلمان است که برای هرس درختان و برش الوار چوب درختان کاربرد دارد.

زنجیر یدکی اره موتوری اشتیل 381

گام 0.404 اینچ : این گام در زنجیر اره های فوق‌سنگین کاربرد دارد. این نوع زنجیر ها در اره موتوری هایی برای قطع درختان بزرگ و بسیاربزرگ به کار می رود و دوره های تیز کردن این نوع اره طولانی خواهد بود.

انواع زنجیر یدک اره موتوری بر اساس طول تیغه زنجیر :

برای خرید زنجیر یدک اره موتوری باید طول‌تیغه‌ زنجیر خود را بدانید که راحت ترین راه برای تشخیص شمردن تعداد تیغه های روی آن است. از آن جا که تمام زنجیر ها صنعتی هستند، دارای مشخصات یکسان و ثابتی هستند. برای مثال اگر تعداد تیغه های زنجیر شما برابر با 36 عدد باشد، طول تیغه زنجیر برابر با 45 سانتی متر است.

انواع زنجیر یدک اره موتوری بر اساس عرض شیار زنجیر:

سومین فاکتور مهم در انتخاب و خرید زنجیر یدک اره موتوری، فاصله بین دو لبه داخلی زنجیر است که به عرض شیار زنجیر معروف است.

راهنمای خرید زنجیر یدک اره موتوری ، عرض شیار داخلی زنجیر اره موتوری ، زنجیر اره بنزینی ، زنجیر اره برقی
راهنمای خرید زنجیر یدک اره موتوری ، عرض شیار داخلی زنجیر اره موتوری ، زنجیر اره بنزینی ، زنجیر اره برقی
  • عرض شیار 1.1 میلی متری: این عرض مخصوص زنجیر های سبک و کوچک است که برای کار های دقیق مصل نجاری و یا برش شاخه های چوب کوچک به کار می رود.
  • عرض شیار 1.3 میلی متری: این نوع زنجیر ها برای زنجیر های متوسط و معمولی است که برای هرس محدود و تراشیدن به کار می روند.
  • عرض شیار 1.5 میلی متری: این عرض زنجیر برای اره موتوری های بزرگ و سنگین وزن به کار می رود که کار این نوع اره موتوری ها در برش چوب درختان بزرگ و در نجاری، برای تراشیدن چوب های بزرگ است.
  • عرض شیار 1.6 میلی متری: این عرض شیار زنجیر مخصوص اره موتوری های فوق سنگین است.

اگر این 3 ویژگی زنجیر اره بنزینی یا زنجیر اره موتوری خود را بررسی کردید در 95% مواقع به راحتی می توانید خرید زنجیر یدک اره موتوری خود را با داشتن این 3 مشخصه انجام دهید. ولی اگر همچنان می خواهید اطلاعات فنی بیشتری در خصوص نکات خرید زنجیر یدک اره موتوری به دست آورید در ادامه با ما بمانید.

انواع زنجیر یدک اره موتوری بر اساس نوع کاربری زنجیر :

ضرب المثلی هست که می گوید: “هر کسی را بهر کاری ساختند!”

این جمله حتی در خصوص انواع مختلف زنجیر اره زنجیری صدق می کند، چرا که اره موتوری ها و به دنبال آن زنجیر های اره موتوری برای کار های متفاوتی طراحی و ساخته شده اند و شما با توجه به کار، باید دستگاه مد نظر را انتخاب کنید و سپس برای خرید زنجیر یدک اره موتوری اقدام کنید انواع زنجیر یدک اره موتوری بر اساس نوع کاربری شامل :

زنجیر های اره موتوری ( اره بنزینی): این زنجیر ها برای کار های متوسط تا سنگین روی موتور های بنزینی سوار می شوند و عموما برای هرس درختان و شاخه های بزرگ به کار می روند.

زنجیر های اره برقی : این نوع از زنجیر ها برای دستگاه هایی که با موتور برقی کار می کنندطراحی شده است. بیشترین خرید زنجیر یدک اره موتوری برقی توسط نجار ها و کابینت کار ها انجام می گیرد، چرا که دستگاه های اره برقی برای کار های ظریف و دقیق تولید شده اند. با این حال می توان در برخی موارد از آن ها برای هرس کاری محدود استفاده کرد.

اره زنجیری های شارژی: این مدل از زنجیر ها معمولا طول تیغه کوتاه تری دارند و موتور آن ها انرژی خود را از باطری میگیرد . اره شارژی ها می توانند برش هایی خوب و صاف ایجاد کنند.

پس از خرید زنجیر یدک اره موتوری:

شما بعد از تهیه و خرید زنجیر یدک اره موتوری زنجیر باید قسمتی از اره خود را باز کنید و دوباره آن را سر هم کرده و شروع به فعالیت بپردازید.برای آشنایی کامل با نحوه سر هم کردن قطعات دستگاه به صورت کامل بر روی لینک مقاله مونتاژ اره موتوری کلیک فرمایید.

در این مقاله به نکات خرید زنجیر یدک اره موتوری پرداخته شد. در صورت داشتن هر گونه سوال و یا نظری در خصوص نکات خرید زنجیر یدک اره موتوری یا اره بنزینی در زیر مقاله برای ما کامنت بگذارید.