تغذیه و کود پاییزه درختان میوه و کودهای مورد استفاده یکی از مهمترین مسائلی که در رشد بهتر درختان به ویژه در میوه درختان میوه دار مطرح است، طریقه درست نگهداری و کوددهی در پاییز است. اگر میخواهید رشد درختان را تسریع کرده و بهره وری آنها را در زمان برداشت افزایش دهید، توصیه می کنیم برنامه مناسبی جهت کود دادن و تغذیه درختان داشته باشید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

چگونه از درختان و گیاهان در پاییز مراقبت کنیم؟

قبل از این که نحوه کود دادن و تغدیه و کود پاییزه درختان را بخواهید بدانید، باید ابتدا طریقه مراقبت از آنها را در فصول سرد سال بیاموزید. اما چرا فصل پاییز اهمیت بالایی دارد؟ طبیعی است چون شروع سرما و آغاز سرما رسیدن به درختان است. اگر در این فصل نتوانید به خوبی از آنها مراقبت کنید، درختان و گیاهان خود را از دست خواهید داد.
به همین دلیل است که همیشه و از سالهای دور دغدغه کشاورزان مراقبت از محصولات و درختان خود در فصول سرد سال بوده است.

حال ما به شما تمام کارهایی را که جهت مراقبت از درختان و گیاهان خود باید انجام دهید می گوییم:
باید حتما به صورت مداوم علف های هرز را هرس کنید تا نتوانند به محصول یا درخت شما آسیبی وارد کنند.
به دلیل به خواب رفتن بیشتر درختان و گیاهان در این فصول، باید آبیاری را حتما کنترل شده انجام دهید

نکته بسیار مهم: از آبیاری بیش از حد به ویژه در شب جلوگیری کنید تا محصولات دچار سرمازدگی نشوند.

برای محافظت از ریشه ها در برابر سرما توصیه می کنیم تا روی خاک را با مالچ یا یک لایه خاک اضافی بپوشانید.
برای نهال ها و گیاهان جوان از قیم استفاده کنید تا در بارشهای سنگین یا هنگام وزش باد و طوفان از خسارت به باغ و زمین شما جلوگیری شود.
این فصول یعنی پاییز و زمستان، فصول استراحت و به خواب رفتن درختان و گیاهان است اما برخی به این دلیل که تصور می کنند در حین خواب، درختان نیازی به کود ندارند، محصولات خود را از دست میدهند یا نرخ بهره وری را تا حد بالایی از دست می دهند. در نتیجه از کود دادن در این فصل غافل نشوید.


کوددهی درختان و گیاهان در پاییز چه اهمیتی دارد؟

گاهی کشاورزان و باغداران با وجود سالها تجربه در زمینه کشت و باغداری هنوز نمی دانند کود دادن به محصولات در پاییز از چه اهمیت بالایی برخوردار است. یا نمی دانندکود مورد نیاز در این فصل با دیگر فصول سال چه فرقی دارد. به همین خاطر ابتدا میخواهیم اهمیت و اهداف این کار را به شما بگوییم:
با شروع فصول پاییز و زمستان، گیاهان ضعیفتر شده و در صورت نرسیدن کود و تقویت نشدن، از بین خواهند رفت.
کوددهی مناسب در این فصل، باعث باردهی بیشتر درختان و محصولات در فصول بهار و تابستان خواهد شد.
اگر درختان هسته دار و میوهای دارید، کوددهی در این فصل باعث درشت شدن میوه ها میشود.

انواع کود برای کوددهی در پاییز


حال می خواهیم به شما انواع کود مورد نیاز و مناسب برای کوددهی در پاییز را معرفی کنیم. توجه داشته باشید که از این کودها در زمان مناسب، به میزان کافی و با روشی صحیح با توجه به کمبودهای خاک و گیاهان استفاده نمایید.

انواع کودی که برای باغ و زمین کشاورزی در فصل پاییز مناسب است:
کودهای حیوانی
کود مرغی
کود گوسفندی
و کود گاوی
کودهای شیمیایی
کلات آهن
کودهای دارای مس
هیومیک اسید
کودهای زیستی (جلبکی، قارچی و…)
انواع کود حیوانی

یکی از روش های بهبود بخشیدن به خاک و تغدیه و کود پاییزه درختان میوه و پاسخ به نیازها و کمبودهای گیاه، کوددهی پاییزه حیوانی به خاک است. کودهای حیوانی از فضولات پرندگان و حیوانات به دست می آیند که مواد مورد نیاز را به خاک و محصول می رسانند. از انواع کودهای حیوانی شامل موارد زیر میباشد:

کود مرغی:


معمولا کود مرغی را با پتاسیم بالا می شناسند. این کود نیازهای اساسی خاک را به پتاسیم پاسخ داده و ضمن آن، فسفر و نیتروژن بالایی نیز به خاک و محصول میرساند. علاوه بر این موارد، کود مرغی منبع خوبی برای آهک و منیزیم گیاه میباشد.

کود گوسفندی:


در بین کودهای مرغی، گوسفندی و گاوی، نوع گوسفندی بهترین کود برای فصل سرما شناخته می شود اما چرا؟ علت این پیشنهاد این است که کود گوسفندی سرعت جذب بالایی داشته و سریعا اطراف ریشه را میپوشاند. این کود به کود گرم نیز معروف بوده و زیانهای مربوط به فصل سرما را در گیاهان و درختان کاهش می دهد. در نتیجه بهترین کود حیوانی در پاییز، کود گوسفندی است.

و کود گاوی:


کود گاوی و گوسفندی هر دو منبع غنی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم محسوب میشوند که آنها را ترکیب مناسبی برای کوددهی پاییزه میکند. البته کود گاوی بهتر است برای مناطقی که خاکهای شور و سنگینی دارند استفاده شود. این نکته را به خاطر داشته باشید که کود گوسفندی از نظر داشتن عناصر، بهتر از کود گاوی است.

پیشنهاد خرید فارم کالا
تغذیه و کود پاییزه درختان میوه

کود فروت ست و زمان مصرف آن

638,000 تومانبیشتر بدانید


انواع کود شیمیایی


کودهای شیمیایی یکی دیگر از منابع تغذیه برای گیاهان و درختان به شمار میروند. استفاده از این کودها بهتر است بر حسب آزمایشات خاک کشاورزی باشد تا ضمن رسیدن به بهترین بهره وری، از استفاده بیش از اندازه کود جلوگیری نموده و بیشترین سود را کسب کنید. انواع کودهای شیمیایی را به شما معرفی میکنیم:

1.کلات آهن:


یکی از مهمترین کودهای شیمیایی، کلات آهن است. آهن یکی از مهمترین عناصر و ضروری ترین آنها جهت رشد گیاهان به حساب میآید. اما وظیفه آهن چیست؟ آهن فتوسنتز و رشد آنزیمهای گیاهی و تشکیل پروتئین در گیاهان را به عهده دارد. با بالا بردن میزان کلروفیل در گیاهان نیز سبب رشد جوانه زنی و گلدهی در آنها می شود. کود کلات آهن، تمام نیاز گیاه به آهن را برطرف میکند.

2.کودهای دارای مس:


مس یکی دیگر از عناصر مورد نیاز جهت مقاومت گیاهان و محصولات در سرما و خواب زمستانه بوده و حتما باید آن را در برنامه کوددهی خود اضافه کنید. مس سبب قدرت بخشیدن به گیاهان و درختان جهت تحمل سرما و جلوگیری از یخ زدگی در فصول سرد میشود. همچنین این کود، نیاز خاک را به مس برطرف خواهد کرد.

3.هیومیک اسید:


هیومیک یا همان اسید هیومیک، از جمله کودهای مناسب برای کوددهی در فصل پاییز محسوب می شود.همچنین هیومیک اسید باعث بهبود بخشیدن به تهویه خاک شده و به رشد جوانه زنی و ریشه زایی گیاهان به ویژه در گلخانه ها معروف است.
این عنصر سبب بالابردن میزان جذب عناصر ماکرو و میکرو یا همان ریزمغذی ها می شود. این ماده همچنین خاک کشاورزی را اصلاح نموده و مقاومت گیاهان و درختان را در برابر تغییرات آب و هوایی افزایش می دهد، چه گرما و چه سرما. (برای مشاهده مشخصات وقیمت هیومیک اسید کلیک کنید)

4.انواع کودهای زیستی


این کودها که با نام کودهای بیولوژیکی نیز شناخته میشوند، به جهت تقویت گیاهان استفاده شده و آسیب بسیار پایینی را بر خلاف کودهای شیمیایی به طبیعت میزنند همچنین این کودها معمولا از طریق کرمهای کمپوست یا خاکبرگ طبیعی ساخته میشوند. این کودها به صرفه بوده و جدیدتر هستند.
کودهای زیستی تشکیل شده از بقایای موجودات زنده درون خاک مثل کرمها، باکتریها، میکروبها و حتی جلبکها هستند. مهمترین این کودها کودهای زیستی جلبکی، قارچی یا میکوریزا، باکتریایی (آزوسپریلیوم، ازتوباکتر، ریزوبیوم)، ریزاندامگان کارآ و اکتینومیست ها فرانکیا هستند.

بهترین روش کوددهی در پاییز:


پس از این که با انواع کودها و تغدیه و کود پاییزه درختان میوه و اهمیت آنها و اهمیت مراقبت از درختان و گیاهان آشنا شدیم، حال به بررسی بهترین روش کوددهی در پاییز میپردازیم. همانطور که می دانید به چند روش پودری، محلول در آب و محلولپاشی و چالکود میتوان از کودها استفاده نمود.
پس از بررسی های صورت گرفته متوجه شدیم که در فصل پاییز و زمستان برای آماده کردن زمین جهت کشت ساده و یا آماده نمودن گیاهان و درختان در فصول بهار و تابستان، بهترین شیوه کوددهی، چالکود است. این روش به دلیل نوع کودهای مورد استفاده و کمبودن نیاز آبی توصیه می شود. اما اگر پس از برداشت، و هنگام شخم زمین برای محصول تازه هستید میتوانید از روش پاشش کودهای پودری نیز استفاده نمایید.