شخم زن ها یا تیلر کولتیواتور های باغی از ادوات و لوازم جدید باغبانی و کشاورزی محسوب می شوند. این تیلر شخم زن ها با هدف افزابش راندمان باغبانی و کاهش هزینه های باغداران وارد بازار شده اند. دستگاه شخم زن باغی دارای تیغه هایی در زیر موتور و گیربکس می باشد. این تیغه ها با استفاده از نیروی تولید شده ی موتور و انتقال آن توسط گیربکس به تیغه ها، شروع به کار می کنند. با چرخش این تیغه ها و برخورد آن ها به زمین، خاک زیر تیغه ها شخم زده می شود. به این دستگاه تیلر Tiller، کولتیواتور Cultivator یا همان شخم زن گفته می شود. شخم زن 5.5 اسب بخار گازوئیلی ویما یکی از این تیلر هاست که در این بخش در مورد آن بیشتر بحث خواهیم نمود.

پیشنهاد خرید فارم کالا
شخم زن 5.5 اسب گازوئیلی ویما و مشخصات فنی

الحاقی شخم زن علف زن درجه 1

1,550,000 تومانبیشتر بدانید

موتور شخم زن دیزلی ویما SKN1000A

دستگاه های تیلر از لحاظ موتور، گیربکس و جزئیات آنها تفاوتی هایی با یکدیگر دارند که باعث ایجاد اختلاف قیمت انواع تیلر می گردد. شخم زن باغی ویما مدل SKN1000A به یک موتور دیزلی با قدرت 5.5 اسب بخار مجهز است. به این موتور های دیزلی موتور 170F نیز گفته می شود. از لحاظ قدرت این نوع موتور کوچکترین و سبک ترین موتور دیزلی محسوب می شود. اما همیشه در شخم زنی موتور پر قدرت نیاز نیست. موتورهای دیزلی در کشاورزی و باغبانی دارای مزایای بسیاری هستند که بهترین برندهای موتور بنزینی نیز این شرایط را ندارند. موتور دیزلی 170F نصب شده روی تیلر باغی ویما، مجهز به هواکش روغنی است. این نوع هواکش بیشتر از هواکش های خشک از موتور در مقابل گرد و خاک محافظت می نماید.

نوع استارت موتور دیزلی 170F

این نوع موتور با توجه به حجم کم سیلندر خود، به توان زیادی برای استارت نیاز ندارد. به همین دلیل استارت آن به صورت هندلی یا دستی می باشد. برای روشن شدن این موتور دیزلی، ابتدا باید طناب را به آرامی بکشید تا محکم شود. سپس زائده ای که روی موتور قرار دارد و به رنگ قرمز را به داخل فشار می دهیم. پس از این کار، طناب را بصورت قدرتی، با سرعت متوسط می کشیم تا دستگاه روشن شود. دقت کنید که بهتر است گاز را در این حالت در درجه ی بالا قرار دهید و همچنین از پایین بودن خفه کن و عبور گازوئیل به موتور مطمئن شوید.

شخم زن گازوئیلی - شخمزن گازوئیلی - شخمزن دیزلی - شخم زن دیزلی - تیلر باغی دیزلی - تیلر باغی 5 اسب بخار - تیلر شخم زن - کولتیواتور باغی
شخمزن باغی ویما مدل SKN1000A دارای موتور دیزلی 5.5 اسب بخار می باشد.

مشخصات دیگر موتور شخم زن

غیر از مشخصات ذکر شده در بالا در مورد موتور این دستگاه جزئیات مهم دیگری نیز لازم به ذکر است. ظرفیت باک گازوئیل این موتور 3 لیتر می باشد. همچنین ظرفیت روغن آن 600 سی سی می باشد. سئوالی که بیشتر خریداران در هنگام خرید این دستگاه مطرح می کنند به صورت زیر است:

روغن موتور دستگاه کولتیواتور را چه زمانی عوض کنیم؟

در پاسخ باید گفت این بستگی به کیفیت روغن و ساعات و شرایط کاری دستگاه دارد. اما بنا به تجربه ما در فارم کالا و کیفیت روغن های موجود در دستگاه، توصیه می شود هر 8 الی 12 ساعت کار، روغن دستگاه شخم زن عوض شود. همچنین اگر قرار نیست برای مدتی از دستگاه استفاده بفرمایید، بهتر است روغن آن را تخلیه و با کمی روغن سالم تعویض نمایید. در هنگام استفاده دوباره نیز بهتر است روغن موجود در دستگاه تعویض شود.

یکی دیگر از نکاتی که نباید در هنگام استفاده فراموش شود، تعویض روغن فیلتر هواست. فیلتر هوای این دستگاه همانند بیشتر ماشین آلات کشاورزی روغنی است. پس نیاز است با هر روز کار، روغن قبلی تخلیه شود، در صورت نیاز کف فیلتر با گازوئیل تمیز شود و کمی روغن در حد چند سی سی به کف فیلتر ریخته شود. اگر میزان روغن زیاد شود، یا موتور ورودی هوا نخواهد داشت و در نتیجه روشن نخواهد شد، و یا اگر روشن شود، روغن به داخل موتور کشیده شده و موتور دود خواهد کرد.

شخم زن گازوئیلی - شخمزن گازوئیلی - شخمزن دیزلی - شخم زن دیزلی - تیلر باغی دیزلی - تیلر باغی 5 اسب بخار - تیلر شخم زن - کولتیواتور باغی

گیربکس شخم زن باغی SKN1000A

گیربکس قسمتی از یک وسیله ای است که وظیفه ی تبدیل قدرت و سرعت گرفته شده از موتور را به خروجی مورد نیاز دارد. در دستگاه های شخم زنی نیروی گرفته شده از موتور با 90 درجه انحراف و کاهش سرعت به تیغه ها منتقل می شود. در این فرآیند، سرعت خروجی بسیار کمتر از سرعت ورودی به گیربکس می باشد و قدرت نیز به مراتب افزایش یافته است. گیربکس این مدل دارای بدنه بزرگ می باشد و می تواند توان های بالایی را به راحتی انتقال دهد. نحوه ی اتصال گیربکس به موتور با استفاده از کلاچ صفحه ای روغنی است.

شخم زن گازوئیلی - شخمزن گازوئیلی - شخمزن دیزلی - شخم زن دیزلی - تیلر باغی دیزلی - تیلر باغی 5 اسب بخار - تیلر شخم زن - کولتیواتور باغی

نوع کلاچ دستگاه شخم زنی ویما SKN1000A

کلاچ دستگاه شخم زن ویما با موتور 5.5 اسب بخار از نوع روغنی صفحه ای است. این کلاچ در روغن غوطه ور می باشد. اتصال گیربکس به موتور به وسیله ی این کلاچ و بصورت کوپله ای مستقیم است. در صورتی که کلاچ آسیب ببیند، انتقال قدرت از موتور به گیربکس قطع می شود و دستگاه حرکت نمی کند. اصلی ترین علت خرابی کلاچ در دستگاه کولتیواتور نیم کلاچ کردن محسوب می شود. نیم کلاچ کردن و یا کامل نگرفتن کلاچ باعث می شود تا صفحات کلاچ روی هم بلغزند و توانایی انتقال قدرت را از دست بدهند.

شخم زن گازوئیلی - شخمزن گازوئیلی - شخمزن دیزلی - شخم زن دیزلی - تیلر باغی دیزلی - تیلر باغی 5 اسب بخار - تیلر شخم زن - کولتیواتور باغی

تعداد دنده ی گیربکس

معمولا دستگاه های شخمزن دارای گیربکس سه حالته هستند. تعداد دو دنده رو به جلو طراحی می شود و یک دنده به عقب دارند. دنده های جلو با استفاده از اهرم متصل به گیربکس انجام می گیرد. اما دنده عقب در این دستگاه ها به شکل دیگری استفاده می شود. دنده عقب تیلر شخمزن به دلیل استفاده موقت در روی فرمان به صورت دستگیره طراحی شده است.

نحوه ی استفاده صحیح از دنده عقب شخم زن

همان طور که ذکر شد دنده عقب استفاده موقتی در تیلرهای باغی دارد. و معمولا چند ثانیه از آن استفاده می شود. اما استفاده از دنده عقب نکته ی خاصی دارد که هنگام کار حتما باید رعایت شود. خیلی از کاربران دستگاه شخم زن موقع کار از این نکته غفلت می کنند و باعث می شوند گیربکس دستگاه آسیب ببیند.

اما استفاده صحیح از دنده عقب تیلر چگونه باید باشد؟

با توجه به طراحی جداگانه دنده های جلو و عقب در دستگاه شخم زن، باید توجه داشت که قبل از استفاده از اهرم دنده عقب ابتدا دستگاه در حالت خلاص باشد. متاسفانه در کار کردن به دلیل خستگی و پرت بودن حواس خیلی از کاربران این نکته ی مهم را فراموش می کنند. اگر دستگاه خلاص نباشد و از دنده عقب استفاده شود، گیربکس نمی تواند کار کند و در صورت تداوم فشار روی گیربکس دنده های داخلی خرد خواهند شد. پس از اطمینان از خلاص بودن دستگاه، کلاچ را تا آخر می گیرم، اهرم دنده عقب را نیز تا آخر می گیریم، سپس دنده به آرامی اهرم کلاچ را ول می کنیم. اهرم دنده عقب در بیشتر تیلر ها در سمت راست و اهرم کلاچ در سمت چپ فرمان می باشد.

دنده های شخم زن باغی - شخم زن گازوئیلی - شخمزن گازوئیلی - شخمزن دیزلی - شخم زن دیزلی - تیلر باغی دیزلی - تیلر باغی 5 اسب بخار - تیلر شخم زن - کولتیواتور باغی

سایز چرخ ها و نوع چرخ ها

در روی تیلر شخم زن 5.5 اسب ویما مدل SKN1000A چرخ های پنوماتیک با سایز 8*400 نصب شده اند. این چرخ ها را می توان کوچک ترین چرخ بادی با طراحی آجدار تراکتوری در نظر گرفت. در صورت استفاده از این دستگاه شخمزن باغی به عنوان نفر بر یا کشنده تریلی، حتما دقت بفرمایید فشار باد چرخ بالا در نظر گرفته شود. پایین بودن باد چرخ موجب آسیب به تیوب دستگاه خواهد شد.

شخم زن گازوئیلی - شخمزن گازوئیلی - شخمزن دیزلی - شخم زن دیزلی - تیلر باغی دیزلی - تیلر باغی 5 اسب بخار - تیلر شخم زن - کولتیواتور باغی

خرید و لیست قیمت انواع شخم زن باغی روی تصویر زیر کلیک نمایید:

شخم زن گازوئیلی - شخمزن گازوئیلی - شخمزن دیزلی - شخم زن دیزلی - تیلر باغی دیزلی - تیلر باغی 5 اسب بخار - تیلر شخم زن - کولتیواتور باغی