درخت بادام در بیشتر مناطق کشور کشت می شود. این درخت بسیار مقاوم به خشکسالی و کم آبی است. درخت بادام معمولا دارای جسه کوچک تا متوسط است. برداشت محصول بادام همیشه سخت مرحله از مراحل برداشت این محصول است. هزینه های کارگری بالا، صرف زمان زیاد که برخی مواقع باعث آسیب به محصول می شود، آسیب به درخت و شکستن شاخه ها در برداشت با دست و در نتیجه کاهش محصول سال بعد از جمله مشکلات روش سنتی برداشت بادام است. اما روش برداشت مکانیزه بادام چه مزیت هایی دارد؟

در روش برداشت مکانیزه بادام با استفاده از شیکر کابلی پشت تراکتوری مخصوصا در باغات بزرگ، هزینه های کارگری بسیار کاهش پیدا کرده و سرعت برداشت محصول چندین برابر کاهش می یابد. به محصول و درخت هیچ آسیبی وارد نمی شود. میزان محصول سال بعد نیز با توجه به آسیب ندیدن درخت در این روش با هیچ کاهشی روبرو نمی شود.

ویدیو برداشت مکانیزه بادام با شیکر تراکتوری را می توانید در پایین مشاهده نمایید.

جهت پخش ویدیو روی آن کلیک نمایید.

در ادامه می خواهیم به سئوالات و شبهاتی که در بین باغدارن در استفاده از شیکر مطرح شده است پاسخ دهیم.

آیا استفاده از شیکر به ریشه درخت آسیب می رساند؟

بسیاری از کشاورزان با این شبه مواجه هستند که می گویند استفاده از شیکر به ریشه درخت آسیب می زند. در پاسخ باید توجه داشت که شیکر کابلی به شاخه هایی با قطر 20 سانتیمتر به پایین باید متصل گردد. که عملا باعث می شود تا شیکر به قسمت های بالایی درخت متصل گردد و هیچ حرکتی در بخش تنه نباشد.

همچنین اگر ویدیوهای برداشت محصولات باغی از جمله بادام و گردو در کشورهای دیگر را مشاهده نمایید، این کشورها با استفاده از شیکرهای قدرتمند هیدرولیکی کل درخت را از تنه تکان می دهند. در صورتی که استفاده از شیکر مشکلی برای درخت در پی داشت، به هیچ وجه در کشورهایی مثل آمریکا و کانادا استفاده نمی شدند.

آیا استفاده از شیکر پشت تراکتوری باعث وارد آمدن شوک به درخت می شود؟

درختان معمولا در طول سال در معرض طوفان ها و بادهای شدیدی قرار می گیرند. که حتی برخی از آنها باعث شکستن شاخه ی درختان می شود. برخی از این طوفان ها چندین روز متوالی ادامه پیدا می کند اما پس از فروکش کردن طوفان به رشد و نمو خود ادامه می دهند. شیکر ها نیز تاثیری مثل طوفان دارند که زمان اثر آن فقط چند ثانیه است. مطمئنا هیچ درختی با چند ثانیه لرزش دچار شک نمی شوند. معمولا درختان در کم آبی و گرما یا سرمای ناگهانی دچار شک می شوند.