سمپاش که معادل انگلیسی آن  sprayer نام دارد، یکی از روش‌های اصلی کنترل آفات و بیماری‌ها در گیاهان و باغات و در اغلب موارد برای از بین بردن حشرات موذی است. سمپاشی یکی‌ از اقداماتی است که کیفیت و کمیت محصولات زراعی، باغی، کشاورزی را تضمین می‌کند.  

امروزه انواع سمپاش‌ها  با ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی وجود دارد که کمک می‌کند کیفیت بالاتری‌ از محصول را به ارمغان آورید.‌ به دلیل اینکه کشور ما در سال‌های اخیر با مشکل کم‌آبی روبرو است، بهترین راه، استفاده از روش‌های مدرن سمپاشی به جای روش‌های سنتی می‌باشد تا بازدهی کشاورزی شما افزایش یابد.

مراقبت و سمپاشی درست و به موقع و با استفاده از دستگاه مناسب اهمیت فراوانی دارد.

پیشنهاد خرید فارم کالا
همه چیز درباره انواع سمپاش و سمپاشی‌

چراغ قوه جیبی همه کاره

340,000 تومانبیشتر بدانید

انواع سمپاش

  • سمپاش­های دستی
  • سمپاش نوشابه­ای
  • سمپاش شارژی
  • سمپاش موتوری؛ که خود چند نوع می‌باشد: ۱- سمپاش خرطومی ۲-سمپاش موتوری لانس‌دار ۳- سمپاش فرغونی ۴- سمپاش زنبه‌ای
  • سمپاش‌های پشتی؛۱-تلمبه‌ای ۲-موتوردار
  • سمپاش پشت تراکتوری؛ ۱-پشت تراکتوری کشنده ۲- پشت تراکتوری سوار شونده
  • سمپاش پهبادی
  • مه پاش سرد و گرم

جنس انواع سمپاش‌ دستی

  • پلاستیکی
  • دسته فلزی
  • دسته استیل

سمپاش دستی

سمپاش‌های دستی مخصوص استفاده در منازل، گلخانه‌ها و باغچه‌های کوچک است که در اندازه­های ۲ لیتری، ۵ لیتری الی ۲۰ لیتری وجود دارد. مدل‌های ۰.۵ لیتری تا ۲ لیتری مخصوص منازل و گلخانه بوده و دارای یک مخزن و یک پمپ پنومایتک یعنی بادی می‌باشد.

در مدل سمپاش دستی تلمبه‌ای، کاربر باید با دست تلمبه بزند تا سم از داخل مخزن به بیرون انتقال یافته و پاشیده شود. نحوه استفاده از این مدل بسیار آسان است. سم و ماده شیمیایی مورد نظر را داخل مخزن ریخته و با دست تلمبه زده تا مایع از مخزن از طریق نازل به بیرون منتقل شود و به صورت خطی، نواری، نقطه‌ای و غیره به سطح مورد نظر پاشیده شود.نوع پرتاب سم بستگی به نازل و تنظیم آن دارد.

انواع مختلف ظرفیت‌های سمپاشی وجود دارد که باتوجه به فضای موجود باید خریداری شود. عیب سمپاش دستی مدل تلمبه­ ای در این است که به دلیل دستی بودن و خستگی نیروی انسانی امکان استفاده برای سطوح بالا را ندارد.

قابلیت مهم سمپاش دستی۲ لیتری، استفاده در منازل و گلخانه‌های کوچک و نیز ضدعفونی کردن محیط است. سمپاش‌های دستی ۲ لیتری تا شعاع ۲ متری می‌توانند سمپاشی کنند.

دو نوع از سمپاش‌های دستی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که نوع اول بیشتر برای ضدعفونی ­کردن و نوع دوم مدل تلمبه­ ای می‌باشد.

همه چیز درباره انواع سمپاش و سمپاشی‌

سمپاش نوشابه­ ای

این نوع سمپاش­ها مناسب منازل، گل‌ها و باغچه‌های خانه است. برای افردای که علاقه مند به پرورش گل و گیاه در خانه هستند بسیار مناسب است.

نحوه نصب

این سمپاش بر روی قوطی‌های نوشابه و نوشیدنی‌ها نصب می‌شود. با قرار دادن این ابزار بر روی سر بطری و چرخاندن و بستن آن شما یک سمپاش خانگی دارید.

همه چیز درباره انواع سمپاش و سمپاشی‌

نحوه عملکرد

شاید برای شما جالب باشد که بدانید این وسیله کم حجم و کاربردی چگونه استفاده می‌شود. باید بگوئیم که به آسانی می‌توانید از این سمپاش استفاده کنید. به این صورت که چند بار پیستون را حرکت داده تا آب داخل بطری به مخزن سمپاش راه پیدا کند، سپس با نگه­داشتن ضامن بالای سمپاش آب داخل مخزن به بیرون راه می‌یابد.

مزایا

  • کم حجم و سبک
  • قابل نصب بر روی بطری نوشابه
  • کم هزینه
  • مناسب استفاده در منازل

سمپاش شارژی

یکی از پرکاربردترین انواع سمپاش‌ها می‌باشد. سمپاشی را به صورت شارژی و با تغذیه از باتری انجام می‌دهد. نوعی سمپاش پشتی و سبک است که بر روی دوش کاربر قرار می‌گیرد. این سمپاش مناسب است برای:

  • انواع باغچه‌‌های کوچک
  • گلخانه‌ها
  • سمپاشی خانه‌ها و بیمارستان‌ها
  • فضای سبز

حداکثر فاصله ی پاشیدن سم توسط سمپاش شارژی ۸ متر است.

مزایا

  • امکان حمل و نقل و جا‌به‌جایی آسان است.
  • سمپاشی را با قدرت کافی انجام می‌دهد.
  • باتری این سمپاش­ها معمولا دوام بالایی دارند.

سمپاش شارژی دو نوع تک کاره و دو کاره دارد.

تک کاره: جنس بدنه از فولاد ضد زنگ، پلاستیک یا فولاد گالوانیزه است. ظرفیت مخزن نیز با توجه به نیاز متفاوت است. این نوع سمپاش ها فقط حالت شارژی دارند. معمولا سمپاش های شارژی تک کاره با دو نوع شاسی کتابی و طرح موتوری عرضه می شوند. مدل های طرح موتوری دارای دارای بدنه ی محکم تر می باشند، فضای بیشتری برای باتری و پمپ دارند و می توان باتری و پمپ بزرگتر در آن استفاده نمود. معمولا مدل های طرح موتوری فشار بیشتری نسبت به بدنه های کتابی دارند. مزیت دیگر مدل طرح موتوری داشتن محل تخلیه محلول می باشد که می توان به راحتی مقدار اضافه ی محلول را تخلیه نمود. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و کامل تر در مورد سمپاش های شارژی روی تصویر زیر کلیک نمایید.

همه چیز درباره انواع سمپاش و سمپاشی‌

دوکاره: سمپاش شارژی دوکاره امکان سمپاشی بصورت شارژی و دستی را دارد. در صورت تمام شدن باتری می توان بصورت دستی کار را ادامه داد.

عیب؛ هر دو نوع تک کاره و دو کاره پمپ‌های قوی ندارند و نمی‌توانید برای سطوح بالا استفاده کنید.

نحوه استفاده از دستگاه

  1. ابتدا دستگاه سمپاشی را آماده کنید.
  2. لباس مناسب بپوشید.
  3. فشار دستگاه را تنظیم کنید و بر روی دوش خود قرار دهید.

سمپاش موتوری

در این مدل، پمپ موتوری جایگزین پمپ دستی شده است و به صورت دو زمانه از طریق سوخت، پمپ را به حرکت در‌می‌آورد. استفاده از این مدل آسان بوده و به دلیل وجود موتور عمل سم‌پاشی را باسرعت بیشتری انجام می‌دهد.

انواع سمپاش موتوری عبارتند از:

  • سمپاش خرطومی
  • سمپاش پشتی موتوری لانس‌دار
  • سمپاش پرتابل

سمپاش خرطومی

یک سمپاش پشت موتوری است که بیشتر برای سم‌های گردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوخت این دستگاه بنزینی بوده و موتور دو زمانه آن برای زمین‌های گلخانه‌ای و صیفی‌جات مناسب است. به ازای هر ده لیتر بنزین، نیم لیتر روغن مخصوص به آن اضافه می‌کنند. نحوه ی عملکرد سمپاش خرطومی بدین صورت است که این سمپاش با استفاده از فن نصب شده روی موتور، فشار هوا تولید می نماید. این نوع سمپاش با مخلوط فشار هوا و محلول می تواند سمپاشی را انجام دهد. همچنین با این نوع سمپاش می توان گردپاشی نیز انجام داد. کردهایی مثل گوگرد که برای مبارزه با آفت های پسته و انگور مناسب هستند برای اینکار توصیه می شوند. گردپاشی برای افزایش بار آوری محصول نیز از دیگر استفاده های این سمپاش است.

به سمپاش های خرطومی سمپاش های اتومایزر نیز گفته می شود. در برخی اقلام با کیفیت این سمپاش ها فاصله ی پاشش به 14 متر افقی می رسد.

تبدیل سمپاش خرطومی به شعله افکن

برخی از کشاورزان و باغداران برای از بین بردن علف‌های هرز از شعله افکن استفاده می‌کنند. با کمی تغییرات در سمپاش خرطومی می‌توان آن را به شعله افکن تبدیل کرد.

سمپاش پشتی موتوری لانس‌دار

سمپاش های لانسی موتوری که انواع مختلف آن در فارم کالا موجود می باشد، دارای کارکردی متفاوت با سمپاش های خرطومی هستند. سمپاش های لانسی با استفاده از فشار آب عمل سمپاشی را انجام می دهند. محلول از مخزن به پمپ منتقل می شود، پمپ با استفاده از نیروی موتور، فشار محلول را افزایش می دهد و به سمت لانس هدایت می کند. این نوع دستگاه سمپاش دارای موتورهای دو زمانه و 4 زمانه هستند. موتورهای دو زمانه معمولا ارزان قیمت تر هستند ولی صدا و دود زیادی تولید می کنند. مدل های 4 زمانه گران تر از مدل های 2 زمانه هستند و این اختلاف قیمت حتی تا دو برابر نیز می رسد. موتورهای 4 زمانه صدا و دود کمتری تولید می کنند و خرابی کمتری ایجاد می کنند.

همه چیز درباره انواع سمپاش و سمپاشی‌
مزایا دستگاه سمپاش لانسی موتوری
  • این دستگاه از چکیدن مایع بر روی برگ ها جلوگیری می‌کند.
  • این نوع سمپاشی از سمپاشی‌های محلول تحت فشار است.
  • توانایی تغییر زاویه پاشیدن سم و قطرات را دارد.

سمپاش پرتابل لانسی موتوری

سمپاش های پرتابل موتوری در حقیقت همان مدل های لانسی پشتی هستند با این تفاوت که مخزن محلول ندارند. این نوع سمپاش برای کاهش حجم در حمل و نقل و همچنین عدم نیاز کاربران به حمل محلول طراحی شده است. در استفاده از دستگاه سمپاش پرتابل، محلول در یک مخزن جداگانه تهیه می شود و دستگاه با مکش از مخزن سمپاشی را انجام می دهد. این نوع سمپاش نیز دارای موتورهای دو زمانه و چهار زمانه هستند.

همه چیز درباره انواع سمپاش و سمپاشی‌

سمپاش موتوری دستی

این سمپاش قابلیت حمل برپشت ندارد و بروی چرخ حمل می‌شود. اما گنجایش بیشتری نسبت به سمپاش‌های موتوری پشتی دارد. نوع یک چرخ آن سمپاش فرغونی و دو چرخ آن زنبه‌ای نامیده می‌شود.  نوع سوخت مصرفی نیز بنزین می‌باشد.

سمپاش فرغونی

این نوع سمپاش یکی از متداول‌ترین نوع سمپاشی است که اغلب کشاورزان از آن استفاده می‌کنند یا در گذشته استفاده کرده اند. سمپاش فرغونی به نام‌های سمپاش موتوری و چرخدار نیز معروف است. ابعاد نسبتا بزرگی دارد و برای باغ‌ها و مزارع با متراژ بالا استفاده می‌شود. سمپاشی فرغونی سرعت عمل بالایی دارد و همچنین در مصرف سوخت و محلول هم صرفه‌جویی می‌شود‌.

اجزای تشکیل دهنده سمپاش فرغونی:
  1. مخزن
  2. پمپ سمپاشی و تسمه (برخی مدل های غیر تسمه ای هم جدیدا وارد بازار شده اند).
  3. موتور ۴ زمانه با قدرت 5 الی 7 اسب بخار
  4. شیلنگ انتقال سم
  5. اتصالات
  6. نازل برای هدایت سم به بیرون

اندازه و ابعاد بزرگی دارد که قابل حمل نیست در نتیجه به یک شاسی وصل می‌شود که ظاهر فرغون مانند پیدا می‌کند. مخازن سمپاش های فرغونی در ظرفیت های 100 الی 200 لیتری تولید می شوند. مخازن 200 لیتری در محل های مسطح مانند گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای استفاده از سمپاش فرغونی
  • قدرت پاشیدن یکنواخت و بالایی دارد.
  • سرعت عمل بالا
  • صرفه‌جویی در مصرف سم
معایب سمپاش های فرغونی
  1. سایز بزرگ و عدم امکان جابه جایی پشت خودرو های سواری و همچنین فضای مورد نیاز بالا جهت انبار داری.
  2. وزن سنگین در زمین های کشاورزی و باغی و گیر کردن در خاک.
  3. گنجایش کم مخزن برای زمین ها و باغات بزرگ.
  4. عدم پشتیبانی از شیلنگ هایی با طول بالای 200 متر

انواع سمپاش های فرغونی براساس نوع انرژی مصرفی:

  1. سمپاش فرغونی بنزینی
  2. سمپاش فرغونی برقی

درصورتی که به برق دسترسی داشته باشید می‌توانید از سمپاش فرغونی برقی استفاده کنید. سمپاش فرغونی برقی با الکتروموتور قدرت ۳ اسب بخار استفاده می شوند.

تفاوتی بین استفاده از هر دو نوع برقی و بنزینی وجود ندارد بسته به شرایط می‌توانید یکی از این دو گزینه را انتخاب کنید. اما باید در نظر گرفت که دسترسی به برق در یک باغ و زمین بزرگ کار آسانی نیست. اما مزیت های مدل برقی نیز بسیار هستند. به عنوان مثال مشکلات موتور به کلی حذف می شوند، یعنی سوخت، روغن، عدم روشن شدن، دود و صدا. شما در مدل برقی فقط با فشار دادن یک دکمه سمپاشی خواهید نمود.

کاربرد دیگر سمپاش فرغونی
  1. شست و شوی درختان بلند قامت
  2. برای شستشوی جداول، نرده‌ها، دیوارها و غیره استفاده می‌شود.

سمپاش های زَنبه ای

سمپاش زنبه ای از نظر ساختار دقیقا مانند سمپاش های فرغونی می باشند. در این نوع سمپاش از انواع سمپاش های موتوری، مخزن از روی سمپاش فرغونی حذف شده است. مزیت این تغییر، کاهش فضای مورد نیاز برای حمل و نقل، راحتی در جابه جایی است.

سمپاش‌های پشتی

مزایا

  • برای زمین‌های نه چندان بزرگ استفاده می‌شود.
  • قیمت مناسب
  • کاربری راحت و آسان

سمپاش پشتی تلمبه ای

اجزای تشکیل دهنده این سمپاش عبارت است از تلمبه دستی، مخزن، صافی، شلنگ، لانس، افشانک و بند. جنس این سمپاش‌ها بیشتر پلاستیکی می‌باشد. حجم مخزن نیز بین ۱۰ الی ۲۰ لیتر می‌‌باشد.

روش کار

قرار دادن مخزن به صورت کوله پشتی بر روی پشت و تلمبه زدن موجب می‌شود که سم از داخل مخزن به بیرون هدایت شده و توسط نازل پاشیده شود.

سمپاش پشت تراکتوری

از این نوع سمپاش‌ها برای سمپاشی اراضی وسیع استفاده می‌شود. این سمپاش از نظر شاسی به دو دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از سمپاش پشت تراکتوری کشنده و پشت تراکتوری سوار شونده. نوع اول برای اراضی بزرگتر و نوع دوم برای اراضی کوچک‌تر است. همچنین از نظر کاربردی سمپاش های تراکتوری بصورت زیر می باشند:

  1. سمپاش های شیلنگی: به خروجی این نوع سمپاش ها شیلنگ متصل می شود و با لانس سمپاشی صورت می پذیرد. در سمپاش های شیلنگی پشت تراکتوری عموما از پمپ هایی با ظرفیت 80 الی 120 لیتر در دقیقه ی چینی استفاده می شود. به دلیل آبدهی بالای این نوع سمپاش ها از شیلنگ های نمره 10 در سمپاشی استفاده می شود. سمپاش های شیلنگی هم بصورت کشنده در ظرفیت های بالای 1000 لیتر و بصورت سوارشونده در ظرفیت های پایین تر از 800 لیتر تولید و استفاده می شوند.
  2. سمپاش های بوم دار: سمپاش های بوم دار برای استفاده در مزارع تولید می شوند. این سمپاش ها دارای بوم هایی با عرض های 8 الی 32 متری می باشند. بوم های سمپاشی از لوله ها، نازل های مخصوص و نیز استراکچر مخصوص تشکیل می شوند. معمولا استراکچر یا بدنه ی بوم این سمپاش ها با قابلیت باز و بست تولید می شوند. که در مدل های پیشرفته باز و بست و تنظیم ارتفاع بصورت هیدرولیکی انجام می شود و در مدل های ساده تر توسط دست انجام می شود. سمپاش های بوم دار برای سمپاشی یکنواخت در مزارع گندم و برنج و کلزا به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از سمپاش های تراکتوری بصورت سوار شونده و کششی با ظرفیت های مختلف تولید می گردند.
  3. سمپاش های اتومایزر: برای سمپاشی باغات مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع سمپاش ها طراحی متفاوتی دارند. پمپ های مورد استفاده در این نوع سمپاش ها دو سر شفت هستند. یک طرف این پمپ از تراکتور نیرو را می گیرد و علاوه بر چرخش پمپ، از طرف دیگر نیرو را برای به حرکت در آوردن پروانه و فن انتقال می دهد. سمپاش های اتومایزر علاوه بر مخزن و پمپ، دارای پروانه ای هستند که باد تولید می کند. در قسمت خروجی هوای این سمپاش ها، نازل های سمپاش قرار می گیرند. این نازل ها در بیشتر محیط فن، که به سمت درخت می باشد، نصب می شوند. این عمل باعث می شود تا علاوه بر فشار آب، فشار هوا نیز به کمک سمپاشی بیاید. این امر باعث می شود تا برد سمپاشی بیشتر شود، سایز قطرات کمتر شود، و برگ درختان به حرکت در بیایند، تا محلول به همه نقاط درخت برسد. این نوع سمپاش نیز در ظرفیت های مختلف و مدل های سوار شونده و کششی تولید می شوند.
  4. سمپاش های توربولاینر: این نوع سمپاش ها مانند سمپاش های اتومایزر هستند. با این تفاوت که مسیر هوای تولید شده، توسط کانال به سمت خاصی منتقل می شود. از این نوع سمپاش ها برای سمپاشی مزارع بدون وارد شدن به وسط مزرعه استفاده می شود. به این ترتیب که تراکتور و دستگاه از یک سمت حرکت می کند و سم را به سمت دیگر پاشش می کند.
همه چیز درباره انواع سمپاش و سمپاشی‌
همه چیز درباره انواع سمپاش و سمپاشی‌

انواع مخازن سمپاش تراکتوری کشنده ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ لیتری بوده و مخازن سمپاش تراکتوری سوار شونده نیز ۲۰۰، ۴۰۰، ۶۰۰ و ۸۰۰ لیتری است.

مزایا

  • کاهش هزینه کارگری
  • افزایش سرعت
  • عدم ریزش سم بر روی زمین
  • یکنواختی پاشش
  • جنس مخزن ورق گالوانیزه است.
  • فشار ۴۰ اسب بخار می‌باشد.
پیشنهاد خرید فارم کالا
همه چیز درباره انواع سمپاش و سمپاشی‌

سمپاش موتوری 4 زمانه FST مخزن 25 لیتری

5,900,000 تومانبیشتر بدانید

سمپاش پهپاد کشاورزی

امروزه در مزارع پیشرفته از سمپاشی پهپاد استفاده می‌شود. سرعت بسیار بالایی دارد و در مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه حدود یک هکتار از اراضی وسیع را سمپاشی می‌کند. در واقع روزانه ۳۰ الی ۴۰ هکتار از اراضی سمپاشی می‌شود.

قابلیت حمل بیش از ۱۰ کیلوگرم کود و مایع سم را دارد. ابعاد این سمپاش در حالت آماده به کار و بدون پروانه حدود ۱۴۶ در ۱۴۶ سانتی­متر است که البته ابعاد متفاوتی نیز دارد.

مزایا

  • کاهش مصرف سم
  • سرعت بالا
  • دقت در سمپاشی
  • مدیریت زمان
  • رادار تشخیص زمین و ارتفاع

سیستم مه پاش

با نام‌های مه­ ساز، فوگر یا رطوبت ­ساز نیز مشهور است. یک نوع ابزاری است جهت خنک کردن و تامین رطوبت فضای بزرگ مانند گلخانه، پرورش قارچ، سالن پرورش دام و طیور، سوله ها و سایر فضاهای بسته. برای ثابت نگه­داشتن رطوبت در گلخانه بسیار اهمیت دارد.

رطوبت زیر ۳۰ درصد برای گیاهان مضراست و حتی ممکن است موجب از بین رفتن گیاهان شود. از دستگاه مه ­پاش در تابستان برای افزایش رطوبت و خنک کردن و در زمستان برای جلوگیری از کاهش رطوبت و خشک شدن هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دستگاه مه‌پاش برای ضدعفونی ­کردن اماکن عمومی و گندزدایی استفاده می‌شود.

دو نوع مه‌پاش داریم که عبارتند از مه‌پاش گرم و مه‌پاش سرد که هر کدام برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اجزای سیستم مه‌پاش

  1. مه­پاش
  2. پمپ
  3. پایه نازل
  4. فیلتر
  5. تایمر
  6. شیلنگ اصلی تغذیه نازل

مه­پاش گرم

مه پاش های گرم از یک موتور بنزینی خاص استفاده می کنند. این موتور می تواند حرارت بسیار بالای بیش از 1000 درجه سانتیگرادی را ایجاد نماید. ماده ی استفاده شده باید تحمل همچین دمایی را جهت کار با این دستگاه داشته باشد. این محلول با فشار روی این قسمت اسپری می شوند و به بخار تبدیل می شود. حتما باید توجه شود که مه پاش های گرم برای عملکرد صحیح نیاز به یک ماده به عنوان محلول و پایدار ساز مه هستند. از این نوع مه پاش ها برای سمپاشی داخل گلخانه یا ضد عفونی مکان های عمومی و بزرگ استفاده می شود.

مه­پاش سرد

مه پاش های سرد برخلاف مه پاش های گرم، نیازی به ماده ی خارجی جهت کار ندارند. همچنین این مه پاش ها از حرارت برای کار استفاده نمی کنند، پس از همه مواد محلول می توان درون آن ها استفاده نمود. مه پاش سرد یا فوگر سرد از یک الکتروموتور و پمپ تشکیل شده است. عملکرد آن مشابه سمپاش های اتومایزر باغی است. بدین ترتیب که از فشار آب و فشار هوا به صورت توام استفاده می نماید. این مه پاش ها توانایی تبدیل محلول به قطرات زیر 50 میکرون را دارند. از این نوع دستگاه ها برای ضدعفونی و سمپاشی مکان هایی با مساحت کمتر استفاده می شود.

مزایا

  • قطرات را به صورت ریز خارج می‌کند.
  • صرفه­ جویی بسیار بالا در مصرف سم
  • صرفه­ جویی در زمان سمپاشی
  • صرفه ­جویی در نیروی کار
  • نفوذ‌ سم به مکان‌های غیر قابل دسترس

معایب

این دستگاه نیاز به تخصص کافی دارد و همه نمی‌توانند این کار را انجام دهند. اگر پراکندگی ذرات هوا از کنترل خارج شود اثرات منفی فراوانی دارد. افزودن سم زیاد موجب آلودگی کامل محیط می‌شود و کنترل مه در هوا کار آسانی نیست.

نکات نهایی درباره انواع سمپاش ها

در زمان خرید سمپاش به نکات توجه کنید:

  • وزن: هر چقدر دستگاه سبک‌تر باشد بهتر است و قابلیت حمل آسانی دارد.
  • فشار پاشیدن سم
  • جنس سمپاش
  • مخزن سمپاش را با توجه به نیاز خودتان انتخاب کنید.
  • قیمت
  • فضایی که می­خواهید سمپاشی کنید را در نظر بگیرید.

در زمان سمپاشی به نکات زیر توجه کنید

  • در شرایط جوی مناسب اقدام به سمپاشی کنید.
  • لباس مناسب بپوشید.
  • شستشوی سمپاش پس از اتمام کار فراموش نشود. برای افزایش طول عمر سمپاش حتما شستشو را انجام دهید.
  • از ماسک مناسب استفاده بفرمایید.