گیاهان فقط با نور و خاک رشد نمی کنند! گیاهان موجوداتی زنده، پویاو پر از سیستم های پیچیده هستند . گیاهان همچون سایر جانداران مثل انسان ها ، با استفاده از هورمون ها رشد می کنند و این هورمون کم و بیش در خود گیاهان تولید می شود . ولی بعضی از گیاهان بنا به دلایل مختلف ( نور کم ، خاک ضعیف ، آفت و…) به اندازه کافی نمیتوانند رشد کنند ، پس محصولات و میوه های آن ها نیز کوچک و غیر قابل قبول خواهد بود .

پس این جاست که علم کشاورزی وارد شده و به کمک کشاورزی و باغبان می آید. جیبرلین که به طور طبیعی در گیاهان تولید می شود و نام صنعتی آن اسید جیبرلیک یا معجزه کشاورزی است یکی از موثر ترین هورمون هاست که ناشناخته مانده و در این مقاله به کاربرد جیبرلیک اسید در کشاورزی می پردازیم….

پیشنهاد خرید فارم کالا
جیبرلیک اسید ، معجزه کشاورزی

هیومیک اسید پودری پی ان پی آلمان

550,000 تومانبیشتر بدانید

کاربرد جیبرلیک اسید در کشاورزی چیست؟

در ابن بخش به سوال جیبرلیک اسید چیست جواب می دهیم!

برای اولین بار این هورمون در برنج های کاشته شده در ژاپن دیده شد. برخی از برنج ها در شالیزار ها ناگهان نسبت به بقیه برنج ها دارای ساقه بلند بودند . با پیشرفت علم کشاورزی و شیمی ، مشخص شد دلیل بلند بودن برخی از برنج ها وجود جیبرلین یا اسید جیبرلیک بیشتر در گیاه بوده است! . اولین دانشمندی که روی جیبرلیک ها کار کرد ، کوروسوا دانشمند ژاپنی بود.

هورمون رشد، جیبرلین یا اسید جیبرلیک

اسید جیبرلیک با افزایش طول سلول ها باعث افزایش طول ساقه و افزایش اندازه برگ ها و میوه ها می شود.

در سال های بعد دانشمندان با دست یافتن به فرمول شیمیایی این ترکیب توانستند آن را در آزمایشگاه و بعد در صنعت به طور خالص ، تولید کنند. فرمول شیمیایی این هورمون C19H22O6 است .(ویکی پدیا)

معجزه روی انگور با اسید جیبرلیک

جیبرلیک اسید به طور گسترده در صنعت کشت انگور کاربرد دارد به گونه ای که در بین انگور کاران به هورمون انگور معروف است.

  • آیا خوشه هایتان کوچک است؟

از مشکلات تاکستان داران ، کوچک بودن خوشه های انگور محصولات است که حتی با وجود رسیدگی به گیاه و کودپاشی و سمپاشی مشکل برطرف نمی شود و چنگی به دل باغدار نمیزند! اسید جیبرلیک مشکل گشای کشاورزان انگور است!

اسید جیبرلیک - معجزه کشاورزی - هورمون رشد - اسیدجیبرلیک - جیبرلیک اسید - اسید جیبرلیک چیست - جیبرلیک اسید چیست - اسیدجیبرلیک چیست- جیبرلیکاسید چیست- معجزه کشاورزی - چه گونه انگور را بی دانه کنیم - نحوه بی دانه کردن انگور - انگور با حبه های درشت - درشت کردن حبه های انگور - نحوه بزرگ تر کردن حبه های انگور - دیر برداشت کردن محصولات - چه گونه میوه های خود را دیر برداشت کنیم - هورزمون رشد - نحوه بی دانه کردن انگور - به تعویق انداختن برداشت - نحوه بزرگ کردن حبه های انگور - چه گونه حبه های انگور را درشت کنیم

طرز سمپاشی هورمون انگور

همانطور که در بالا ذکر شد در بین انگور کاران جیبرلیک اسید به هورمون انگور معروف است. لازم به ذکر است که جیبرلیک اسید به دوصورت مایع و قرص در دسترس است که اگر به صورت قرص آن را خریداری نموده اید نحوه استفاده از جیبرلیک اسید در زیر آمده است و در صورتی که جیبرلیک اسید به صورت مایع است مستقیما به قدم دوم بروید.

نحوه استفاده از جیبرلیک اسید

  • در ابتدا قابل ذکر است که جیبرلیک اسید سم نیست! چون در طبیعت به صورت طبیعی وجود دارد و برای انسان و محیط زیست آسیبی نمی رساند.
  • قدم اول : یک عدد قرص را ابتدا در یک لیوان یا ظرف با آب حل می کنید،
  • قدم دوم : سپس محلول ظرف یا لیوان را به داخل 100 لیتر (صد لیتر آب) آب می ریزید و محلول را رقیق می کنید.
  • قدم سوم : بعد از طی مراحل با سمپاش شروع به سمپاشی می کنید.
  • نکته : آب محلول پاشی باید آب قابل آشامیدن باشد و نباید دارای شوری زیاد و یا سختی زیادی باشد بنابراین اب شرب بهترین آب برای استفاده است.

زمان استفاده از جیبرلیک اسید در انگور

طبق تحقیقات علمی و تجربی در زمین های تحت آزمایش ، استفاده از اسید جیبرلیک در زمان های 20 تا 10 روز قبل از گل دهی انگور سبب افزایش اندازه و وزن خوشه ها می گردد و آن را بازار پسند تر می کند.

پس این ساید باعث افزایش جذب آب به انگور شده در نتیجه اندازه آن به اندازه قابل توجهی افزایش می یابد.

  • انگور بدون هسته

استفاده از اسید جیبرلیک در غلظت های بالاتر سبب بی بذری، بزرگتر شدن حبه ها، افزایش وزن و افزایش سفتی پوست انگور می شود (1392، سپهری فر، ذبیح اله؛ منصور غلامی و حسن ساری خانی)

اسید جیبرلیک - هورمون رشد - اسیدجیبرلیک - جیبرلیک اسید - اسید جیبرلیک چیست - جیبرلیک اسید چیست - اسیدجیبرلیک چیست- جیبرلیکاسید چیست- معجزه کشاورزی - چه گونه انگور را بی دانه کنیم - نحوه بی دانه کردن انگور - انگور با حبه های درشت - درشت کردن حبه های انگور - نحوه بزرگ تر کردن حبه های انگور - دیر برداشت کردن محصولات - چه گونه میوه های خود را دیر برداشت کنیم

ماندگاری محصول سبز روی درخت

قانون عرضه و تقاضا همیشه در بازار حاکم است ، با افزایش عرضه همواره قیمت کاهش می یابد . در فصل برداشت میوه قیمت خرید به کمترین قیمت خود می رسد . پس کشاورزان همواره میخواهند که محصول خود را کاش یک ماه دیرتر بتوانند بچینند و به بازار عرضه کنند!.

امروز با اسید جیبرلیک این امکان موثر شده است ، با محلولپاشی هورمون روی محصولات سبز و نرسیده روی درخت( مخصوصا پرتقال و لیمو و ، به مدت یک ماه یا بیشتر میتوان زمان برداشت محصول را به تاخیر انداخت و با قیمت بالاتری در بازار عرضه کرد !

اسید جیبرلیک - معجزه کشاورزی - هورمون رشد - اسیدجیبرلیک - جیبرلیک اسید - اسید جیبرلیک چیست - جیبرلیک اسید چیست - اسیدجیبرلیک چیست- جیبرلیکاسید چیست- معجزه کشاورزی - چه گونه انگور را بی دانه کنیم - نحوه بی دانه کردن انگور - انگور با حبه های درشت - درشت کردن حبه های انگور - نحوه بزرگ تر کردن حبه های انگور - دیر برداشت کردن محصولات - چه گونه میوه های خود را دیر برداشت کنیم - هورزمون رشد - نحوه بی دانه کردن انگور - به تعویق انداختن برداشت - نحوه بزرگ کردن حبه های انگور - چه گونه حبه های انگور را درشت کنیم

اسید جیبرلیک و گیلاس !

گستره اسید جیبرلیک یا معجزه کشاورزی به گیلاس نیز می رسد حتی با وجود این که مصرف اصلی در انگور است .

با محلول پاشی اسید جیبرلیک روی گیلاس میتوان برداشت آن را به عقب انداخت ! روش مصرف این گونه است که باید 3 هفته قبل از زمان برداشت محلول پاشی را انجام داد.

  • برداشت محصول بیشتر در گیلاس !

با استفاده از این هورمون میتوان در گیلاس محصول بیشتر و با کیفیت بالاتر استفاده کرد.

اسید جیبرلیک - معجزه کشاورزی - هورزمون رشد - نحوه بی دانه کردن انگور - به تعویق انداختن برداشت - نحوه بزرگ کردن حبه های انگور - چه گونه حبه های انگور را درشت کنیم

افزایش جوانه زنی !

گاهی وقت ها افزایش جوانه زنی در باغ مورد نیاز است .

به همین دلیل باید با استفاده از اسید جیبرلیک میتوان شدت و سرعت جوانه زنی را افزایش داد.

در فندق ، سیب و گیلاس برای افزایش جوانه زنی میتون از این محلول استفاده کرد .

نقش اسید جیبرلیک در صیفی جات

جیبرلیک اسید در گوجه فرنگی :

محلول پاشی با استفاده از اسید جیبرلیک باعث افزایش کیفیت و بهتر شدن رنگ در این میوه می گردد.

خیار :

در خیار با استفاده از این محلول میتوان گل دهی و در نتیجه باعث افزایش محصول داشت.

کاهو:

با استغاده از این محلول میتوان هسته مرکزی جوانه کاهو را تحریک به رشد کرد .

برداشت پسته تان کم است؟

با استفاده از این محلول میتوان افزایش شکوفه و افزایش محصول را در این درخت پسته داشت چرا که این هورمون روی کل درخت تاثیر گذاشته و تمامی اجزای آن را به افزایش رشد و تولید باز میدارد.

جیبرلیک اسید ، معجزه کشاورزی

دوست محیط زیست و سلامتی !

این محصول در محیط زیست هیچ اخلالی ایجاد نکرده و برخلاف کو ویا سم که به سلامتی ضرر می رسانند هیچ آسیبی نمیرساند .

آموزش کشاورزی