استفاده از چاله کن موتوری و راه کارهای مراقبت و به کارگیری صحبح آن مسئله ایست بسیار ساده، اما می تواند باعث جلوگیری از بسیاری مشکلات گردد. توصیه می شود برای آشنایی اولیه به دستگاه چاله کن موتوری و نحوه ی استفاده از آن، مطالب زیر مطالعه و ویدیو را که با زیرنویس فارسی اختصاصی از فارم کالا تهیه گردیده و نکات مهم در آن بازگو شده است توجه فرمایید.

چاله کن های موتوری وسیله ای هستند که برای کندن چاله برای کوددهی در فصل پاییز و بهار، کندن جای تیرک و نیز نهال کاری مورد استفاده می باشند. چاله کن ها از 3 قسمت اصلی تشکیل شده اند: 1- موتور  2- گیربکس  3- مته

 

1- موتور چاله کن موتوری

موتورهای چاله کن ها در با ظرفیت 43 سی سی، 52 سی سی و 68 سی سی عرضه می گردند. بدیهی هست هر چه ظرفیت سیلندر موتور بیشتر باشد، قدرت موتور نیز افزایش می یابد. با توجه به این امر که چاله کن ها برای کندن زمین استفاده می شوند باید قدرت بالایی داشته باشند. هر چه چاله کنی با قدرت موتور بالا انتخاب بفرمایید، در هنگام کار با دستگاه مته در زمین گیر نخواهد کرد و شما را به درد سر نخواهد انداخت. به علاوه با قدرت بیشتر چاله هایی با قطر بیشتر می توانید حفر کنید. کاهش مدت زمان کار از دیگر محاسن چاله کن قوی است.

 

2- گیربکس چاله کن موتوری

گیربکس های نصب شده روی چاله کن ها جهت کاهش سرعت خروجی و افزایش قدرت خروجی به مته به روی دستگاه نصب می شود. بیشتر چاله کن های موجود در بازار دارای گیربکس خشک است. این نوع گیربکس ها معمولا نیرو را از بالا گرفته و به مته تحویل می دهند. گیربکس های دیگری نیز وجود دارند که ورودی آنها از کنار است. در این نوع گیربکس ها موتور از کنار وصل می شود. تنها مزیتی که می توان برای نوع دوم گیربکس در نظر گرفت خروج دود از کنار دستگاه است.

 

3- مته چاله کن موتوری

معمولا دستگاه های چاله کن با 2 یا 3 مته عرضه می شوند. طول این مته ها معمولا 80 سانتیمتر و قطر آنها 10،20 و 30 سانتیمتر است. مشخصا جنس و کیفیت مته های عرضه شده توسط برندهای مختلف با هم متفاوت بوده و در عمر مته ها تاثیر گذار می باشد.

 

در پایین می توانید ویدیویی را در رابطه با راه اندازی و چگونگی عملکرد دستگاه چاله کن مشاهده بفرمایید.

 

ویدیو آموزش استفاده از چاله کن موتوری با زیرنویس اختصاصی فارسی از فارم کالا